2012. június 26., kedd

A varázslókirály - tábori változat

Amikor Anikó előterjesztette hétvégén a kérését, először nagyon morcos lettem, mert amúgy is tele voltam munkával.
Ezt a darabot annak idején nagyon szerette a pici-kicsik csoportja, hiszen rájuk írtam. Eddig csak egy változata volt, az eredeti.
Más mesejátékaimnak igen sok változata keletkezett az idők során. Legjobb példa erre a Fruzsina hercegnő. Annak idején a Jókai Színház az eredeti, tíz szereplős változatot mutatta be. Azóta azonban igen sok változata alakult ki, 11-től egészen a 24 szereplőt igénylő variánsig.
Az aranyvirág helyzete még cifrább. Itt is akad már 10-26 szereplő között mindenféle változat, de van olyan is, ahol nem is király van, hanem – királynő. Az uralkodónak hol egy lánya van, hol kettő, hol három.
A darabot mindig az adott csoporthoz, létszámához, összetételéhez kell igazítani…
A legtöbb esetben lehetetlen modulos alapon szereplőket beilleszteni, ilyenre csak ritkán nyílik lehetőség. A legtöbb esetben át kell írni a darabot…
Mint most is…
Részlet belőle:
———
(Belép Kunimund.)

  1. Jelenet
Robin, Galagonya, Kunimund

KUNIMUND:
Kezeket fel!
GALAGONYA:
Jaj! Rablónak tetszik lenni?

KUNIMUND:    
Ne merjetek feleselni!
Minden pénzeteket ide!

GALAGONYA:
Nincsen nálam apró sose!
Százasból tud visszaadni?

KUNIMUND:
Mindet el fogom rabolni!
Az összes pénzedet ide!

GALAGONYA:
Tetszik tudni, süket vagyok!
KUNIMUND:
Ide a pénzt! Rabló vagyok!

GALAGONYA:  
Nem értettem! Mit gagyogott?

KUNIMUND:    
Aki megmozdul, lelövöm!
Nem látjátok a fegyverem?

GALAGONYA:
Van papírom, írószerem,
Kérem, írja ezt le nekem!

KUNIMUND:    

(Galagonyához):

Fickó, tűnj a szemem elől!

(Robinhoz):

Ön itt marad! A pénzt ide!

(Galagonya látszólag elsompolyog, valójában Kunimund mögé oson, és mögötte bakot tart.)

ROBIN:  
Nincsen nálam egy fillér se!

KUNIMUND:
Ne merjen packázni velem,
Mert még elsül a fegyverem!

ROBIN:
Csak fegyverrel vagy nagy legény,
Hát anélkül?

KUNIMUND:    
Kettő! Három!

ROBIN:
Én ezt bizony kipróbálom!

(Meglöki Kunimundot. A rabló átesik Galagonyán.)

GALAGONYA:  

(Felveszi a pisztolyt.)

ROBIN:  

(Kardot szegez Kuminundnak.)
Na, fickó!

KUNIMUND:    
Könyörülj, uram!
Nem is gondoltam komolyan!

GALAGONYA:  
De ő komolyan gondolja,
S a bőrödet kilyukasztja!

KUNIMUND:
Ilyen kegyetlen úr volna?

GALAGONYA:
A neve halál királyfi,
Rablót szokott vacsorázni!

KUNIMUND:
Hogyha megkegyelmez nekem,
Én hálából elfecsegem,
Hogy mi ezen vidék titka!

ROBIN:
Halljuk azt a titkot!

KUNIMUND:
Henrik király, aki régen
Uralkodott e vidéken,
Az egész birodalmával,
Mind az összes városával
Bekerült egy varázsködbe,
És ott alszik mindörökre.
A király világszép lányát,
Egyetlen Alexandráját
Furius varázslókirály
Rabolta el még hajdanán.
Aki megmenti a leányt,
Felkeltheti Henrik királyt,
A leány kezét megkapja,
S övé lesz az ország trónja!
Ebben a nagy rengetegben
Három segítőt találhat.
Hogyha azokat megleli,
Rokonszenvüket elnyeri,
Furiust is legyőzheti.

ROBIN:
Hallottad ezt, Galagonya?

GALAGONYA:
A vízilónak dagonya,
Királyfinak kaland való!
De aki ez után kutat,
Könnyen veszti el a fejét!

KUNIMUND:    
Uram, nem ejthetné szerét,
Hogy engem futni engedjen?

GALAGONYA:
Pusztulj, mert felfalnak menten!


KUNIMUND:

(Elszalad.)

  1. Jelenet
Robin, Galagonya

ROBIN:  
Hogy eltisztult a nyavalyás!
Úgy vélem, ha jól kilépünk,
Holnap reggel odaérünk
Furius palotájához.

GALAGONYA:  
Ez neked talán csodát hoz,
Talán halált; hanem nekem?

ROBIN:  
Cimbora! Két barát sose
Hagyja egymást cserben! Gyere!

GALAGONYA:  
Bolond vagyok, de nem hülye!

ROBIN:  
Ha nem jössz, én viszlek! Gyere!

(Mindketten el. Belép Furius.)

8. Jelenet
Furius egyedül

FURIUS: 
Tüstént jöjjön a hercegnő!

(Belép Alexandra.)

  1. Jelenet
Furius, Alexandra

FURIUS: 
Eltelt nagyon hosszú idő,
S még nem vagy a feleségem!

ALEXANDRA:  
Már megmondtam nagyon régen,
Sohasem leszek a nejed!

FURIUS: 
Leüttethetem a fejed!

ALEXANDRA:
Akkor sem foglak szeretni!

FURIUS:
Tán nem lesz benne sok öröm,
A büszkeséged megtöröm!
Magad fogsz majd könyörögni,
Mert szeretnél hozzám jönni!

ALEXANDRA:
Azt lesheted!

FURIUS: 
Eltakarodj!

(Alexandra el.)

  1. Jelenet
Furius egyedül

FURIUS: 
Ha az ég és föld szakad el,
Akkor is az enyém leszel!

(Belép Démon Dávid.)

  1. Jelenet
Furius, Dávid

DÁVID:  
Felség, akárkik lehetnek,
Idegenek közelednek
Az úton.

FURIUS:
Az eső mosta,
De ember már nem taposta
Száz év óta azt az utat!
Ki az, aki erre kutat?

DÁVID:
Nem tudom, felség!

FURIUS:
Ha lehet,
Figyeljétek azt a helyet!
Van a segítőknek nyoma?


DÁVID:
Még nem láttunk olyat soha.

FURIUS:
Hogyha egyre is rálelnek,
Akkor bajt is keverhetnek.

DÁVID:
Majd én a körmükre nézek.

(Mindketten el. Belép Robin és Galagonya.)

  1. Jelenet
Robin, Galagonya

GALAGONYA:
Sűrű ám ez a rengeteg.

ROBIN:
Panaszkodsz?

GALAGONYA:
Nem. Veled megyek.

(Belép Kisvirág.)

  1. Jelenet
Robin, Galagonya, Kisvirág

KISVIRÁG:
Hamarosan elszáradok,
Kérlek szépen, locsoljatok!

ROBIN:
Ez ki?

GALAGONYA:
Valamilyen növény.

KISVIRÁG:
Locsoljatok, azt kérem én!

ROBIN:
Van víz nálad?

GALAGONYA:
Pár csepp akad.

ROBIN:
Akkor fogd!

(Kulacsot ad neki.)

Ezzel locsoljad.

ROBIN:
Virág, mi cserben nem hagyunk,
És gondosan meglocsolunk!

GALAGONYA:
Amit most végre is hajtok!

(Meglocsolja.)

KISVIRÁG:
A jótettért jót várjatok!

(El.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése