Szigetvár kiállt
eddig néhány ostromot, de a török főerők támadását még soha. Az előző részek
egyikében már tisztáztuk: a vár akkori mércével mérve sem tartozott a korszerű
erődítmények közé.
Ami a stratégiai
szempontokat illeti, hadászati értelemben Szigetvár legfeljebb másod-vagy
harmadrangú várerődnek mondható. Még csak országos jelentőségű útvonalat sem
zár el. A Bécs ellen induló török elvben nyugodtan megkerülhetné –a hogy
korábban már meg is tette.
1526-ban és 1541-ben
– amikor a török hadjárata a Magyar Királyság fővárosa, Buda ellen irányult –
az oszmán seregek körülbelül hetven kilométerre a vár mellett haladtak el.
Stratégiai
értelemben nemigen lehetett elsőrangú helynek tekinteni Szigetvárat ebben az
időben, de veszélytelennek, jelentéktelennek sem volt mondható. A török főerők
felvonulását aligha zavarhatta, de Buda utánpótlására nézve veszélyes lehetett.
Még ez a
veszélyesség sem tartozott az igazán égető problémák közé. A török a Buda
bevétele utáni esztendőkben sorra elfoglalta azokat a várakat, amelyek igazán
veszélyeztették a budai pasa székhelyét; ezek közül a legfontosabb Esztergom,
Visegrád és Székesfehérvár volt.
Szigetvár nem
tartozott ebbe a kategóriába.
Azért
veszélytelennek sem lehetett volna nevezni, de a veszélyessége viszonylag
korlátozott helyzetben érvényesülhetett:
Veszélyeztethette az
eszéki hidat. A török főerők hagyományosan ezen keresztül vonultak fel
Magyarországon, és a török hódoltság időszakában a helynek mindvégig stratégiai
jelentősége volt. A híd fontosságát a legjobb magyar hadvezérek minden korban
felismerték. Elpusztítása esetén a magyarországi török helyőrségek hosszabb-rövidebb
ideig utánpótlás nélkül maradhattak. Bár többen is tervezték a híd
elpusztítását, az mindössze kétszer történt meg. 1598-ban Pálffy Miklós,
1664-ben pedig Zrínyi Miklós pusztította el.
Veszélyeztethette a
török kézen lévő Pécset.
Veszélyeztethette a
Budára vezető országutat, zavarhatta Buda utánpótlását.
Ezek azonban csak
elméleti lehetőségek voltak, hiszen a jelzett irányokat a török sokkal
komolyabb erőkkel fedezhette és védhette, mint amekkorát a Szigetváron
állomásozó teljes katonaság jelenthetett.
Nem volt tehát
veszélytelen Szigetvár a törökre nézve, de veszélyessége korántsem indokolta
volna önmagában azt, hogy a szultán személyes vezérlete alatt álló török főerő
vegye ostrom alá.
Az is sokatmondó,
hogy amikor a török sereg 1532-ben Bécs elfoglalására indult, a Dráva északi
partján haladva körülbelül húsz kilométerre vonultak el Szigetvártól az oszmán
hadak. Akkor Szulejmánt nevetséges kudarc érte, hiszen megállította Kőszeg
vára, ami még Szigetvárhoz viszonyítva is jelentéktelen.
Erről a hadjáratról
már sokat írtak, való igaz, az oszmán vezérkar akkor nem állt feladata
magaslatán. A Kőszeg alatti nevetséges piszmogásban bizonyára az is szerepet
játszott, hogy akkor Bécs előtt először és utoljára személyesen maga a király
bátyja, V. Károly német-római császár állt egy hatalmas birodalmi sereg élén.
Az 1532. szeptember 19-én vívott leobersdorfi csata megmutatta, hogy megfelelő
vezetés mellett a német gyalogság a magyar huszárokkal együttműködve képes
megverni a török lovasságot. Ki tudja, Szulejmán talán nem is akart akkor
továbbvonulni.
Az viszont a
számunkra érdekes, hogy a Dráva mentén Bécs ellen vonuló török nyugodtan a
hátában hagyta Szigetvárat. Ugyanezt természetesen megtehette volna 1566-ban
is, legfeljebb utasítja a környező helyőrségeit, tartsák szemmel Szigetvár
védőit. A környező török várak őrsége még így is létszámfölényben lett volna
Zrínyi Miklóssal és katonáival szemben.
Nem valószínű, hogy
a szigetvári őrség – ha egyszerűen megkerülik – valóban komoly nehézségeket
tudott volna okozni a szultán seregének. Ugyan, miképpen veszélyeztethette
volna, hogy a török megvalósíthassa a céljait?
Egyféleképpen: ha
valahogy rábírja arra, hogy Bécs ostroma helyett megálljon
Szigetvárnál, és időt, lőszert, fáradságot, emberéleteket fecsérelve hozzáfogjon
a vár ostromához. Ha pedig ebből a nézőpontból szemléljük Szigetvár
ostromát, nagyon közel kerülünk ahhoz a koncepcióhoz,
amelyet a hős várkapitány dédunokája, a költő Zrínyi Miklós állított fel
Szigeti veszedelem című eposzában.
Ezt jól jegyezzük
meg. A szigetvári időveszteség alapjaiban veszélyeztethette a török céljait.
Vajon mi vitte rá az idős oszmán uralkodót, hogy utolsó hadjáratát éppen
Szigetvár elfoglalásának szentelje? Talán nem tudta, hogy ádáz védekezésre
számíthat? Talán komolyan azt hitte, néhány nap alatt beveszi a várat komolyabb
veszteség nélkül? Eddigi tapasztalatai miért nem figyelmeztették?
Mi volt az ok, ami
Szulejmánt arra bírta, hogy megtámadja és hosszasan ostromolja Szigetvárt? Egy
olyan magyar várat, ami stratégiai értelemben véve legfeljebb másodrendűnek
volt mondható?
Két irányból is
megkerülhette volna. Ha a Duna mentén – a török hadak leggyakoribb felvonulási
útvonalán – halad, hetven kilométerrel a vár előtt halad el. A szigetváriak
természetesen okozhatnak kellemetlenséget a roppant túlerőnek, de rajta is
veszthetnek, a felvonulás szervezettségétől függően.
Ha a Dráva északi
partján vonul Bécs irányába, ahogy egyszer már megtette, húsz kilométerre halad
el a vártól.
Szigetvár ostroma
egyik esetben sem létkérdés.
Esetleg azért
kellett Szigetvárt elfoglalni, hogy valamelyik fontos irányban utat nyisson?
Erre is nemmel kell felelnem. Szigetvár bevétele nem tette lehetővé a török
számára a legfontosabb irányokba való támadást, hiszen azokat Szigetvár mögött
egyrészt a még keresztény kézen lévő Kanizsa, másrészt pedig a csakhamar
viszonylag korszerűen kiépített Győr zárta el.
Miért kellett hát
megtámadni Szigetvárat?
A szocialista
időszak történetírása igyekezett a hangsúlyokat az eseménytörténetről a
gazdaság-és társadalomtörténet szempontjaira áthelyezni. Ez előbb távlatokat és
új szempontokat adott, de csakhamar elnehezült, zsákutcába, sablonokkal való
játszadozássá fajult, képletszerűvé vált.
A történelmet elvont
sémákban próbálták értelmezni, mindentudóan kimondták, hogy adott korban mi
volt „a polgárság”, vagy „a köznemesség” érdeke, és természetesnek tekintették,
hogy a – gyakran általuk kiagyalt – kategóriába tartozó egyedek csaknem
mindegyike pontosan úgy cselekszik, ahogy a történettudományos képletek
számukra előírták. Legfeljebb azon fontoskodtak időnként, miképpen támasztja
alá a képlet érvényességét az is, ha valamelyik egyed „nem ismerte fel valódi
érdekeit”, hiszen ez köztudomásúlag a fejletlenség bizonyítéka.
Minden embercsoport
állandó motivációjává az anyagi és hatalmi gyarapodást tették, és azt
képzelték, hogy ezzel örök időkre meghatározták a történelem „mélyben rejtőző
fő mozgatórugóit”.
Az elmélet eredendő
hiányosságát leginkább a tudálékos demagógia habarcsával vonták be; illetve
kialakítottak egy teljesen abszurd gondolkodási és nyelvi technikát, amellyel
azt szokták „bebizonyítani”, hogy a teóriát unos-untalan halomra döntő
„kivételek” voltaképpen erősítik az elméletet. Mintha csak azt mondták volna,
hogy a kőfalat romboló ágyúgolyó még erősebbé teszi a falat, az akasztás pedig
a hosszú élet elengedhetetlen feltétele.
Az elmúlt évtizedek
során aztán kezdődött a visszahatás, leghamarabb talán a brit történetírásban;
újra felfedezték a történelemben az egyént, a személyiséget. Időszerű volt,
hiszen „a történelem egyetlen látható hordozója az egyén”.
Képletek és sablonok
segítségével aligha érthetjük meg, miért döntött úgy Szulejmán szultán, hogy
Bécs felé vezető útján megtámadja, és ostrom alá veszi Szigetvárat. Miért
pazarolta az idős uralkodó élete utolsó nagy támadó hadjáratán erejét és
energiáját éppen erre a várra?
Hibázott Szulejmán?
Bizonyára igen. Kellett azonban valamiféle motivációjának lenni, ami erre a
hibára kényszerítette.
Miért állt meg
Szulejmán Szigetvár alatt?
A Szigeti veszedelem alapgondolata, hogy Zrínyi Miklós és
Szigetvár védői feláldozták magukat a kereszténység érdekében.
Miért állt meg
Szulejmán Szigetvár alatt?
Miért állt meg
Szulejmán Szigetvár alatt?
A Szigeti veszedelem
alapgondolata, hogy Zrínyi Miklós és Szigetvár védői feláldozták magukat
kereszténység érdekében.
Magukra vonták az
ellenség támadását.
Hogyan?
Folytatása következik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése