SZÁZÖTVENNEGYEDIK
RÉSZ
Tradícióról a líra kapcsán természetesen etikai és
esztétikai kiindulópontból kell beszélnünk. A tradíció ilyen értelemben az emberi kultúra történeti önarcképe. Minden
kultúrának elkötelezett ember egyetemes felelőssége a tradíció időtálló etikai
és esztétikai értékeinek megőrzése és gyarapítása. ez, és nem más különbözteti
meg a valódi értelmiséget a tömegtől.
Az emberi kultúra etikai és esztétikai értékei a történelem
során halmozódtak fel. Az állati sorból jutottunk el a barbár erkölcsig, amely
kizárólag a vérségi, vagy törzsi kötelék tagjait tekinti emberi lénynek. Ez a
mi elvárásainknak még nem felel meg, mi már az emberiség morális egységének
alapjain állunk.
A középkori lovag nőtisztelete kizárólag a kiváltságos
hölgyekre terjedt ki, a „becstelen” emberek, a jobbágyok vagy polgárok
asszonyaira nem terjedt ki, velük szemben bármilyen aljasság megengedhető volt.
a számunkra ez is elfogadhatatlan.
A humanitas fogalma
a római korban született meg. a jó szándékú idegent emberi lénynek kell
tekinteni és tisztelettel kell bánni vele egészen addig, amíg az aljassága be
nem igazolódik.
Ugyanakkor azonban a római jog ismerte a rabszolgaság
intézményét, amely a számunkra elfogadhatatlan.
Itt kell tudatosítanom egy súlyos törést. Etikánk, valamint a vele azonos nívón álló
költészeti és művészeti tradíciónk elutasítja és elfogadhatatlannak tekinti a
rabszolgaságot, amely azonban a társadalmi intézményrendszerünkben, különféle
bujtatott formákban mégis létezik.
Erről fentebb már beszéltem. A rabszolgaság ma is létezik,
minden országban. Itt Magyarországban is. A „fejlett” nyugaton is. a szabadság
honának tartott Egyesült Államokban is.
Fentebb részletesen kifejtettem, most csak a konklúziót
ismétlem meg:
A rabszolgaságot nem
az embertelenség teszi, hanem a pénz. Ahol mindent piacosítanak, maga az ember is árucikk lesz.
A rabszolgaság igazi korszaka: az új és a legújabb kor.
Szülőanyja pedig: a pénz. A gazda már nem érzi kötelességének a szolgája
eltartását, hanem ad neki valami csekély pénzösszeget. Amit aztán – a tisztes
eltartással szemben – bármikor kedvére csökkenthet. Ez az igazi rabszolgaság. Ha valahol nem fizetnek annyit a munkáért
cserébe, hogy a munkavállaló tisztességesen megélhessen belőle, ott
rabszolgaság van. Minél tartósabban áll fenn a helyzet, annál inkább
tükrözni kezdik a törvények a valós viszonyokat, a rabszolgaságot. Ebbe az
irányba „haladunk” most.
Nagyon fontos ponthoz érkeztem:
Az egyének által
hordozott erkölcsi tradíció nem esik egybe a társadalmi intézmények hordozta
gazdasági és politikai tradícióikkal. Ez a kettősség a „modern”, sőt
„posztmodern” kor egyik legfőbb ellentmondása.
A költészet az egyént kapcsolja a közösséghez és a
közösséget önmagához, a lírai
élményközösség az egyének közös erkölcsi világhoz való tartozását fejezi ki.
A líra sohasem mehet
az erkölcsi tradíció nívója alá.
Folytatása
következik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése