Huszonkilencedik rész
Ha a felvetett kérdésekre választ akarunk kapni, ideje alaposabban szemügyre vennem a líra fogalmát.
Mi az hogy líra? Mely művek tartoznak a líra műneméhez?
Az elsőre triviálisnak tűnő kérdés megválaszolása nem is olyan
könnyű. A jelenleg a líra műneméhez sorolt szövegek sokfélesége formai
és tartalmi értelemben is elképesztő; formailag a szigorúan formától a
teljes formátlanságig terjed. Ha a tartalmat vizsgáljuk, esztétikai,
filozófiai vagy poétikai vonatkozásban még nagyobb a zűrzavar.
Feltűnő, hogy minden műnem között éppen a líra van a legkevésbé definiálva.
Nem mintha nem történtek volna – és nem történnének ma is – kísérletek a
definiálására, de ezek a meghatározások nem képesek felölelni a lírához
sorolt szövegek teljességét. A legtöbbjük – akár a lyukas szita –
figyelmen kívül hagyja a lírai műalkotások túlnyomó többségét.
A definíciók problematikusak, ugyanakkor a lírát szerető embernek soha nincsenek nehézségei, ha érzései alapján
akarja felismerni a lírai művet. Ez azért is nagyon figyelemre méltó,
mert a hétköznapi emberek soha egyetlen korban sem várták el semmiféle
irodalmi infrastruktúrától, tekintélytől vagy hatóságtól, hogy
meghatározza a számukra, mely művek sorolhatók a lírához – és mely művek
hordoznak lírai minőséget.
A hétköznapi ember ezt ma sem teszi. A kánonra sem ad sokat – ő alkot kánont önmaga számára. Mindig érzés alapján.
Mindezek alapján valószínűnek tűnik, hogy a líra a többi műnemnél sokkal bensőségesebb viszonyban van az emberi érzelmekkel.
Így sem könnyebb a definiálása.
Ha a lírai költészet történetét hívjuk segítségül, mindenképpen meg
kell állapítanunk, hogy a múltban a lírai műalkotásukat a leggyakrabban a
formájuk alapján határozták meg. A líra hétköznapi jellemzője a nagyon kötött, szigorú, ritmusos hangzást adó forma.
A hétköznapi ember, ha lírai műről beszél, ez alatt olyan szöveget ért, amelynek a formája verses, a tartalma pedig neme elbeszélő. Az
a meghatározás csak első hangzásra tűnik felületesnek, valójában sokkal
többet ér, mint a gyakorlatban teljesen használhatatlan tankönyvi
definíciók.
Elvileg nem kötelező ugyan, hogy a lírai szövegnek szigorú formája legyen, a gyakorlatban azonban ezt elvárjuk tőle. A
szigorú, kötött és ezért rendkívüli tömörségre hajlamos verses szöveg
sokkal alkalmasabb a lírai mondanivaló kifejezésére, mint a szétfolyó,
nyúlós-nyálkás, bőbeszédű próza.
A líra forma általi meghatározottsága a literatúra legnagyobb titkai közé tartozik.
Folytatása következik.
2012. június 7., csütörtök
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése