SZÁZHARMINCHETEDIK
RÉSZ
Az ijesztő elbutulás az érem egyik oldala. A másik az ország lelki és szellemi állapota. Vagy
éppen a kultúra állapota.
Az előbbiről nem szeretnék sokat mondani, beszélnek róla
eleget. Csak egyetlen gondolatot vetnék fel.
Voltak a történelmünknek igen nehéz pillanatai. Őseink
megfutamodtak vagy helytálltak, de eszükbe sem jutott, hogy feladják
magyarságukat. Nélkülük nem lennénk.
A török időkben drámai módon megfogyatkozott ez a nép. Egész
országrészek maradtak pusztán. Elmondhatatlanul sokat szenvedtek az akkori
magyarok. Fel sem foghatjuk, hogy mennyit.
Képzeljük azonban el a következőt:
Hol lennénk most, ha
a sokat szenvedett XVI. századi magyarság a mindennapos megpróbáltatások, a
várak fizetetlen védelme, meg a háromfelé való adózás helyett úgy dönt, inkább
külföldre özönlik a „jobb élet” reményében? Az akkori közgondolkodás ezt
megbocsáthatatlan szégyennek tartotta volna, a jelenlegi azonban helyeselné.
Ha ők ezt tették volna, most ki menekülne külföldre?
A személyes felelősségnek vannak egyéni és közösségi
dimenziói. Ha valamelyik hiányzik, a maradék mit sem ér.
A magyar kultúra mai állapota sokkal mélyen összefügg az
általános degenerálódással. A legjobban ezt mindenképpen a kanonizált líra
kapcsán lehet érzékelni, de arról majd később beszélek.
Nézzünk szét másutt.
A Kádár-korszakban egyik vidéki színházunk híres előadásának
díszletében jól felismerhetően ott volt a Corvin
köz képe. A darabnak amúgy semmi köze sem volt ötvenhathoz, de az emberek
érzékelték és igen bátor gesztusnak tartották a célzást. Kétségtelenül az is
volt.
Nagyot tévedtek azonban, akik ezt komoly művészi kiállásnak,
vagy urambocsá’ jelentős esztétikai teljesítménynek tartották. Ahhoz semmi köze
sem volt. Merész gesztus, semmi több. „Kibeszélt” egy darabból. Nem esztétikai,
hanem erkölcsi értéket képviselt, értéke nem a célzás irányában, nem a gesztus
jelezte „mondanivalóban”, hanem bátorságában
rejlett. Ettől lett súlya.
Jelenleg az egyik budapesti színházban az egyik legnagyobb
klasszikus mű előadásának díszlete - egy épülő stadion. Ennek azonban semmiféle
drámai súlya nincs. Puszta gagyi. Napi
politika elcsépelt közhelyére reagáló ócska gesztus, esztétikai értelemben a
szellentésnél is kevesebb. A média hozzá kapcsolódó intenzív farkcsóválása meg
csak azt mutatja, amit amúgy is tudunk: ettől a „tudatformáló”
intézményrendszertől a legtöbb esetben a farokmozgató izmok szellemi nívójánál
többet elvárnunk nem érdemes.
A kettőt egybevetve eltöprenghetünk azon, miként üresedik,
hogyan degenerálódik a magyar színház. Ma már az előadások jelentős részében üres
formalizmust, sivár képi, erkölcsi és eszmei zűrzavart láthatunk, még a
legnagyobb klasszikusok is mindenféle „rendezői olvasatok” puszta
illusztrációivá züllöttek.
Miért?
Mindegyik jelenség hátterében ugyanaz áll: a tradícióval kapcsolatos tudatlanság,
illetve a szintén a tudatlanságból fakadó bárgyú nyegleség.
Folytatása következik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése