Negyvennegyedik rész
Ha a szerelem lényegét vizsgálom, ideje összegereblyéznem mindazt, amit eddig tudhatunk róla.
Amikor idáig jutunk, meglepődve konstatáljuk, hogy a szerelemnek –
hagyományos értelemben véve – nincs szakirodalma. Ez természetesen nem
azt jelenti, hogy nem is írtak róla semmi fontosat. A későbbiekben –
például Platón vagy Ficino nézeteit taglalva – megállapíthatjuk majd,
hogy az emberi gondolkodás legjobbjai már régtől fogva tisztában vannak a
szerelem egyetemes jellegével. A sommás megjegyzés csupán azt állapítja
meg, milyen keveset tud a szerelemről az emberi kultúra azon
intézménye, amit tudománynak nevezünk.
Meglepő a nevetséges kisszerűség, amivel a tudomány a szerelem
jelenségét kezeli. A korábban dogmatikusan biblikus, manapság meg
ugyanannyira dogmatikusan materialista tudomány láthatóan képtelen
közelebb hatolni a szerelem lényegéhez. Ez igazából első körben a
tudományos módszertan, mélyebbre tekintve meg a tudomány cél-és
értékrendszerének súlyos kritikája.
A derék kartéziánus módszertan gyalogjáró elvei más téren is
hajlamosak a részletek részletein rágódni, és figyelmen kívül hagyni a
lényeget. Csak másutt a dolog nem mindig ennyire szembeötlő. Erre
egyrészt a mindenkori ügyeletes teóriák uralma, másrészt eredendő
fogyatékosságai kényszerítik a tudományt. Ezek közül néhányat már
fentebb említettem. A belőlük fakadó kényszerűség „természetesen” vezet
olyan ostoba következtetésekhez, mint amit korábban már idéztem: a nagy
tekintélyű szociológus szerint a „modern szerelem” a rokokó
arisztokraták szexuális kalandjaiból származik. Ha tovább akarnánk vinni
a derék filiszter gondolatmenetét, olyan nevetséges
kinyilatkoztatásokat kellene tennünk, hogy a jelek szerint Casanova
emlékiratai többet árulnak el a szerelem lényegéről, mint a Rómeó és
Júlia. A hasonló blőd állítások a tudományos logika alapján „tisztán”
levezethetőek; a módszertan többi pontjának is eleget tennénk, eleget
idézhetnénk tudományos szaktekintélyek értekezéseiből. Pontosan úgy
járnánk el, ahogy a tudomány szokott, amikor a tudós bizonytalan:
tizenegy ostoba állításból összetákolhatnánk egy tizenkettediket. Tőlünk
meg mások idézhetnének; így hízna és puffadna tovább a tiszteletre
méltó tudományos közmegegyezés…
Csak a szerelemről nem tudnánk meg semmit.
Azok az „eredmények” pedig, amelyek a szerelemre hivatkozva állatkísérletekre hivatkoznak, egyszerűen szánalmasak.
Itt jegyezném meg: nem áll szándékomben az állatok
„alacsonyrendűségének” viktoriánus álláspontja felé kormányozni ezt a
tanulmányt, ezért gyorsan megjegyzem: akkor sem tudnának meg semmit a
szerelemről, ha a nevezett kísérleteket emberen ismételnék meg.
A szerelem lényegét hiába keressük a tudomány eredményei között.
Ennek azonban nem csupán a tudományos módszertan kicsinyessége az
oka. Vannak itt alapvető dimenzió-problémák is; a tudomány – azaz a
szaktudományok összessége – nem tud, és nem akar bizonyos dimenziókba
behatolni eszközeinek és módszereinek elégtelensége, céljainak
tisztázatlansága és alapvető óvatossága miatt. Utóbbit talán gyávaságnak
is nevezhetjük.
A célok tisztázatlansága azonban egy sokkal súlyosabb problémát is jelez: ez pedig tudomány és etika mélyen rejtőző konfliktusa.
A tudomány emberellenes – azaz etikátlan – „eredményeit” nemcsak az atombomba fémjelzi. Egyre
kevésbé téveszt meg bennünket a tudományos kongresszusok
szertartásossága. Az ott százával összegyűlt öregurak jól neveltek, igen
képzettek, sok nyelven beszélnek, roskadnak a díjaktól és
elismerésektől; de csillogó intellektusuk gyakran olyasféle alkotásokban
merül ki, amelyek veszélyeztetik más emberek életét, jólétét,
egészségét, békéjét és biztonságát. Ezek a konferenciák hasonlatosak
régi bíróságokhoz; ahol a bírák kényesek voltak tanultságukra és
jólneveltségükre – és választékos udvariasság kíséretében ítélték
borzalmas csonkításra és kínhalálra embertársaikat.
A „tudományos haladás” olyan problémákat halmozott fel a Földön, amelyek fenyegető következményeivel képtelen megbirkózni.
Nemcsak a természettudományok etikai megalapozottsága kérdéses, a
társadalomtudományokban semmivel sem jobb a helyzet. Legfeljebb itt
nehezebben megfogható az erkölcsi probléma, mert ezek nem állítanak elő,
és nem találnak fel olyan eszközöket, amelyek kézzelfogható
valóságukban emberellenesek; de ez itt megfogalmazott elvek és axiómák
gyakran nem kevésbé kártékonyak. Akad olyan tudományág, amelynek már a
legalapvetőbb kiindulópontja is teljesen erkölcstelen.
Hogyan is tudhatna bármit a tudomány a szerelemről, ha etikai fogyatékosságai vannak?
A tudomány gyökeres etikai forradalma lassan időszerűvé válik,
nélküle semmi esélye sincs a szerelem lényegének feltárására. A tudomány
gyökeres etikai forradalma azonban nem csak a tudomány terén érezteti
majd a hatását; alapjaiban változtatja meg az egész földi életet.
Gyanítom, ilyen forradalom nélkül az emberi civilizáció sem tud előbbre
jutni.
De nem szabad elfelejtenünk: a tudomány egy esetleges
gyökeres etikai forradalom következtében sem fog soha annyit tudni a
szerelem lényegéről, mint a jó szerelmi líra.
Folytatása következik.
2012. szeptember 27., csütörtök
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése