Negyvenegyedik rész
Elérkezett az ideje annak, hogy megpróbáljam megfogalmazni, miben is
áll a valódi fejlődés. Mit is tekinthetünk előre mutató változásnak.
Láttuk, hogy a fejlődés fogalmát nem lehet pusztán az ember
eszközkészletének tökéletesedésére hárítani, sem a fogalmat azzal
helyettesíteni.
A fejlődés csak magának az embernek a fejlődése lehet.
Vajon mi fán terem az emberi jelenség (Teilhard de Chardin) fejlődése?
Fejlődés csak az emberi lényeg tökéletesedése lehet.
Ezzel persze még semmi megfoghatót nem mondtam, és nem is mondhattam,
hiszen az emberi lényegnek nincs kézzelfogható valósága.
Kifejezhetném a fejlődés fogalmát másképpen is. Például így:
A fejlődés voltaképpen nem más, mint a szerelem elvének mind teljesebb érvényre jutása az emberi társadalomban.
Ezzel sem mondtam azonban még semmit, hiszen még
nem jutottam el a szerelem valamiféle definíciójához, csak
érzékeltettem, hogy a szerelmet többnek gondolom annál, mint amit a
közvélemény gondol. Többnek annál is, amit a régi szerelmi líra állít
róla. Olyan új szerelmi líra pedig, amely majd egyszer képes lesz a
szerelmi líra méltó megfogalmazására – ami minden tudományos definíció
nélkülözhetetlen előfeltétele – talán csak most van kialakulóban. Sőt,
még csak most alakul az a lírai világszemlélet is, amelynek keretein
belül létezhet az újfajta szerelmi líra.
Sokkal egyszerűbben kell megfogalmaznom a fejlődés fogalmát. Arról
sem szabad elfeledkeznem, hogy a mai fejlődésfogalom kizárólag a mai
időpillanatra vonatkozik, nem pedig egy hipotetikus jövőbeli
társadalomra. Általában a legjobb szándékú utópiák szerzői is itt vetik
el a sulykot; olyan társadalmat festenek, amelynek semmiféle kapcsolata
nincs a jelenükkel, ergo olyat, ahová semmiféle út nem vezet, és nem is
vezethet.
Tehát fejlődésnek tekintek a jelenlegi szituációból való minden olyan elmozdulást, ami olyan emberi közösséghez vezet, ahol az emberiség morális egységének elve a jelenleginél teljesebben juthat a gyakorlati életben érvényre.
Ez természetesen magyarázatot igényel.
Magától értetődően gondolom azt: a szerelem elvének, illetve az emberiség morális egysége elvének mind teljesebb érvényre jutása egybeesik. Ezzel egybevetve a gazdasági növekedés fogalma önmagában közömbös. Egyoldalú előtérbe állítása azonban kifejezetten káros.
Nézzük csak, mi is kell a valódi fejlődéshez?
Önmagában a jelenlegi „demokráciák” már korántsem a fejlődés
megtestesítői. Sőt. Mivel a két világrendszer szembenállásának kora
elmúlt – ami a jelenlegi kapitalizmus szabadság-, illetve
demokrácia-propagandájára nézve alighanem jóvátehetetlen csapás – a
„szabad választás” és a többi hasonló kellék idealizáló beállítása egyre
szánalmasabb. Amíg volt bolsevista önkényuralom, „a szabad világ”
büszkén dülleszthette ki a mellét. Ma már aligha.
A demokrácia intézményrendszere ma már sokkal inkább a világot
ténylegesen uraló magán hatalmak eszköze, mintsem a népek
önrendelkezésének, az emberi jogoknak, vagy éppen a demokratikus
akaratnak a megnyilvánulása. Az állam éppen nincs elhalóban, de az
említett magánhatalmakkal szemben gyönge és kiszolgáltatott. A néhány
évre választott vezetők szisztémája lényegében tehetetlen játékszer a
valódi hatalom kezében, fenntartása legfőképpen arra szolgál, hogy ne alakulhasson ki erős, a tényleges hatalmat megkérdőjelezni képes uralmi rendszer.
Ezzel természetesen egyáltalán nem azt akarom
sugallni, hogy valamiféle agresszív és erős, diktatórikus rezsimre volna
szükség. Sőt. Nyilvánvalóan nem is ez a megoldás.
A jelenlegi „demokráciák” propagandájának és intézményrendszerének
egyes elemei erről az oldalról merőben más színben tűnnek fel.
A „piac” meg a „szabad kereskedelem” szentsége semmiféle valódi
szabadságot nem szolgál, csupán azt biztosítja, hogy az állam – mint a
„szabadon választó állampolgári akarat” megtestesítője eszköztelen
legyen a gazdasági folyamatokkal szemben.
A „jegybankok függetlensége” nyilvánvalóan ugyanezt a célt szolgálja.
Gazdasági értelemben a globális erők igen jelentősen megerősítették állásaikat, úgyszólván elbarikádozták magukat.
Ne higgyük, hogy csak ott.
A halálbüntetés eltörlése sem humánus okokból kötelező eleme a
„demokratikus” és liberális államberendezkedésnek; ennek leginkább az a
célja, hogy a globális szférához tartozó személyek akkor is
elkerülhessék a drasztikus és visszavonhatatlan felelősségre vonást, ha
közfelháborodást keltő üzelmeket követnek el. A felelősnek gondolt,
fennköltnek hirdetett aktus, a hordószónokok egyik legfőbb hivatkozási
alapja voltaképpen – a felelőtlenség védelmét szolgálja.
Ezzel természetesen nem azt mondtam, hogy vissza kellene állítani a halálbüntetést; de nem szabad magunkat becsapnunk.
A pénz hatalma uralja az államok szféráját, abban a dimenzióban semmiféle javulás nem várható.
Javulást kizárólag a nyelvüket és kultúrájukat öntudatosan
őrző, egymással a kölcsönös megbecsülés jegyében békésen együttműködni
képes kisközösségek megerősödése jelenthet.
A régi korok politikai receptjei végérvényesen lejártak. Nem lázadás.
Nem forradalom. Nem fegyveres felkelés. Nem osztályharc. Nem magányosan
gyilkoló fanatikusok. Nem városi gerillaharcok, terrorpartizánok. Az erőszaknak nincs jövője, nem képezi semmiféle fejlődés elemét.
Az emberiség morális egységének elve.
A szerelmi lírának ebben hallatlanul nagy szerepe lesz.
Folytatása következik.
2012. szeptember 6., csütörtök
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése