Nyolcvanhetedik rész
A jelen kor tudománya azért is szeretné valamiféle határozott
evolúciós aktushoz rendelni a líra kialakulását, mert e nélkül az ember
kialakulásáról és fejlődéséről kialakított teljes képe lóg a levegőben.
A jelenlegi evolúciós felfogás szerint az ember néhány millió év
alatt alakult ki valamely hipotetikus lényből, kialakulásának kizárólag
az anyagi dimenzióban érthető és magyarázható okai, szempontjai vannak.
Ha nagyon leegyszerűsítjük: az embert a dolgok teremtették.
Az evolúciós elmélet azonban csak bizonyos távolságból nézve „szép, mint a templomének” (Madách), ha
a distanciát feladva közelebbről vesszük szemügyre, észre kell vennünk,
hogy gyakorlatilag nincs benne olyan rész-elképzelés, amely ne volna
alapvető problémáktól terhes. Közelről semmi sem biztos; a
rész-problémák újabb rész-problémákat szülnek, a megoldatlanságok
ijesztő méretű halmazba gyűlnek, egy-egy kérdést nemegyszer a régóta
hangoztatott elvek generálta pavlovi reflex, a puszta megszokás, esetleg
a még ennél is sokkal kiábrándítóbb személyes tekintély dönt el. Egyes
hipotéziseket lényegében az ellenvélemény hiánya igazol. Vagy annak
figyelmen kívül hagyása. Az ember fizikai felépítésével kapcsolatosan is
szöges ellentétben álló vélemények vitatkoznak egymással; akár a kezünk
kialakulásáról, akár az agyvelő méretéről, funkciójáról van szó. Nem a
vélemények különbsége, ami zavarossá teszi a dolgokat, hanem a mögöttük álló filozófiai alapok különbözősége.
A jelenlegi hivatalos – vagy annak tekinthető – evolúciós elméletek
igen szűk sémába szorítják az emberiség keletkezését és történetét.
Tagadhatatlan, hogy az utóbbi évtizedekben sokat változtak. Nekünk
középiskolában még azt kellett (volna) megtanulnunk, hogy a homo sapiens
csupán az utóbbi 35-40 ezer év folyamán alakult ki elődeiből. Már akkor
is abszurdumnak éreztük. Van a birtokomban olyan, szovjet szerző írta
mű, amely több tucatnyi régészeti lelőhely adatainak bevonásával
magyarázza, miként alakult ki a neandervölgyiből néhány tízezer év alatt
a modern ember. Az okfejtés tökéletes, a logika nem hiányos, a
gondolatmenet belülről nemigen támadható – csupán az alapok rosszak. A
hozzá rendelt tények – nem tények. A maga üres spekulativitásában az
egész okfejtés lenyűgöző. Briliáns logika, ami a tökéletes semmire
támaszkodik.
A séma az időmélység hátrálásának folytatódása ellenére – még ma is
igen szűk. Az üres spekulativitás ma is jellemzője a tudománynak,
különösen a tankönyvi változatoknak – ahogy a megfellebbezhetetlen tónus
is. A tudományos csőlátás nem képes szembenézni azzal a kérdéssel, hogy
az ember talán sokkal hamarabb, és egészen másféle körülmények között
jelent meg a Földön, mint azt a jelenkori dogmák erőltetik. Ebből
adódik, hogy a tudomány fél szemére vak. Gondolkodás nélkül veti el a
saját elméletét megkérdőjelező bizonyítékokat, a legkomolyabbakat is,
felfedezőiket gyakran meghurcolja, csalással vádolja, míg a saját
elméletével összeférő, vagy összeegyeztethető eredményeket
jelentőségükön messze túl veszi számításba.
Ez a szemlélet az oka, hogy a jelenlegi tudományos közfelfogás, ami
kincstári szkepticizmussal utasít el, tagad le, hazudtol meg minden
olyan komoly bizonyítékot, ami az általa sugallttól eltérő
megvilágításba helyezhetné az emberiség régi történelmét, habozás nélkül
tudományosnak fogad el olyan megveszekedett ostobaságot, hogy „az
emberi evolúció további útja” az lehet, hogy – néhány tízezer év múlva az embernek csőre nő.
Az evolúciós természettudomány aligha támogatja a líra valódi
lényegének tisztázását. A kanonizált költészet köré tömörült
„költészeti” infrastruktúra még annyira sem.
Az esztétika sem. Talán azért nem, mert korántsem biztos, hogy a líra lényege, küldetése műalkotás-jellegében van, hogy azzal azonosítható volna. Főleg
nem akkor, ha a műalkotás-jelleg valamiféle kanonizációs
szabályrendszernek való megfelelést jelent, azaz merőben külsődleges.
Sok olyan nem kanonizált, sőt kifejezetten apokrif lírai alkotás van,
amely képes örömet – esetenként alighanem valódi esztétikai élvezetet
is – szerezni egyes embereknek.
Az ellenkezője is igaz: sok olyan kanonizált lírai műalkotás is
van, amely az általa használt nyelven beszélő emberek többsége számára
nem képes esztétikai élvezetet szerezni, sőt azokat kifejezetten
taszítja.
Utóbbiakkal kapcsolatban furcsa kettősség alakult ki; ismerek olyan
embereket, akik vérbeli sznob módon lelkesednek valami lírai
műalkotásként kanonizált borzalomért, de – mert azért van bennük
szikrányi szülői felelősség – sohasem engednék, hogy lelkesedésük tárgya
a gyermekeik kezébe kerüljön.
Ha a lírai mű igazi hatása műalkotás-jellegével áll összefüggésben, akkor másképpen kell meghatároznunk a lírai műalkotás fogalmát.
Folytatása következik.
2013. augusztus 1., csütörtök
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése