Negyvennyolcadik rész
Általában az irodalom jóval többet és fontosabbat mond a szerelemről,
mint a tudomány, ami nyilvánvalóan tudomány és irodalom eltérő
küldetéséből, az emberi lényeghez fűződő eltérő viszonyukból adódik.
Az irodalmi művek azonban nem is tűzik ki célul a szerelem
teljességének fogalmi megragadását, megelégszenek azzal, hogy a szerelem
hatalmas jelenségcsoportjának valamely – gyakran igen apró –
szegmenséről mondjanak figyelemre méltó dolgokat. Hitelessé vagy
hiteltelenné az emberközeliség mélysége vagy sekélyessége teszi őket.
A szerelemről szóló keleti irodalmi tankönyvek – Kámaszutra,
Anangaranga stb. – igazából nem a szerelemről, hanem a mindennapi
szerelmi életről, a természetes szexualitásról szólnak, nem céljuk a
szerelem teljességének filozófiai feltárása, ilyen ambícióik nincsenek
is. Vállalt feladatuknak azonban remekül megfelelnek, bölcsességük
mögött gyakran szánalmasan kullog a modern szexológia.
Az ilyen művek egyik legfőbb értéke abban áll, hogy egyik sem próbál a
szerelemre semmiféle hajánál fogva előrángatott anyagi-gazdasági,
társadalmi-politikai, vagy éppen genetikai meghatározottságot
kényszeríteni. Igyekeznek tárgyukról ezektől függetlenül beszélni, a
témát minél személyesebb síkra vinni.
A szerelemről szóló európai esszék, kvázi-filozófiai fejtegetések –
Ovidiustól Stendhalig – látszólag mélyebben merítenek, de megmaradnak
választott témájuk felszínén, néhány koruk kulisszáinak sajátos
alakjában megjelenő részjelenség vizsgálatánál. Irodalmi mércével
mérendők; ahol szórakoztatóak, ott rendszerint mélyebbek is, ahol meg
szárazak, ott üres és terméketlen spekulációba bocsátkoznak.
A szerelemmel a hétköznapok szintjén gyakran jelképszerű kapcsolatba
hozott irodalmi karakterek egy része valójában nem a szerelmet
képviseli. Don Juan, vagy Casanova figurája merőben másról szól.
Mindkettő halhatatlan kalandor, fontos irodalmi alakok, de a szerelemnek
a történetükben nincs szerepe. Az egyik a spanyol Aranyszázad
köpenyes-kardos kalandorának állít önmaga jelentőségét meghaladó
irodalmi emléket; a másik meg egy, a rokokó korszakának felszínén úszó,
nem egészen tiszta kezekkel érvényesülni próbáló embertípus szexuális
szokásait tárja elénk.
Antonius és Cleopátra története sokkal inkább szól a hatalomról, mint
a szerelemről. Troilus és Cressida leginkább az árulásról. Trisztán és
Izolda történetének legtöbb feldolgozása nem más, mint a szerelem
ismeretlen dimenziójára való értetlen rácsodálkozás.
A modernebb szerelmi történetek zöme akarva akaratlanul mégiscsak
valamiféle „objektív” meghatározottság Prokrusztész-ágyába igyekszik
gyömöszölni a szerelmet; minél jobban sikerül, általában annál
hiteltelenebb.
A legújabb irodalom meg éppenséggel bagatellizálná, helyenként meg
tagadná. Erről majd a maga helyén szólok, csak annyit jegyeznék meg: nem
ez az egyetlen pont, ahol a mai „irodalom” szembefordul voltaképpeni
kötelességével, hagyományos küldetésével. Az „írástudók árulása”
témaköre az irodalomban az elmúlt évszázad egyik slágertémája, sokan
fogalmazták meg ezzel kapcsolatos véleményüket; ha nem is mindig kellő
erkölcsi alappal.
A drámában csak ritkán sikerült igazán a színpadra vinni a szerelem
igazi arcát, voltaképpen a Rómeó és Júlia a nagy kivétel. Erről talán az
tehet, hogy a szerzők általában vagy a szerelem személyes belső
természetét próbálták megragadni – ami magán jellegénél fogva eleve
színpadszerűtlen és nem drámába való; vagy drámaiságot igyekeztek
belelátni oda, ahol nincs – emiatt mesterkélt, hamis elvontságot
teremtettek a rá jellemző parttalan relativitással; vagy valamiféle
ideológia alá próbálták rendelni a szerelmet – ebből születtek a
legrosszabb, gyorsan avuló művek.
Regényben sokszor igen megkapóan jelenítik meg a szerelmet, de
gyakran darabosan, egyéb céloknak alárendelve, mintegy a fő csapás
mellékösvényeként. Az epika feladatköre természetszerűleg nem elsősorban a szerelem, hanem sokkal inkább a szerelmesek életének lényegi ábrázolása, és ezen feladatának az irodalomtörténet legnagyobb részében eleget is tett.
A szerelem lényegének felmutatása a líra küldetése.
Folytatása következik.
2012. október 25., csütörtök
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése