Hatvanhatodik rész
Ezen a ponton érthetjük meg, hogy a fejétől bűzlik a hal. Magában az
esztétikában kell olyan ellentmondásoknak, tévedéseknek lenniük, amelyek
lehetővé teszik, hogy az esztétikai minőség álneve alatt oly sok
vitatható jelenség rejtőzhessen.
A problémákat a huszadik századi művészet történetének számos
epizódja jelzi. a kifejezés-elmélet lényege talán abban merül ki, hogy a
vitatott képzőművészek egyike „depressziót fejez ki”, a másik
halálfélelmet „fejez ki”, a harmadik meg éppenséggel „az élet
értelmetlenségét fejezi ki”? Ennyire egyszerű volna és ennyire
felszínes?
Az elvek ilyen „értelmezésével” bármilyen tárgy műalkotásnak
fogadtatható el, de éppilyen tetszőlegesen meg is tagadható bárminek a
műalkotás-mivolta.
Komolyan senki sem gondolkodott még el azon, miféle műalkotás az, amelytől a közönség zöme őszintén idegenkedik. Egyetlen
kanonizált „zseni” véleménye miért lehet mérvadó a közönség sok ezer jó
szándékú tagjával szemben? Vagy nem is pusztán erről van szó? Hanem
arról, hogy az infrastruktúrává szervezett sznobizmus
ízlésdiktátor szervezete egyfajta művészet-papságként, vagy kvázi
művészet-egyházként helyezkedett művészet és közönség közé, és magának
vindikálja a jogot annak eldöntésére, hogy mi tekinthető minőségi
művészetnek, és mi nem?
Dilettáns játszadozássá fajult a gyakorlati esztétika? A
művészet valódi küldetésével szemben merőben közömbös elvek és „értékek”
mentén rajzolódik ki korunk hivatalos művészetfelfogása?
Valami ilyesmit kell feltételeznünk.
Különben aligha volna értelmezhető a merőben skolasztikus jellegű
vita például arról, hogy műalkotásnak tekinthető-e egy WC-ülőke. Vajon
attól műalkotás-e, hogy neves művész alkotója elhelyezte a tárlaton
saját alkotásaként? Vajon műalkotásnak tekinthető-e a többi azonos
gyártmányú, a kiállítottal minden tekintetben tökéletesen egyező
WC-ülőke, is, vagy csak az, amelyet a sztárművész kiállított?
Egyáltalán, kit tekinthetünk alkotónak? Az ülőke tervezőjét?
Kivitelezőjét? A művészt, aki kiállította? Mitől alkotó ő, és mi az
alkotás?
Valóban attól lesz valami műalkotás, hogy egy kanonizált művész annak
nyilvánítja? Nem valami sokkal mélyebb és lényegibb kapcsolatot kellene
keresnünk műalkotás, alkotó, közönség és az emberiség között?
A WC-ülőke attól, hogy „alkotója” a neve alatt szereplő műalkotásként
a tárlatán elhelyezte, esztétikai értékét tekintve most már
egyenértékűvé vált Michelangelo, Donatello vagy Canova bármelyik
alkotásával?
Nem lehetne ilyen és ehhez hasonló kínos kérdéseket feltenni, ha minden rendben volna az esztétikai érték körül.
Ezek után már azon kellene csodálkoznunk, ha a költészetben minden
rendjén volna. Vajon egy, a nyolc-tízhónapos gyermek gügyögésével (sem)
egyenértékű szöveg tüstént jelentős lírai értékké válik, ha X kinevezett
és kanonizált költő írja, de silány szótaghalmaz marad, ha egy
ismeretlen követi el? Szerveződhet, épülhet ilyen „elvek” mellett komoly
költészet?
Mi a leggyengébb pontja ennek az esztétikai relativizmusnak?
Az idő. Semmi sem marad érték attól, hogy valamely kor kulturális hatóságai annak nyilvánítják.
Folytatása következik.
2013. február 28., csütörtök
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése