Kilencvenedik rész
Szerelem nélkül a szexualitás puszta biológiai funkció, voltaképpen éppen a szerelem az, ami a szexualitást humanizálja, az emberi méltóság szintjére emeli. Talán a legjobb szó: megszenteli. Szerelem nélkül a szexualitás, az állatok szintjén – vagy még az alatt – marad.
Szexualitás és szerelem között csak abban az esetben beszélhetünk átfedésről, ha a szexualitás a szerelem világának része. A
fentebb felsoroltak esetében ezt nem mondhatjuk el, ilyenkor a
szexualitás nem tartozik a szerelem világához, annak kialakulását nem is
segíti, sőt akadályozza.
Egyszer majd eljön az idő, amikor a történelem folyamataiban is megláthatjuk a szerelem jelentőségét.
Ha szemügyre vesszük saját közelmúltunk történetét, döbbenetes dolgokat vehetünk észre.
A Rákosi-korszak sok szenvedést hozott a magyar nép számára, de
összefogásra, a család megbecsülésére kényszerített. A karácsony
munkanappá tétele, a padlássöprések, kitelepítések, kuláklistázások
korában család volt az egyén fellegvára, ahogy minden nehéz időszakban.
1956-ban rendkívül erősnek mutatta magát a magyar nemzet. A gyáva
világ csodálatának középpontjában dacolt a világ legerősebb szárazföldi
hadseregével rendelkező hatalmával, felelevenítve legszebb forradalmi
tradícióit. A magyar nép akkor sokkal erősebbnek tűnt, mint a XX.
században bármikor.
A hatvanas években, Kádár János rendszerének konszolidálódása idején
lényegében Trianon óta először a magyar nép határozottan hinni kezdett
valami értelmes jövőben. Ez csak ritkán függvénye a politikának. A
nemzet nem lett hithű kommunistává, vicceket faragott a rendszerről, az
oroszokról, meg a hatalom erőszakszervezetéről, és őszintén hitt az
értelmes munka eredményében.
Úgy gondolom, ekkoriban lényegesen fontosabb szerepet töltött be a
mindennapi életben a szerelem, mint bármikor előtte vagy utána. Az
emlékezetben egyértelműen felfelé ívelő korszakként maradt meg. A
hatvanas évek „demográfiai hulláma” nem csupán számbeli gyarapodást
hozott; soha nem neveltek ebben az országban annyi gyermeket
szeretetben, mint akkoriban. A mai napig gyakorlatilag az ekkor
született emberek képezik az ország legértékesebb nemzedékét, ők őrzik a
leginkább a szerelmet. Minden más generációnál jobban.
Aztán valami történt, amitől az egész kificamodott, legkésőbb a
hetvenes évek közepén, de talán hamarabb. Akkor roppant meg valami a
magyar társadalomban. Jóval a gazdasági válság begyűrűzése és az áremelések előtt. A
hétköznapi szemlélet dermesztően és jéghidegen anyagiassá vált, a
falvakat és városokat ellepték az újgazdag stílusban emelt csúf,
csiricsáré építmények, a korrupció és az urambátyám kapcsolatrendszer
újra elhatalmasodott, elborította az országot a képmutatás.
Ez lehetett az a korszak, amikor valami megtört, valami tönkrement.
Az anyagiasságnak ebben az orgiájában, amikor a hivatalos „hogyan
éljünk?” demagógia mellett „kicsi vagy kocsi?” viták zajlottak, és
amikor pénzért, hatalomért, ingatlanért, külföldi útért ezrek adták el
és oda magukat, megfogyatkozott a szerelem hatalma. Itt és ekkor
kezdődött az összeomlás.
Nem a külföldi kölcsönök döntötték romba mindennapi életünket,
hanem az azokat felvevő honfitársaink párját ritkító erkölcstelensége. Már
a nyolcvanas években cikkek sorozata mesélt róla, miféle elképesztő
feltételekkel vették fel hiteleket az ország számára. Megesett, hogy
Uganda hivatalos képviselője a hazája nevében megvetéssel utasította el
azokat a nevetséges feltételeket, amit a magyar küldöttek némi baksisért
– például az azóta már rég a roncstelepen rohadó BMW-ért – habozás
nélkül elfogadtak.
Közben itthon a státusszimbólumok hajszolása, a harácsolás, a mindent
elöntő perspektíva nélküli vagyongyűjtés olyan közerkölcsöt teremtett,
amely lehetetlenné tett mindenféle fejlődést, a kiegyensúlyozott anyagi
fejlődést is.
A hetvenes évek közepén már magunkon is nevettünk. Kinevettük a
képmutatást, protekciót, a terjedő kapzsiságot, de egyre keserűbb
humorral. A korrupció már oda növekedett, hogy kialakult bizonyos
„támogatások” ára. Némely egyetemi szakra már csak ezen a módon lehetett
bekerülni. Ennek is „szabott ára” volt.
A szerelem térvesztésének legszomorúbb jele az erkölcsi rothadás. Az emberi erkölcs alapja a szerelem. Az
ember talán éppen annyira erkölcsös, amennyire tiszteletben tartja a
szerelmet. A szerelem a Lét törvénye. Ha a hétköznapi életben valami
kiszorítja a mindennapok céljai közül a szerelmet, a társadalom válságba
jut. Így rothasztotta szét a nyolcvanas évek elejének magyar társadalmát a nagyon közönséges anyagiasság.
Pedig akkor a maihoz képest még jólétben éltünk, tudtunk közép- és
hosszabb távra tervezni, mindenkinek, aki dolgozni akart, volt
munkahelye, és hosszú évekig ugyanannyiba került a kenyér. Az akkor
sokat szidott kétezres havi fizetésből kétezer gömb fagylaltot lehetett
vásárolni – messze meghaladta a mai bérek vásárlóértékét.
Mindezek ellenére akkor már éreztük a teljes magyar társadalmat átjáró rothadást. Az anyagiasság abszurd eldurvulását.
A gazdasági problémák csak mindezek után kezdődtek.
A folyamat végeredményét ma láthatjuk.
Folytatása következik.
2013. augusztus 22., csütörtök
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése