SZÁZÖTVENHATODIK RÉSZ
v
Hordoz-e,
hordozhat-e a szokásos „intellektuális” ernyedtség bármilyen művészi minőséget?
Ez a kérdés talán még a korábbiaknál is abszurdabbnak tűnik,
pedig fájdalmasan időszerű.
Az „intellektuális” ernyedtségnek számos előzménye van az
újkori művelődéstörténetben, de igazi, torz és kártékony mivoltában csupán a
XX. század folyamán lépett elő.
Nemcsak a Byron magatartásából eredeztetett „spleen”, meg a
hasonló üres nyugati pózok tekinthetők a mai ernyedtség előzményének, ludas
benne az orosz „felesleges ember” is, meg sok egyéb is mesterkélt
magatartásforma, gesztus is, külön tanulmányt igényelne a feltárásuk.
Az „intellektuális” ernyedtség voltaképpen nem értelmiségi
magatartás, hanem annak gonosz torzképe.
Az európai értelmiségi magatartásformák ókori előzmények nyomán
alakultak ki a reneszánsz és a barokk időszakában. Sokáig ható mintaképe volt a
reneszánsz humanistáinak közössége.
Az európai értelmiség történetében igen nehéz időszakok
voltak, sokan rendkívül szegényen éltek, és a mindenkori hatalomnak általában
jó oka volt rá, hogy ne bízzon bennük.
Az értelmiségi
életmód hagyományos szellemi pillérei voltak a tudás tisztelete, a felelősség
és a hivatástudat. Voltaképpen ezek megléte tesz bárkit értelmiségi
emberré.
A XX. századi avantgárd irányzatok csaknem kizárólag abban
hozhatók közös nevezőre, hogy mind a tradíció felszámolására törekedtek.
Nyomukban szinte légüres tér keletkezett az európai és észak-amerikai
kultúrában. Azóta sem sikerült betölteni, bár se szeri se száma azon eszméknek
és ideológiáknak, amelyek megpróbáltak a vákuumba behatolni.
A jelen totális
értékzavarának is egyik oka a tradicionális értékrendszerek elvetése. Napjainkra
már a hétköznapi életbe is régen behatolt a káosz, láthatjuk magunk körül a
következményeket. Nincs az életnek olyan eleme, ahol meg ne mutatkoznának.
Gyakran a humanizmus nevében és jelszavával indokolnak
antihumánus cselekedeteket és elveket. A degenerálódó liberalizmus is kiveszi
ebből a részét. A blődli a bölcsesség talárját öltötte, csaknem hiszünk neki.
Csaknem elhittük, hogy egy- atyai pofon nagyobb veszélyt rejt a társadalomra
nézve, mint a tévé felnevelte agresszív, gátlástalan, értelmileg és érzelmileg
egyaránt beszűkült kölykök százai. Csaknem elhittük, hogy a nemzeti értékeket
kutyába kell venni, és az a legjobb, ha néhány dollár reményében faképnél
hagyjuk az országot. Csaknem elhittük, hogy a család „elavult”, az igazán
„modern” életmód a promiszkuitás valamelyik fajtája.
Csaknem elhiszünk még száz és száz ehhez hasonló ostobaságot
is, pedig még nem is ezek a legveszélyesebbek és leggonoszabbak.
Hanem? Amelyekből ezek következnek:
v
Az
embernek nincs személyes felelőssége, mert minden „szükségszerűen” történik.
v
Az ember
„a világba van vetve”, tragikus lény, élete értelmetlen, igazi céljai
nincsenek.
v
Az értelmiségnek
semmiféle küldetése nincs, mert az emberi kötelességtudat csupán elavult
illúzió.
Hogyan degenerálódhatott ennyire az értelmiség?
Hogyan ne
degenerálódhatna, ha a szellemi tápláléka a jelenlegi kánon, amely ugyanezeket
állítja?
Folytatása következik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése