Hatvankettedik rész
A sznobizmus önkéntes, jobban mondva ön-szocializációs
kísérlet a sznob ember olyan csoporthoz akar szocializálódni, ahová
valójában nem tartozik. Létezik hatalmi, gazdasági, pénzügyi, fogyasztói, kulturális, és sok másféle sznobizmus is.
Motivációja esetenként a hatalmi, gazdasági, pénzügyi, kulturális
vagy egyéb elitekhez való integráció, de leggyakrabban csak ennek a
puszta látszata. A sznob beéri az integráció felszínes külsőségeivel is.
A sznobizmusban voltaképpen nincs értékorientáció, hiszen nem értékhez, hanem valamiféle előkelő látszathoz akar integrálódni. Sznobizmus minden korban létezett, de csak napjainkra vált igazán súlyos társadalmi veszélyforrássá.
A sznobizmus mindig a szabad akaratról, voltaképpen minden szabad
választásról való demonstratív lemondás, ráadásul ennek olyan válfaja,
ami ön –tömegesítéssel jár; az ember valami vitatható hasznosságú cél
elérése érdekében önmagát izolálja és dehumanizálja,
teljes önfeladás árán igyekszik integrálódni valamihez, amit szabad
akarata teljes birtokában talán maga sem érezne értéknek. Ezért lehet a
sznobizmusnak igen gyakori társa a cinizmus, és ezért lehet a sznobizmus
által előkészített talaj mindenféle – pénzügyi, gazdasági, hatalmi,
erkölcsi és kulturális – korrupció melegágya.
Ma Magyarországon a sznobizmus tömegjelenség.
A sznobizmus a modern társadalom egyik legkritikátlanabb jelensége.
Bármilyen megnyilvánulásnak képes a szolgálatába szegődni, ha az elég
„előkelőnek”, vagy csak olyasminek tűnik, amin keresztül az „elithez”
lehet integrálódni. A sznobizmus adja napjainkban mindenféle ízlésdiktatúra kézenfekvő és igen könnyen kezelhető tömegbázisát.
A sznob lemondott saját kritikai érzékéről, voltaképpen önálló véleménye sincs. Bármilyen
kulturális jelenség táborához csatlakozik, ha az általa irigyelt, vagy
általa utánzandónak ítélt személyek is ezt teszik.
A sznobot igen gyakran szokták közönséges parvenünek tekinteni,
de ez alapvető tévedés. A karrierista, vagy egyszerűen tollasodni vágyó
parvenünek valóban nincsenek sem kulturális, sem pedig erkölcsi
aggályai, de ettől még nem feltétlenül sznob. Első generációja igen
ritkán válik azzá, a következő már annál inkább.
A parvenü alaptulajdonsága a kíméletlen önzés, a sznobé azonban
az önfeladó alkalmazkodás. A parvenüt anyagi nyereségvágy mozgatja, a
sznobot az elithez való alkalmazkodás vágya. A sznob gyakran hoz
látszatok érdekében komoly anyagi áldozatot, a parvenü soha. A parvenü
anyagi gazdagságra tör, a sznob beéri ennek látszatával.
A sznobizmus nem értékorientált jelenség, és közösséget sem alkot. Egy
sznob csoport legfeljebb egyénekből álló tömeg. Éppen ez az, ami minden
ízlésdiktatúra számára nélkülözhetetlenné teszi a sznobok tömegeit.
Erre éppen a sznobizmus legártalmasabb tulajdonsága teszi különösen
alkalmassá: a távlatokról való önkéntes lemondás.
A sznobizmus lényegében egyfajta anti-erkölcs. Vagy – ha úgy tetszik – ellen-erkölcs. Meg ami ezzel együtt jár: ellen-gondolkodás.
Valódi önálló gondolatra a sznobizmus nem képes, de tömegével gyártja a kvázi-önálló gondolatokat, amelyek
csak arra valók, hogy a sznob szocializálja, azaz sznob-közelbe hozza
ama jelenséget, tárgyat vagy produktumot, amely iránt integrációja
érdekében rajongást mutat, vagy színlel.
A sznobokból álló tömeg jól irányítható, manipulálható,
integrálódási vágya rajongássá, egyfajta ellen-fanatizmussá fokozható. A
sznob látszólag szabad, hiszen mindig megmarad az illúziója, hogy
kényszer nélkül, saját elhatározásából cselekszik. Alkalmazkodása
azonban dehumanizációs alkalmazkodás, elveszíti önálló ítéletalkotási
képességét, és egyre inkább ki van szolgáltatva saját sznobizmusának.
A sznobizmus kulturális téren a teljes relativizmusba torkollik.
Folytatása következik.
2013. január 31., csütörtök
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése