Hatvanharmadik rész
Nem először találkozom vizsgálódásaim közepette a teljes
relativizmussal, amely ilyen értelemben közönséges dehumanizációs
ideológia, vagy – más szemszögből nézve – minden erkölcsi nézőpont
feladása „semmiért egészen”.
Az öncélú relativizmus az erkölcsi világrend, azaz az emberi élet
céljának és értelmének, minden erkölcsi értéknek a teljesen öncélú
tagadása. Napjaink sznobizmusát éppen az teszi hallatlanul veszélyessé
és antihumánussá, hogy napjaink sznobizmusa éppen a teljes és
öncélú relativizmushoz igyekszik alkalmazkodni, ehhez szocializálódott,
egész intézményrendszert hozott létre ennek alátámasztására a maga
ál-poétikájával, ál-esztétikájával és ál-irodalmi életével egyetemben.
Arthur C. Danto egyik tanulmányának címe: Hogyan semmizte ki a filozófia a művészetet. A
cím megfogalmazása természetesen abszurd, a filozófia semmiképpen sem
„semmizheti ki” a művészetet, és ezzel a kiváló amerikai szerző
tökéletesen tisztában is van. A cím ironikus összegzése egy nagyon is
mai korunkra jellemző jelenségnek: hogyan semmizte ki filozófiai értelemben véve az értelmiség egy része – saját magát.
A legújabb kor értelmiségi identitáskeresésének kudarcával állunk
szemben. Ennek a tanulmánynak aligha lehet célja, hogy bő száz évre
visszatekintve alaposan szemügyre vegye a jelenség forrásvidékét. Talán
még az sem lenne elegendő a teljes feltáráshoz, hiszen gyanítható, hogy
még a „klasszikus modernség” háza táján is szét kellene nézni, hogy a
jelenség keletkezésének okait megérthessük.
Valamikor jön majd egy korszak, amely – ha még létezik majd emberi
civilizáció – kötelességének fogja érezni, hogy mindezt elvégezze.
Legfőképpen azért, hogy ez soha ne ismétlődhessen meg. Hogyan volt
lehetséges, hogy jelentős értelmiségi csoportok az üres és sivár
kozmopolitizmus és az önmagában tartalmatlan „modernség” jegyében
megpróbálták szétrombolni a tradíciókat, és végül a közönséges erkölcsi
és esztétikai relativizmushoz jutottak.
Az emberi tudás a történelem során folyamatosan bővül, gyarapodik.
Időről időre igen jelentős alkotóelemeit kell átgondolni, vagy éppen
újra definiálni. Különösen igaz ez a természettudományokra nézve. 1890
körül néhány önelégült fizikus gyakorta hangoztatta, hogy a fizika
csaknem teljesen lezárt tudomány, ahol már nem akad jelentős felfedezni
való. Sejtelmük sem volt róla, miféle forradalmi változások érlelődnek
éppen az ő tudományukban. Ez azonban nem jelentette azt, hogy Newton
munkásságát a XX. században meg kellett volna tagadni. Az értékálló alapok megmaradnak, hiszen nélkülük sohasem lenne honnan tovább rugaszkodni.
Kétezer év poétikájától, esztétikájától, művészetfilozófiájától –
nagyjából Arisztotelésztől Schillerig – nem vezet út a posztmodern és a
többi türelmetlen jelenkori és közelmúltbeli poétikához. Ezzel maguk az
érintettek is tisztában vannak.
„Esztétikájuk” nem csupán válság-esztétika, hanem sokkal rosszabb annál: az ál-esztétikának, azaz a művészetfilozófiai piedesztálra emelt dilettantizmusnak a kanonizálása.
Az érték nem viszonylagos, az erkölcs nem relatív. Volt
korszak, amikor ez a métely már terjedni kezdett, akkor Szókratész
vette védelmébe az erkölcsöt és a tradicionális etikai értékrendet.
A gyilkolás, mások megkínzása semmiféle körülmények közt sem
lehet erkölcsös, az erre való hivatkozás már önmagában is erkölcstelen.
Minden hagyományos esztétika alapvető megállapításai közé tartozik, hogy erkölcsi alap nélkül nem létezik művészet. A művészet ilyen értelemben az erkölcsi világrend egyik alapvető biztosítéka.
A költészet az emberi kultúra szerves, nélkülözhetetlen része, sohasem öncélú. Lehet
persze tagadni a líra küldetését, ahogy az élet értelmét is. A
sznobizmus félelmetes szívósságát jelzi, hogy az ál-esztétika ostoba
tételei tehetséges embereket is félrevezethetnek. A költészet a
legfontosabb dolgok egyike, kár „sárga turhára” fecsérelni. Egy
fényképezőgéppel lehet szöget verni a falba – de nem erre való.
Folytatása következik.
2013. február 7., csütörtök
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése