SZÁZÖTVENHETEDIK RÉSZ
v
Tagadhatja-e
a művészet a saját feladatait?
A kérdésnek a hagyományos esztétikák szemszögéből nézve
természetesen semmi értelme. A művészet
nem tagadhatja meg saját feladatait, hiszen azzal tulajdon művészet státuszát
szüntetné meg. A hagyományos értelemben vett művészet esetében ez fel sem
merülhetne, nem is merült fel egyetlen korban sem.
A közelmúltat kivéve.
A kérdés kulcsmomentuma ismételten a tradíció.
A hagyományos
értelemben vett művészet számára nagyon fontos a morális alap. Erkölcsi
alapvetés nélkül művészet nem létezhet.
A művészet morális alapja azonban nem egyik pillanatról a
másikra keletkezik, és nem is a művész fejéből pattan elő. A hagyomány során
jön létre, a tradíció ápolása tartja fenn, ez a művészet erkölcsi tradíciója. A már elért eredményekhez ragaszkodik,
és önmagát építi tovább. Nem alkuszik. A
művészet erkölcsi tradíciója biztosítja a művészet esztétikai és erkölcsi
folytonosságát, egyben rávilágít a művészetnek a társadalmi életben betöltött funkciójára
is.
Az avantgárd irányzatok kevés közös vonásainak egyike volt,
hogy tagadták a tradíciót, sőt annak megsemmisítésére törtek. Ennek
katasztrofális következményeit szemlélhetjük a jelen hivatalos művészetében.
Ha semmibe lehet
venni a művészet erkölcsi tradícióját, akkor voltaképpen a művészi minőség sem
számít, hiszen ilyen körülmények között értelmezhetetlen. Erkölcsi tradíció
nélkül a művészetnek semmiféle társadalmi funkciója sem lehet.
A művészet erkölcsi
tradícióit tagadó művészet voltaképpen saját társadalmi funkcióit tagadja meg,
veszi semmibe. Ebben az esetben pedig a műalkotásnak aligha létezhet valódi
esztétikai definíciója, a műalkotás
kizárólag bürokratikus értelemben határozható meg.
Éppen úgy, ahogy azt a művészet intézményi elmélete teszi.
Semmilyen másféle elmélet nem volna képes megmagyarázni azt
az eljárást, hogy valaki, aki „a művészet világának tagja”, saját
műalkotásaként kiállít egy sorozatgyártott, a többi hasonló tárgytól semmiben
sem különböző WC-csészét – vagy bármi egyebet. Az intézményi elmélet értelmében
minden műalkotás, amelyet „a művészet világa” annak nyilvánít, nem szükséges,
hogy a műalkotásnak esztétikai vonatkozásai legyenek.
A kanonizált líra esetében meg azt láthatjuk, hogy „a
művészet világának tagjai” bármilyen hangsort lírai műalkotássá
nyilváníthatnak. Természetszerűen a spirál lefelé irányul, a kanonizált líra
egyre silányabb, egyre kevesebb köze lesz a költészet erkölcsi tradícióihoz.
A művészet intézményi elmélete esztétikai teória, hanem
bürokratikus gumielmélet. Voltaképpen sem
a művész, sem pedig a műalkotása művészi minőség nem fontos, hiszen „a művészet
világának”, azaz a brancsnak minden tagja művész, akik bármit műalkotássá
nyilváníthatnak.
A művészet intézményi
elmélete értelemben egyedül az fontos, hogy a leendő „művész” bejusson a
brancsba. Attól kezdve kiváltságos státuszba kerül, „művész” lesz belőle.
Egy ilyen művészetnek
valóban nincs és nem is lehet semmiféle társadalmi funkciója. Még csak azt sem
mondhatjuk, hogy elárulta volna a művészet erkölcsi tradícióit, hiszen sohasem
állt azok alapján.
A bürokratikus brancs
helyett másféle, valódi művészetre van szükség.
Folytatása következik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése