SZÁZHATVANEGYEDIK
RÉSZ
v
Lehetséges-e,
hogy a költőnek, írónak a hétköznapi emberrel ellentétben semmiféle emberi és
költői felelőssége nincs?
Ez természetesen gyakorlati és filozófiai abszurdum.
Az emberi társadalom
alapja a személyes felelősség. Aki cselekvőképességének birtokában van, az
egyben felelős is a cselekedeteiért, és az élet különböző dimenzióiban szükség
esetén felelősségre is vonható.
A jogok és kötelességek alapja a személyes felelősség. Azért
a személyért, aki nincs birtokában a cselekvőképességnek, valaki más vállalja a
felelősséget. Ha az illető gyermek, akkor ez a személy az esetek természetes
többségében a szülő.
Azt a felnőtt személyt, aki nincs a cselekvőképességének
részben vagy teljesen a birtokában, azt a társadalom gondnokság, vagy gyámság
alá helyezi. A felelőtlenség a
társadalom gyakorlati és filozófiai alapelveivel, az együttélés szabályaival
merőben ellentétes, és semmilyen formában el nem tűrhető, jóvá nem hagyható.
Magánemberként a
költő felelőssége pontosan ugyanolyan és ugyanakkora, mint bármelyik másik
magánemberé.
Hát költőként?
A költő státusza nem alábbvaló egyetlen másik státusznál
sem. Mi a költő feladata?
A költő talán előkelő körök abszurd szórakoztatója,
valamiféle, emberi személyiségéről és felelősségéről lemondó önkéntes majom,
akinek a szava mit sem számít?
Nem hinném.
Mi is a költő feladata? A
költő a líra művésze. A líra feladatait fentebb már megfogalmaztam.
Megismétlem:
„A líra lényege a
formált tartalommal kifejezett nyilvános személyesség. A líra a legszemélyesebb irodalmi forma. Személyessége azonban közügy;
az emberi lényeg azon részét fejezi ki, ahol egyén és közösség találkozik. Az
Ég a Földdel összeér, ahol az emberiség személyes énje és közösségi énje
egymással érintkezik.
A költészet az emberiség kincse. Maga is egy világ.
Voltaképpen minden nyelven más és más világ. A soknyelvűség az ember
önvédelmének egyik legfontosabb eszköze, és minden nyelvnek szüksége van
költészetre.
A költészet örök feladata, hogy szavakba öntse azokat az
emberi tartalmakat, amelyek minden lélekben megfogannak, de amelyeket a legtöbb
ember nem tud megragadni. A líra a nyelv segítségével ezeket önti formába, hogy
az emberek újra és újra átélhessék az egy közös világhoz való tartozás felemelő
élményét, illetve ennek ezer és ezer különféle aspektusát. A lírát semmi sem
pótolhatja. Forrása részben az erkölcs és az érzelmek vidéke, részben a
személyes alkotói tehetség. A költészet egyszerre
közösségi és személyes; mint minden igazán fontos dolog az emberiség
életében.
A líra mindig épít. Mindig
ad, soha semmit nem vesz vissza. Általa
válik a személyes élmény, tapasztalat közösségivé, a közösségi személyessé. Ezer
formában transzformálódik, átlényegül, régi érzelmeket épít újjá, mutatja meg
aktuális formájukat.
Puszta materiális fogalomrendszerben a líra nem
értelmezhető. Maga a lírai mű is ezer formában születhet újjá, korokon
keresztül is képes lehet az emberi lényeg kifejezésére, évszázadok múlva is tud
olyan tükröt mutatni, amelyben a személyiség magára ismer.
A líra időn, nyelven,
életen, személyiségen túl is képes csatlakozni az emberiség kollektív
tudatához. Minden korban, minden nemzedékben újjászületik.”
A költő felelőssége
voltaképpen a versben beszélő lírai Én felelőssége. Ez pedig a magánember
felelősségétől nem lehet kisebb, hanem – sokkal nagyobb.
Folytatása következik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése