SZÁZHATVANADIK RÉSZ
A költő, író státusza
v
Vajon a
költő, író egyéni emberi felelőssége kisebb, vagy nagyobb, mint a hétköznapi
emberé?
Semmiképpen sem lehet kisebb, hiszen a költő, mint
magánszemély, a hétköznapok dimenziójának is részese.
A hétköznapiságot a „magas művészet” némely alacsony nívójú
írása szereti ugyan megvetéssel kezelni, de az ilyen fellengzős kitételek
elfelejtenek számolni azzal, hogy a „magas művészet” alkotóinak teljesen
ugyanolyan testi funkcióik vannak, mint a többi embernek. A mindennapi élet
makacs megvetése koronként vissza-visszatérő téveszméje a középszerű művészi
gondolkodásnak, de ezen a legtöbben kamaszkorban végleg átesnek. Az emberiség
morális egységének ténye eleve kizár minden olyan „különleges” státuszt, aminek
magaslatáról szemlélve a hétköznapiság értéke alappal volna kétségbe vonható.
A hétköznapi élettevékenység megvetése buta csapda, amiből
csak nagyon nehezen lehet kikecmeregni, ez az „elefántcsonttorony” abszurd
rögeszméjének másik oldala.
A mindennapiság ez életnek az a dimenziója, amelyben minden
ember élete zajlik, amiben törvényszerűen mindenki igen sok időt tölt el, még
azok is, akik hitük szerint valami olyan magasröptű művészeti
alkotótevékenységgel vannak elfoglalva, amelyre a többi ember alkalmatlan.
Martin Heidegger is erre figyelmeztet.
Hétköznapi emberként
a költő és író is személyes felelőssége is pontosan ugyanolyan, mint a többi
emberé. Ez aligha vitatható.
Hát költőként? Íróként?
Ha a költészet és az irodalom művelése a többi
felelősségteljes emberi tevékenységgel egyenrangú, akkor a költő és író státusz
felelőssége sem lehet a többi státusznál kisebb.
(Hogy esetleg a hétköznapi létmód felelősségénél a költő és író felelőssége nagyobb, arról
lentebb szólok.)
A költő és író személyes
felelőssége semmiképpen sem kisebb, mint a többi emberé.
Akkor miért berzenkedik a felelősség elve ellen mégis a
kanonizált líra úton-útfélen?
Mit is mond erről a fentebb idézett versike, amelyet a
kanonizált líra egy megtámadott versének érdekében kotlott a fogadatlan
prókátor?
„Mert a vers az felelősség,
zaj, csata és vérfelhős ég.
Közepén haragvó Isten:
ha ez nincsen, vers se nincsen!”
zaj, csata és vérfelhős ég.
Közepén haragvó Isten:
ha ez nincsen, vers se nincsen!”
Megint tegyük túl magunkat a rigmusocska alapvető
bárgyúságán, koncentráljunk arra, mit is mond.
A „védelmezett” kanonizált költő aligha köszöni meg. Védelemnek
ritka ostoba védelem. A legrosszabb ügyvéd is elszörnyedne tőle. A versike
gyakorlatilag elismeri, hogy a megtámadott vers a lírai felelősség terén
fogyatékos.
Hogy is van ez?
A művészet intézményi elmélete lényegében azt sugallja, hogy
a költőnek, írónak semmiféle felelőssége nincs.
Folytatása következik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése