SZÁZHATVANKETTEDIK
RÉSZ
Fontos és bonyolult kérdésekhez értem.
Kimondtam, hogy hétköznapi értelemben a ’költő’ státuszában
lévő ember felelőssége nem lehet egyetlen más státusz felelősségénél kisebb,
ami egyrészt magától értetődő, másrészt nagyon is problematikus, hiszen a
jelenlegi kanonizált szövegek erőteljesen igyekeznek tagadni elkövetőjük
felelősségét.
A felelősség fogalmát kissé körbe kell járnom. Igyekszem
egyszerű szavakat használni, hiszen a fogalom a gyakran körkörös okoskodásokba
tévedő, verejtékes akadémiai semmitmondás kedvenc témakörei közé tartozik.
A marxista filozófia – és vele együtt számos polgári
gondolkodó – általában azt hangoztatja, hogy az ember csak akkor lehet felelős,
ha – szabad. Ezt első hallásra elfogadjuk, de ha belegondolunk, aggályosnak
találjuk. Ezzel ugyanis semmit sem mondanak, viszont hallgatólagosan felmentést
adnak a felelősség elhárítására.
Nézzük, mit jelent:
Az ember csak akkor
lehet felelős, ha szabad.
A szabadság több rétegű és nehezen definiálható fogalom. Hétköznapi
értelemben legfeljebb annyit jelent, hogy valaki valamely konkrét esetben nincs
megfosztva a cselekvés lehetőségétől.
A lényeg azonban nem itt van. Egy tolószékbe kényszerült
mozgássérült is hozhat fontos döntéseket, és gondoskodhat azok végrehajtásáról
attól függetlenül, hogy a döntésekből adódó konkrét tevékenységeket a
mozgássérült állapota miatt mások végzik el. A mozgássérült is szabad lény,
konkrét, a hétköznapi dimenzióra nehezedő cselekvőképtelenségétől függetlenül.
Filozófiai értelemben a kijelentés voltaképpen tautológia,
hiszen a szabadság és a felelősség ugyanazon fogalom két oldala. Az ember
szabad lény, mert képes előre látni a cselekvései következményeit, és képes a
tetteiért felelősséget vállalni.
Az ember csak akkor
lehet felelős, ha szabad.
A mondat semmit sem jelent.
A materialista filozófiák azon az alapon tagadják az emberi
felelősséget, mert az ember tetteit általa ellenőrizhetetlen és irányíthatatlan
jelenségek determinálják. A marxisták annak idején általában a felelősség
visszavételéről beszéltek, ami természetesen az egyedül üdvözítő kommunista
szervezkedés útján lehetséges. Akkor aztán következik „az emberi történelem
legfontosabb fordulata”, az eddig felelőtlen és determinált emberek egyszeriben
felelősökké válnak, a szabadsághiány helyébe szabadságot teremtenek. Sőt.
Erőszakkal hozzák létre az erőszak nélküli társadalmat. Aztán máris jöhet a
proletárdiktatúra meghitt aranykora.
Láthatóan nem érzékelték a mondandójuk alapvető
ellentmondásait. Időnként ugyan megjegyezték, hogy az ember képes önmagát
megváltoztatni, hogy változhat, mert történelme van, de ez szinte elveszett a
determinizmus állandó hangsúlyozásában.
A polgári filozófusok hasonló alapról indulva időnként oda
jutottak, hogy a tett – lehetetlen. Ha pedig az ember cselekvésképtelen, nem is
felelős.
A szabadság problémaköre egy másik tanulmányt érdemel, itt
aligha foglalkozhatok vele mélyebben. A legújabb kori propagandák
legelcsépeltebb kifejezései közé tartozik. némelyik származéka is. Itt
Közép-Európában a „felszabadítás” szó hallatán már borzolódik a hátunkon a
szőr. A román hazafias történelmi propaganda előszeretettel említi Erdély
„felszabadítását”, mi pedig tudjuk, hogy ez vérfürdővel, és példátlan
atrocitások tömegével járt a lakosság, helyenként nemcsak a magyar lakosság
számára.
A szabadság sohasem annyira teljes, mint a modern propaganda
a saját államának berendezkedéséről bizonygatja, de talán soha nem is annyira
szélsőségesen fogyatékos, mint az ellenségeinek tartott államokról hirdeti.
Az állami, társadalmi, gazdasági körülmények növelhetik vagy
korlátozhatják az ember szabadságát, de szélsőséges meghatározottságról nem
beszélhetünk, és arról sem, hogy az állami berendezkedés végzetes mértékben
önmagához adaptálja a benne élő embereket. Ebben az esetben ugyanis sohasem
fordulhatna elő, hogy valamely embertelen állami rendet egy nála emberségesebb
vált fel.
A szabadság sokkal
inkább a személyes emberi autonómiához, mintsem a külső körülményekhez kötődik.
Mértéke se az, hogy az egyén miféle tárgyakat vásárolhat és mennyit
utazhat, hanem az, mennyire képes megőrizni önmagát, személyes identitását. A szabadság legfontosabb összetevője nem az
anyagi, hanem az erkölcsi függetlenség.
Ennek tükrében azonban újra meg kell vizsgálnom a költők
felelősségét.
Folytatása
következik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése