A rég kimúlt Rákosi-rendszer idején megmérgezett nemzeti tudat
betegségei helyenként máig tartanak. Ennek terméke nemcsak a
“magyarellenes magyar” abszurd figurája, de talán a hosszas böjt után
életre kapó nacionalizmus egyik-másik valóban túlhajtott, groteszk
megnyilvánulása is.
A magyarságba nemzeti bűntudatot oltottak, mintha az egész
történelmünk lényege, legfontosabb eseménye az lett volna, hogy Hitler
utolsó csatlósa” volt a magyar állam.
Nemzeti tudat helyett megpróbálták a magyarságra tukmálni a “proletár internacionalizmus” vulgármarxista elképzelését.
A proletár internacionalizmus – lényegében egyféle leninista szósszal
nyakon öntött globalizmus – természetesen lila köd; de ezt várta tőlünk
a moszkvai nagy testvér.
A szomszédainktól is ezt várta (volna), ők azonban a maguk szempontjából jóval egészségesebben oldották ezt meg: szomszédainknál a proletár internacionalizmus különös módon egybeesett a hazai nacionalizmussal. Ennek
pedig része lett az állami ideológia szintjére emelt magyarellenesség.
Moszkva lényegében ezt nem akadályozta, hiszen az orosz birodalomtól sem
állt távol a “Divide et impera” elve.
Magyarellenesség a szomszédban; és idehaza is…
Mi voltunk az utolsó csatlósok, szégyelljük a pofánkat…
Az íróembernek természetesen kötelessége, hogy az ilyen és ehhez
hasonló hazugságok ellen protestáljon. Erre kevesen mertek csak gondolni
is. Nagyon messze volt még Lacranjan és Száraz György emlékezetes esszépárbaja.
Olyan hivatását megtagadó tollforgató viszont bőven akadt, aki teli
torokból támogatta a hivatalos törekvéseket. Egy bizonyos vaskos könyvbe
is jó néhányan igyekeztek bekerülni, mára persze az derült ki, hogy
kényszerítették őket. Pirulniuk nem is nagyon kellett, a borító eléggé
piros volt…
Igazság szerint ma is akadnak ilyen tollforgatók. Bőven. Legfeljebb már nem orosz, hanem másféle zsoldban.
Szabó Magda, aki hosszú ideig dolgozott tanárként,
egy 1979-ben megjelent írásában készített látleletet a jelenségről. Még
akkor is vigyázni kellett, az írónő “diszkrét hazafias nevelés” kifejezéssel minősítette a nemzeti tudatnak az iskolában történő szándékos rombolását.
Azt írta, a magyar “nem kapcsolódik a nemzete múltjához, mert
nincs hová kapcsolódnia, nem látja a történelmi folytonosságot, mert a
tapintatos közlések értelmében a magyar történelem nem akkor kezdődik,
amikor kezdődött, hanem tulajdonképpen napjainkban, és mivel nincs
múltunk, hát nincs korismeretünk sem”.
Mi változott azóta?
A napokban ostobábbnál ostobább fejtegetéseket olvastam arról, hogy
mi soha semmit önállóan nem műveltünk, minden nemzeti intézményünk a
nyugatiakat koppintja, és vissza kellene vennünk a “nacionalista”
történelemkönyvek hangvételét.
Vajon még mindig Rákosi Matyi bátyánk, meg Gerő elvtárs szelleme kísért?
Vagy házi csirkefogóink újabb ülepet keresnek nyelvük elhelyezése céljából?
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése