SZÁZÖTVENÖTÖDIK RÉSZ
A tradíció a kultúra fenntartója, fejlődésének záloga.
Minden hagyománynak ebben rejlik a lényege, ettől éltető
ereje az emberi kultúrának. A tradíció
voltaképpen nem más, mint az emberiség évezredek alatt felhalmozott tudásbeli
és erkölcsi tőkéje, minden igazi fejlődés alapja. A progresszió hordozója
és tartópillére ugyanis nem valamiféle ködös és elvont „modernség”, hanem az erkölcsi tradíció. Emberségünk
legfontosabb kincsünk, emberhez méltó cselekvésre kötelez bennünket.
Igazából az
„európaiság” sem egyéb, mint az európai népek kultúrájának története során
felhalmozott erkölcsi tradíció.
Érdemes áttekinteni az erkölcsi tradíció azon legfontosabb
elemeit, amelyek az európai történelem folyamán jöttek létre:
v
Az emberi
méltóság
v
A
szerelem európai felfogása
v
A monogám
család
v
A női
egyenjogúság
v
A szabad
akarat.
Ezek az értékek
egymást feltételezik, egymás nélkül nem létezhetnek.
Mindezek között a
legrégebben a család alakult ki, minden
más elképzeléssel szemben ez lehetett az emberré válás legfontosabb eleme.
Az emberen kívül nincs olyan lény, amely a születésétől kezdve
olyan hosszas és alapos gondozást igényelne, mint az ember. Ha nem kapja meg,
nem maradhat életben. Ha nem megfelelő módon kapja meg, önmagára és a társaira
nézve is veszélyessé válhat. A gyermek legalább 8-10 évig állandó gondozást és
odafigyelést igényel. Ha ez nem történik meg, nincs következő generáció, nem
maradhat fenn az emberiség. Az őskori viszonyokra jellemző egymásrautaltságban
minden generáció léte kulcskérdés; ha csak egy is kiesik, felborul a csoport
életének ritmusa. Az emberi élet időtartama a mainál rövidebb lehetett, a
fiatalok munkaerejére mindenkor szükség volt. Ráadásul a gyermeket gondozó
személy - az anya - maga is gondozásra szorul. A legkritikusabb időszakban teljes
értékű munkavégzésre, illetve a gyermek ellátására egyidejűleg képtelen.
Valamiféle "infrastruktúrának" kell mögötte állnia - ami csak a
család lehet. Emellett ilyen időszakok egy anya életében nemcsak egyszer
fordultak elő; a csecsemő- és gyermekhalandóság miatt a gyerekeknek legfeljebb
a fele érhette meg a felnőttkort: az anyának szülnie kellett annyiszor,
ahányszor csak lehetett. A család többi tagjának pedig biztosítania kellett
anya és gyermeke ellátását.
Az emberi világban apa, anya és gyermekek között olyan mély és
tartós érzelmi kötelék létezik, amely az állatvilágban teljesen ismeretlen.
Senki se kezdje itt most felsorolni az ezzel ellentétes tapasztalatait és az
általa ismert ezzel ellenkező statisztikai adatait, mert mindez itt most nem
releváns. Minden korban lehettek sikertelen, szétszóródó, továbbélésre
alkalmatlan, deviáns családok, de az emberiség létét sohasem az ilyen családok
viszik tovább. Hagyjuk a mai válási statisztikákat meg a csonka családokat is
békén, mert most a csonka családok mögött is olyan óriási társadalmi
infrastruktúra áll, - egészségügy, oktatásügy, szociálpolitika stb.; ha jól
működnek, ha rosszul - amely az őskorban nem létezett. A mai ember alapvetően a
médiából tájékozódik, amely - amellett, hogy roppant mennyiségű információval
látja el - igen nagy mértékben félre is vezeti. Egymillió család
"eseménytelen" mindennapi életében semmiféle olyan
"hírérték" nincs, amely felérne azzal, ha az egymillió-egyedik
családban valami szörnyűség történik. A híradók napi rémségpanorámája azzal a
veszéllyel jár, hogy az emberek úgy vélik, a világban állandóan csupa borzalom
történik. A hírérték a mindennapitól eltérőt, az abnormálist, a látványost és a
sokkolót preferálja. A média nagymértékben ludas abban, hogy a művészet a
világról és az emberről olyan reménytelenül pesszimista képet alakított ki,
amilyet kialakított. Pedig az emberiség léte az egyedi események egyedi
"fontosságát" is beleszámítva sem a napi borzalmaktól függ, hanem
azon családok millióitól, amelyek csendben és békésen élik mindennapi életüket.
Ők azok, akik "művelik a csodát, és nem magyarázzák", ahogy a közhely
mondja. Ahogy az őskori családok is. Mert az emberiség az embernek a hozzá
közelálló másik emberhez fűződő mély érzelmi közösségéből, a szeretetből
sarjadt. A szeretet által vagyunk emberek, és a szereteten alapuló emberi
cselekvés tart meg bennünket évtízezredek óta.
Az összes többi
felsorolt érték mind a családból fakadt, abból keletkezett, és csak a család
által maradhat meg – ahogy az emberiség is. A család alapja pedig a szerelem.
Az emberiség morális
egységének elengedhetetlen része a női egyenjogúság, ez pedig csak olyan
társadalomban létezhet, ahol az alapvető kisközösség a monogám család.
Az önmagában vett „modernség” nem értékorientált fogalom,
sem társadalmat fenntartani, sem fejlődést biztosítani nem képes. Amikor az
avantgardizmus mindenféle tradíció lerombolására tör, légüres teret alakít ki a
kultúrában, ahol a legalapvetőbb erkölcsi értékek is megkérdőjeleződnek.
Ezt láthatjuk napjainkban.
Az idő múlásával gyorsan ósdivá váló „modernség” káoszt és
értékzavart teremt, ami éppen annyira biztos út a szolgasághoz, mint a
tervutasításos gazdálkodás Hayek értelmezése szerint. Sőt, ez sokkal biztosabb,
mert globális pénz-szolgaságot készít
elő.
Az emberi együttélés
alapja nem lehet más, mint vagy a család, vagy a promiszkuitás valamelyik
fajtája. Ez a kettő létezik, számos közbülső fokozattal. Ha valakinek
hat-nyolc házasságból tucatnyi gyereke van, az ilyen az esetek többségében
aligha család, hanem lényegében promiszkuitás. A gyakori szexuális
partnerváltásokkal járó életmódot is annak kell tekintenünk. Időről időre
„modernnek” próbálják minősíteni a nyílt vagy álcázott promiszkuitást, pedig
annak semmi köze a „modernséghez”, annál inkább a mindenkori hatalmi elitek
évezredek óta jellemző szabadosságához.
A „multikulturalitás” mai apostolai súlyosan tévednek,
amikor egyenrangúnak igyekeznek feltüntetni a hagyományos európai családot
például a többnejűségen alapuló életmóddal. Az emberiség morális egységének
oldaláról nézve ezek között nincs mellérendelő kapcsolat, különböző
dimenziókhoz, az emberi erkölcsi különféle fejlődési szakaszaihoz tartoznak. A
különféle kultúrák keveredését általában nem a vallási hagyományok
akadályozzák, hanem az ilyesféle erkölcsi tradíciók.
Már Zrínyi Miklós felhívta rá a figyelmünket, hogy az oszmán
többnejűség a drasztikusan patriarchális török zsarnokságnak megfelelő életmód,
és a többnejűség világában nem lehetséges sem szabadság, sem igazi szerelem,
sem szabad akarat, és a bátorságot is gyakran az öngyilkos fanatizmus
helyettesíti.
A történelem során
minden igazán sikeres társadalom tisztában volt vele, hogy ragaszkodnia kell az
erkölcsi tradícióihoz.
Folytatása következik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése