Hatvanötödik rész
A gyakorlati esztétika a művészi minőséget a szépség oldaláról igyekezett értelmezni, mégpedig a gyakorlati szépség oldaláról. Ami mindig magában hordozza a szubjektivitás mozzanatát, egyben a parttalan szubjektivitás riasztó lehetőségét.
A parttalan szubjektivitás látszólag szabadság, valójában
azonban a szabadságnak szöges ellentéte, minden perspektíva nélküli
szolgaság. Az „ízlések és pofonok” vagy ehhez hasonlóan üres,
puszta szubjektivitásra támaszkodó „elvrendszer” valójában a szépség
fogalmát nem individualizálja, hanem uniformizálja. A tömegmédia
hatásának abszolutizálásáról van szó, amelyet a sznobizmusra támaszkodva
fejt ki, és álszent módon a szubjektivitásra hivatkozik. Utóbbi a
létező legkényelmesebb hivatkozási alap, semmiféle érvpazarlást nem
igényel. Még elvrendszerre sincs, elég a puszta ráfogás. Így lesz a
sznobizmus a média segítségével – kulturális nagyhatalom. „Eredményeit”
napjainkban szemlélhetjük.
Alapja nem a valódi, hanem egyfajta megnyergelt, kiherélt
individualizmus, amely nem személyes érzésből, csak alkalmazkodásból
fakad. A sznobizmus igyekszik valamiféle univerzális „tudatformává”
tenni – saját magát.
Ha pedig a sznobizmusra támaszkodó média propagandát még a fennálló
infrastruktúra is támogatja, a felülvezérelt szépségeszménynek látszólag
nyert ügye van. Ha a média által erőltetett, sznobizmus preferálta
„ízlés” képviselői még emellett ilyen-, olyan- vagy amolyan díjasok is, a
kisember meghátrál, kisebbrendűségi érzése, sőt valami groteszk
bűntudata támad a „hivatalos” szépségkánonnal szemben, és „rádöbben”,
hogy ahhoz ő primitív. A „művészet” olyan magasan szárnyal, hogy ő oda
sose juthat. Hiszen még azt se érti, ugyan mitől művészet a művészet.
Érdekes, hogy napjaink tömegmédiája hányféle ürüggyel igyekszik az emberekbe bűntudatot plántálni.
Kialakít egy olyan sémát, hogy van egy magas kultúra, amelynek a
nívója az átlagember számára elérhetetlenül magas szférában van, szemben
vele pedig egy, gyakorlatilag vegetatív szinten álló tömegkultúra,
amely a többség csaknem állatias igényeit kielégítő átlag-táp szerepét
tölti be.
A gyakorlatban ez persze nem igazolódik. A magas kultúra számos
terméke minősíthetetlenül silány, az önfelszámolás irányába tart; míg a
tömegkultúra variabilitása állandóan fokozódik, termékei nem egyszer
valódi problémákat vetnek fel, és valódi művészi igazságot hordoznak.
Mindezzel együtt azonban látszólag kialakulóban van valamiféle
globális egyöntetűség – ami egyértelműen ellentétes az emberi fejlődés
minden aspektusával, a biológiaitól a kulturálisig.
Kulturális kasztrendszer várható az egyöntetűség és az elszíntelenedés jegyében?
Vagy mégse?
Folytatása következik.
2013. február 21., csütörtök
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése