2016. augusztus 7., vasárnap

Magyarul legyen a legtöbb!

A magyar tudomány kiváló képviselője volt az autodidakta Herman Ottó. Közhely, hogy ő volt az utolsó magyar polihisztor. Számos tudománnyal foglalkozott az ornitológiától a régészetig.

Herman Ottó eredetileg német anyanyelvű, de magyar érzelmű ember volt. Nevét magyaros formában használta (eredetileg Hermann volt). Vézna 14 éves diákként jelentkezett a honvédseregbe. A gyalogsághoz nem mert jelentkezni, mert tudta, hogy kicsi és gyenge. A lovassághoz meg azért nem, mert alig tudott lovagolni. Ezért a tüzérségnél próbálkozott. Tudta, hogy oda zömmel diákok jelentkeznek. De nem tizennégy évesek. Herman Ottót a toborzótisztek azzal az ürüggyel utasították el, hogy nincs írásbeli apai engedélye.

Hosszú utat tett meg a tudományig. Mindvégig megőrizte egészséges humorát, jó kapcsolatát a hétköznapi emberekkel, de vitatkozó hajlamát is.

Egy alkalommal a híres Alfred Brehm látogatott Budapestre. Öt percre sem volt szüksége ahhoz, hogy Herman Ottóval vitába keveredjen.

Herman Ottó azt állította, hogy a kékcsőrű réce hazánkban is fészkel. Brehm a fejét rázta.

- Nem hiszem!

Herman Ottó hiába érvelt, Brehm hajthatatlan maradt.

Herman Ottó azonban nem hagyta magát. Két nap múlva apró, pelyhes kékcsőrű réce fiókákat dugott a nagy Brehm orra alá. A német tudós kénytelen volt elismerni, hogy a magyar kollégának volt igaza.

- Miért nem tudtam én erről? Miért nem publikálta?

Herman Ottó kihúzta magát.

- Kérem, én  publikáltam!

Alfred Brehm előbb zavartan nézett, aztán valami az agyába villant.

- Milyen nyelven?

Herman Ottó kihúzta magát.

- Magyarul, kérem!

Brehm savanyú képet vágott.

- Hát ezért nem hallottam róla! A németül megjelent tanulmányait olvastam. Magyarul hiába jelentet meg bármi, arról a nemzetközi tudományos közvélemény nem vesz tudomást. A magyar nem világnyelv.

Herman Ottó elmosolyodott.

- Mit tenne ön, ha a szakirodalom nagy része csak magyar nyelven volna elérhető?

Brehm vállat vont.

- A magyar állítólag nehéz nyelv. De ha kényszerhelyzetben lennék, megtanulnék magyarul.

Herman Ottó kedélyesen mosolygott.

- Ezért nem fordítottam le a cikkemet.






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése