HETVENKETTEDIK RÉSZ
Arisztonikoszt nem sokkal utóbb –
a balsikerű athéni flottavállalkozás összeomlását követően - Szürakuszaiban
lefejezték. A kivégzést komor elégtétellel szemlélő pátriárkai külsejű perzsa
követ pedig természetesen nem volt más, mint Napsárkány. Ezeket a dolgokat már
Babilonban beszéltük meg egymással, nem sokkal azelőtt, hogy bevonultak oda
Nagy Sándor katonái.
A diadokhoszok véres háborúi
idején házi rabszolga voltam Alexandriában, később meg Korinthoszban kőfaragó.
Tanúja voltam, miként veszítette el a terjeszkedés által önmagát a hellének
népe. A múltjuk fényét sugározták a végtelenbe, és jólesően szórakozva
melegedtek a tűz mellett, ami a saját jövendőjüket hamvasztotta el. A
tobzódásban kilátástalanság volt, a szétáradásban felhígulás, a sokasodásban
pusztulás. Gyarapodtak tárgyakban, de szörnyűségesen megfogyatkoztak
emberségben.
Napsárkány viszont otthonossá
vált a görög világban, és újra reménykedni kezdett az egykori én-hatalom
feltámasztásában. Erről Pergamónban beszélt nekem, ahol felcsaptam
grammatikhosznak a könyvtárban. Napsárkányt is a könyvek érdekelték.
-
Valóságos kincsesbánya ez nekem! – lelkendezett. – Te
nem is sejted, mi minden maradt meg feljegyezve, ami hasznára válhat a
magamfajtának. Olyan dolgokat idéztem fel máris, amiket már régen elfeledtem.
-
Ezt mondtad már Ninivében is.
Erre nagyot legyintett.
-
Ninive! Nem is volt rá időm, hogy elmélyedjek az ottani
könyvtárban, mert máris feldúlta a barbár csőcselék! Itt több időm lesz. Ez a
világ tetszik nekem, Fénysugár.
Értetlenül néztem rá.
-
Tetszik neked? A Szélfarkasé?
-
Tetszik bizony! – kacsintott rám a bátyám. – Tetszik a
céltalan virágzás, a fülledt tétovaság. Tetszik ez a lagymatag dekadencia. A
tudás már az eget ostromolja, de az ember mégis elvonul önmagába. Tetszik a
kifinomult túlérzékenység, meg a túlérzékeny kifinomultság. Az újnak
nekibőszült hajszolása visszaállít mindent, ami régi.
Köhintett.
-
A művek itt már nem útjelzők többé, csupán szeszélyesen
csapongó indák, amelyik közül egyik sem tudja, merre fog a következő
pillanatban tekeredni, és hogy van-e ennek értelme egyáltalán. A műértő
találgatós játékot űz, sekélyes ötleteibe mindinkább belefárad, ahogy száműzik
az értelmet a szimbólumok. Minden egyre parlagibb lesz, a végén meg szimbolikus
értelmet nyer még a közönséges fenékvakarás is. a művész előbb közönségét
veszíti el, majd önmagát. Akkor pedig nincs más hátra: nem kell se közösség, se
civilizáció; se város, se birodalom, mert minden ember egy külön világ. Az
én-hatalom jönni fog megint. Szerelem, szabadság, fejlődés, meg minden egyéb,
ami ennek a kornak a jelszava – csak salak. Üres, hazug, értelmetlen szavak. Az
ember azért született, hogy önmagában éljen millió évekig, és ne törődjön
egyébbel a vágyain kívül. Minden más csak olyan szánalmas csömörhöz vezet, mint
ez a korszak.
Ezen elgondolkodtam. Valóban az
én-hatalom volna az egyetlen megoldás? Akkor miért jött vissza onnan az apám?
-
Nem! – mondtam hangosan. – Én más akarok!
-
Amit te akarsz, annak nincs neve! – legyintett türelmetlenül.
– A Szélfarkasé legalább annyira valóságos, hogy zsákutcába juthat, de a
tiednek nincs kezdete.
-
Amit meg te akarsz, annak már elmúlt a vége.
Napsárkány eltökélt mozdulattal
rázta meg hatalmas üstökét.
-
Akkor majd elkezdődik újra! Másként nem lehet!
-
Nem kezdődik újra, ami már egyszer elmúlt! Idén már nem
hozhat virágot a tavalyi tavasz. Én-hatalom többé soha nem lesz.
Folytatása következik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése