Harminckettedik rész
Újabb, a lírával kapcsolatos alapvető szemléleti problémáról szeretnék szólni.
A költészet célja küldetése nem önfelszámoló jellegű, nem célja a líra leépítése, redukálása, felszámolása.
Ezt feltétlenül ki kell mondanom, hiszen a jelenlegi „kulturális”
sajtóban ez már voltaképpen – közhely. Mintha a líra voltaképpeni
legfontosabb célja tulajdon elpusztítása volna. Némely helyen az egyes
köteteket és alkotókat kimondottan a vágyva vágyott poétikai harakiri
oldaláról nézve értékelik. Sőt, nemcsak, hogy így nézik, de némelykor
kimondottan hozsannázva ünneplik az ilyen téren elért „eredményeket”.
Nem hinném, hogy különösebben bizonygatnom kellene, hogy a
költészet és az emberiség története szorosan összetartozik egymással, és
a költészet története a jelenben ugyanúgy nem ér véget, ahogy az emberi
történelem sem fejeződik be. Nincs olyan értelmes érv, amely
komolyan alátámaszthatná azt az elképzelést, hogy a költészet
történetének napjainkban vagy a közeljövőben le kellene zárulnia.
A líra felszámolását képviselő irányzatokkal természetesen más a
helyzet, és igazából ők nem is a líra, hanem önmaguk felett mondják ki a
verdiktet – teljes joggal. Nélkülözik a költészethez szükséges teremtő
erő elemi minimumát is, sem programjuk, sem komoly emberi mondanivalójuk
nincs, eltűnésük nem is lehet vitás.
Nekünk azonban mindenképpen feladatunk, hogy a líra felszámolását
hirdető esztétika helyett jobbat találjunk, és annak elveit juttassuk
érvényre.
Ennél még sokkal komolyabb feladat: törekedni a líra pontos –
és lehetőleg mozgó, a költészet jövőbeni újabb eredményeit magától
értetődően integráló definíciójának megteremtésére, mert a líra számára a hasonló jelenségekkel szemben ez lehet az egyetlen hatékony védelem.
Az öngyilkosság sem a költészet, sem az egyetemes emberi kultúra, sem pedig az egyes ember szempontjából nem lehet cél. Etikátlan, távlattalan, örökségünk, emberségünk, múltunk és jövőnk legteljesebb elárulását jelenti.
Napjainkban az irodalom és a költészet felszámolására törekvő
„irodalom és költészet” képviseli az írástudók árulását, a küldetéséhez,
örökségéhez, puszta emberségéhez őszintén ragaszkodó alkotók nem
állhatnak be ebbe a sorba.
A poétika elvei nem ütközhetnek az alapvető emberi etikával.
Vajon miért alakulhatott ki ilyen önveszélyes szemlélet a lírában, vagy egyáltalán az irodalomban? Mi az értelme? Mi a célja?
Nem célom az egykor, a XX. század első felében kialakult avantgárd
okainak, hatásainak boncolgatása. Ha a jelenség legmélyére akarnék
hatolni, lehetetlen volna nem foglalkoznom az előzményekkel, itt azonban
kizárólag az a célom, hogy az új magyar költészet most kialakuló
esztétikája értelmében rámutassak: mi az, amit nem követhetünk.
Első hallásra azt gondolhatnánk, egy ilyen felfogásnak nem lehet jövője, nem lehet tábora, nem lehetnek hívei.
Nem ez a helyzet. Az ilyen felfogás a hagyományosnál sokkal
alkalmasabb arra, hogy bürokratizálódjon, valóságos egyházat teremtve
maga köré végletes formában kisajátítsa az irodalmi minőség fogalmát, és
teljes gazdasági függésbe kerülve társadalmi értelemben jelentéktelenné
váljon.
Egész infrastruktúrája van. Olyan sűrűn kiépített rendszer veszi
körül, amelyre egy valóságos és hagyományos esztétikai elvekre épülő
lírának talán nem is volna szüksége. Olyan funkciókat tölt be, amelyek a
normális költészet számára feleslegesek.
A magam részéről a struktúrát „a posztmodern líra egyháza” formulával nevezném meg. A kifejezést a rendszer gyakorlatban betöltött funkcióiból vezetem le.
A posztmodern líra körül keletkezett aura voltaképpen az irányzat
első számú fenntartójának tekinthető. Úgy működik, mint valami kis belső
univerzum. Lényegében szubkultúra, és ez a szubkultúra
az irányzat fenntartásának érdekében létrehozza azokat a kommunikatív
struktúrákat, amelyek megteremtésére és fenntartására maga a posztmodern
költészet lényegéből fakadóan alkalmatlan.
A posztmodern művekről írott jellegzetes szerecsenmosdató, semmit
magyarázó kritikák alkotják ezen szubkultúra egyik gyűrűjét. Elképesztő,
micsoda tiszteletköröket járnak be a brancshoz tartozó kritikusok
egy-egy kötet, vagy egy-egy rossz formába öntött, izzadságosan
középszerű vagy éppen semmitmondó vers érdekében.
Csak egyetlen példa. Egymás mellett az idézetek, és fennkölt kritikusi magyarázataik:
„A záró ciklus (A mű megnevezése) miközben megvetően szól az
emberi lehetőségekről, ismételten leszámol a transzcendens szférába
vetett bizalomról
„ez a fej alakú urna,
Épp csak belekóstol
Az ismeretlenbe, mely e kurva
Élet kiköpött mása.”,
hogy a metanarratív utolsó versdarabka összegezze és
nyomatékosítsa a kötet tapasztalatát, egyben a maga helyett is
megszólaló lírai én óhaját is megfogalmazva:
„Szíved szerint a bomlás kis kézikönyve
Lenne ez, amit most közre-
Adsz …
Jelezve, hogy megy tönkre
Minden…”
A versből vett részletek és a kritikusi magasztalások együtt süketek
párbeszédének látszatát keltik. A versbeli ügyetlenségek, banalitások,
bumfordiságok lelkes kritikusi méltatása – gyakran ez is sajátságos,
idegen szavaktól hemzsegő bikkfanyelven történik – mai posztmodern
líránknak szinte elmaradhatatlan kísérőjelensége. Bármikor könnyűszerrel
találhatunk példát a legízléstelenebb kritikusi farkcsóválásra is.
Még ízléstelenebb, amikor azt látjuk, miként bánnak ugyanezen
kritikusok a más brancshoz, eltérő szekértáborhoz tartozókkal, akik
semmivel sem írnak gügyébb, rosszabb, izzadságszagúbb verseket, mint az
általuk magasztaltak.
Még kiábrándítóbb, amikor azt olvassuk, miként bánnak a kritikai
penna eme következetes forgatói az úgynevezett dilettánsokkal – a
brancsokhoz nem tartozó amatőr költőkkel – akik közül igen sokan
lényegesen jobb verseket írnak, mint az általuk magasztaltak.
A szubkultúra maga is töredezőben van, egyre zártabb kis csoportokra
szakadozik. Ennek oka nemcsak a gazdasági körülmények nehezedése, hanem a
közönség alapvetően elutasító magatartása is.
A posztmodern szubkultúrához hozzá tartoznak a háztáji folyóiratok,
intézmények. A magyar irodalom utolsó évszázadának egyik jellemzője,
hogy alapjában véve „folyóirat-irodalom” volt, de a mai
folyóirat-struktúra már a hanyatlás erős jeleit mutatja. A folyóiratok
között akadnak pdf formátumban terjesztett, vegyes minőségű
szövegegyvelegek is.
A posztmodern egyház részei a kritikai háttéren kívül még
különféle lapok, honlapok, egyetemi tanszékek. Az ő feladatuk
közvetíteni az esetleges hívők – a közönség – illetve a posztmodern
irodalom között. Hagyományos irodalom esetében ahol közönség és
szerző egymásra találásának lehetőségét a mindenkori jelentős irodalom
egyik alapköve, az aktualitás biztosítja, hasonló holdudvarra nincs szükség. A mű közvetlenül szól a közönséghez.
A posztmodern költészet lényegi vonása, hogy nem felel meg ennek a
képnek. Az intézményrendszerek és a bürokrácia túlburjánzása a modern
élet sajátossága, és csaknem szükségszerű volt egy olyan irodalmiság
kialakulása, amely alkalmatlan a közönséggel való közvetlen
kommunikációra – hogy efféle egyház alakulhasson ki körülötte számtalan
kisebb-nagyobb intézménnyel. A posztmodern – mint jelenség – lényegében nem egyéb, mint az irodalom és költészet intézményesített bürokratizálódása.
A költészet, ha bürokratizálódik, elveszíti saját lényegi vonásait,
célját, rendeltetését; tartalom és forma helyett lényegében a
bürokratikus szempontoknak igyekszik megfelelni.
Folytatása következik.
2012. július 5., csütörtök
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése