Ezt a darabot két színészbarátomnak írom. Ma kezdtem, holnap éjjel
már terjedelmes részletet szeretnék küldeni, mert utána – ahogy a dolgok
most állnak – jövő vasárnapig aligha jutok hozzá, hogy tovább írjam.
Jutalomjáték.
Az első rész: Kecskemét, 1843. március huszonharmadika, Petőfi jutalomjátéka Kecskeméten. Választott szerepe: a Bolond (Shakespeare – Lear király.)
A második rész: Pest, 1845. Petőfi színészbarátja, Egressy Gábor számára ír darabot, hogy az a jutalomjátékán felléphessen benne.
———
Petőfi, a plebejus költő értékét gyakran próbálta kétségbe vonni a
pimasz brancsbeliség. Voltaképpen máig sem szűntek meg ezek a szánalmas
kísérletek, de sok szót nem érdemelnek, a magyarok számára Petőfi –
Petőfi.
Ami nem megy az egyik fronton, látszólag diadalt aratott a másikon:
dogmatikus irodalmunkban közhellyé vált, hogy Petőfinek nem volt
színészi tehetsége.
Attól eltekintve, hogy a színészi képesség merőben relatív és korhoz kötött fogalom, hogy a néhai legnagyobbak, Garrick vagy Talma
játékát sem élveznénk ma, sőt ripacskodásnak vélnénk, hiszen a
megváltozott színpadi körülmények teljesen más játékot és játékmodort
igényelnek; voltaképpen nem egykönnyen érthető, mitől jegecesedett ki ez
a nézet Petőfivel kapcsolatban.
Mi támasztja alá?
A kortársak visszaemlékezései nemigen. Azok a legrosszabb esetben
ellentmondásosnak értékelhetők. Egyértelműen meg éppen ugyanazok a
költővel szemben elfogult szerzők vonják kétségbe Petőfi színészi
tálentumát, akik a költői tehetségét is tagadják…
——-
A források alapján az egykori kiváló tragika, Jászai Mari
volt az, aki egy esszéjében elég bátortalanul, de védelmébe vette a
költőt. A szakirodalom nem nagyon akar érdemben tudomást venni róla.
Pedig nem ártana jobban figyelni a forrásokra, mivel azok éppenséggel azt állítják, hogy Petőfi Sándor nem volt a korabeli rutin-játékban állandóan új életre kelő síró-éneklő-deklamáló játékmodor híve,
helyette egészen másképpen formálta meg a figurát; vásári bohóc helyett
filozofikus alakot vitt színre, ami az előbbinél sokkal közelebb áll
Shakespeare Bolondjához. Akit egyébként a szerző a darabban (Lear
szavaival) nemes bölcsésznek nevez…
Ez éppenséggel nem arra vall, hogy a költőnek ne lett volna színészi tehetsége.
A karzatnak tetszett Petőfi játéka, az ellenséges szemléletű tudósító
szerint “botrányosan ünnepelte” a húszéves színészt, a leendő költőt.
A színpadon korról korra előfordul, hogy (Arany Hamlet-fordításának
kifejezésével élve) némely színészek megdölyfösödnek, meg-ordítoznak,
vadul ágálnak és hadonásznak – és ez csak a legritkább esetben
velejárója a valóban művészi produkciónak.
——-
Petőfi színészi kvalitásairól a legjobban és legalaposabban egy ukrán tudós, a nemzetközi Petőfi-szakértő, Alekszandr Gerskovics
mondott véleményt. Lényegesen jobb könyvet írt, mint a hazai szerzők
zöme, ráadásul a színház világában is sokkal otthonosabban mozog:
http://books.google.hu/books/about/Alekszandr_Gerskovics_Pet%C3%B6fi_%C3%A9s_a_sz%C3%AD.html?id=0qWYMQAACAAJ&redir_esc=y
——–
Ha már szőrös, másszon falra…
A másik csaknem közhelyszerű ítélkezés: Petőfi rossz drámaíró volt…
Ezt vajon mi támasztja alá?
A leggyakoribb “érv” még a reformkorból származik; ezt kérődzi vissza azóta a brancsbeliek minden nemzedéke:
Petőfi “szubjektív” lelkületű lírikus volt, a dráma pedig “objektív” műfaj.
Ennyi.
Az “elegáns” semmitmondáson túl – ha mélyebbre ásunk – ez a
rendszerint nagy grandezzával felvezetett ítélet sokkal félszegebb és
következetlenebb, mint amilyennek tűnik. Leegyszerűsítve: a drámából
akarja száműzni a líraiságot, ami így kimondva nagyon is kérdőjeles
elképzelés.
Nálunk általában Hegelre szoktak hivatkozni az ilyesféle
“megfellebbezhetetlen” ítéletek. A német filozófus azonban véletlenül
sem mondott ilyet. Sőt. Nézzük csak:
„…unter den besonderen Gattungen der redenden Kunst wiederum die
dramatische Poesie diejenige, welche die Objektivität des Epos mit dem
subjektiven Prinzip der Lyrik in sich vereinigt.”
Azaz: Hegel szerint a dráma éppenséggel egyesíti az eposz objektivitását a líra szubjektív princípiumával…
Hogy a “dráma kizárólagos objektivitásának” elve mennyire ostoba,
leginkább azzal jelezhetem, hogy – amennyiben az elvet könyörtelen
szigorral végigvisszük – tehetségtelennek kellene nyilvánítanunk a
következő drámaírókat:
Victor Hugo, Schiller, Puskin, Lermontov, Csehov… Meg sokan mások…
(Sőt: talán magát Shakespeare-t is…)
Költői erő nélkül a drámaírás olyasféle iparosmunkává züllene, amit
például Kotzebue, Scribe vagy Feydeau képvisel. A színpadon általában
jól működik, de nem szól semmiről.
——-
Hogy milyen drámaíró volt Petőfi?
Egyetlen teljes drámai műve maradt. Ennek “színpadszerűtlensége” 1967-ben megszűnt, az ősbemutató rendezője Kazimír Károly volt. Azóta a darab bekerült a magyar színházi repertoárba.
A Zöld Marci című darabját maga Petőfi pusztította el, mert a drámabíráló bizottság elparentálta.
A bizottság mást is elvetett, nem mindig bölcsen. A mű címszerepe Egressy Gábor jutalomjátéka lett volna. A színész fia, Egressy Ákos visszaemlékezései szerint az édesapjának tetszett a darab, sajnálta, hogy megsemmisült.
A bizottság véleményét eleve megkérdőjelezi egy korabeli,
szakértőinek mondható vélemény: a Nemzeti Színműtár két kiadója, a
drámaíró Obernyik Károly, valamint a mindig roppant kényes és taktikus Vahot Imre nyilvánosan szálltak szembe a drámabíráló bizottság értékítéletével a Pesti Divatlap közleményében:
“…a játékszíni választmány által előadásra nem fogadtaték el, de
általunk némi módosítások mellett egyhangúlag elfogadtatott, s jónak,
kiadhatónak találtatott.”
——-
Ilyesmikről írok…
Vígjátékot…
2012. október 7., vasárnap
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése