SZÁZÖTVENKILENCEDIK
RÉSZ
Voltaképpen ez a leglényegesebb kérdés. Ha a művészet az
emberi kultúrában nem közérdekű, hanem csupán egy jól meghatározható csoporthoz
köthető jelenség volna, igazat kellene adnunk a művészet intézményi
elméletének. Ebben az esetben a művészetnek nem is lehetne az egész emberi
társadalom szempontjából fontos funkciója.
Csakhogy…
A művészetnek az
emberi kultúra történetében eddig betöltött szerepe eleve kétségbe vonja azt a
feltételezést, hogy a művészet valamely jól elkülöníthető csoport belügye
volna.
Mi is a műalkotás a művészet intézményi elmélete szerint?
„Műalkotás az, amit a
művészet világa annak tekint.”
Az úgynevezett definíció eleve fogyatékos, filozófiai
értelemben hasznavehetetlen.
Ezt könnyű bebizonyítani, elég csak áttekinteni, hogy mi
mindent kell(ene) feltételeznünk, ha ezt a meghatározást igaznak fogadnánk el:
v
Művészet
az, amit a „művészet világa” csoportjához tartozó, „művész” státuszba sorolható
emberek művelnek.
v
A
„művészet világa” az, ahová a „művész” státuszba tartozó emberek tartoznak.
v
Művész az
olyan ember, aki a „művészet világához” tartozik.
Tipikus circulus vitiosus. Hiányzik belőle egy igen lényeges momentum: a tartalom. A definíció
alkalmatlansága napnál világosabb.
A művészet fogalmát különböző korokban igen eltérően
próbálták definiálni. Az ókori görögök művészet-értelmezésében például igen
fontos elem volt az, hogy a művész alkotásait a szabad idejében, saját kedvére
és örömére hozza létre, és a műalkotások a piacon áruként nem jelennek meg.
Ezért például nem tekintették művészetnek a festészetet és a szobrászatot,
mivel a festő és a szobrász a műveiért pénz fogadott el, sőt ebből élt. Ezért
az antik görög szemében a festészet és a szobrászat kenyérkereső mesterségek
voltak, és nem soroltattak a művészet kategóriájába.
Ez látszólag igen távol van eddigi témánktól, de érdemes
elgondolkodni rajta. Az ókorban és később is gyakran szerepelt a művészet
definíciójában valami olyan kitétel, hogy a
műalkotás erkölcsi mozzanatot tartalmaz, ezért a műalkotás lényege sohasem
áru-mivoltában ragadható meg.
Ezt a gondolatot egyelőre eltenném későbbre.
Van azonban az ókori művészeti gondolkodásnak egy másik
fontos hagyománya is, igen erős
hangsúlyt kapott benne a költészet és az irodalom. A költő, író státuszát
egészen különleges emberi helyzetnek fogták fel.
Ezt támasztja alá egyebek között az is, hogy a kilenc Múzsa
közül hány képviselte a költészetet és az irodalmat.
Nézzük csak:
v
Euterpé –
lírai költészet (Nem az általunk használt értelemben
v
Polihümnia
– vallásos költészet
v
Erato –
szerelmi költészet
v
Kalliopé –
nagyepika
v
Melpomené
– tragédiaköltészet
v
Thaleia –
komédiaköltészet
Hat Múzsa! A Múzsák kétharmada az irodalomhoz és a
költészethez tartozott, és ennek is a fele a mai értelemben vett lírához.
Ez is jelzi, hogy a
költészetnek a művészetek között igen különleges státusza van.
Ideje ezt körüljárnom.
Folytatása következik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése