Ötvennegyedik rész
Látszólag a líra csaknem teljesen elszakadt a voltaképpeni
közönségétől, lényegében a levegőben lóg, egyfajta lombik-költészet lett
belőle, steril, műanyag körülmények között, nem állnak mögötte
költészetkedvelő tömegek, nincs hátországa, rá van utalva a körülötte
burjánzó infrastruktúrára, műviségénél fogva igazi fejlődésre nem képes,
bezárkózott önmaga felépítményébe. Önmagán túlmutató hatása nincs,
társadalmi befolyása nulla.
Ráadásul a teljesen öncélú „formabontásával” végképp elvetette a
sulykot, napjainkra már nemcsak a ritmust, a verszenét tépte Floki kutya
módjára apró cafatokká, hanem helyenként a nyelvet is. Ebből adódóan
sokkal primitívebb bármely egyéb kor középszerű költészeténél (is),
egyre nevetségesebb, amint Pierrot stílusában tetszeleg a „magas líra”
hozzá nem illő álarcában.
Utóbbi folyománya, ahogy a hallgatóság fogadja. Normális esetben a
szavalat a vers ünnepe. Igazából a jó vers mindig is abból a célból
íródik, hogy elszavalják, közönség előtt előadják. Igazi értékei az
emberi hang mutatkoznak meg, hiszen a versritmusban hatalmas, közösséget
befolyásoló erők rejtőznek. Az ókortól napjainkig mindig is a szavalat
segítségével került igazi közönsége elé a vers, teljes
hatásmechanizmusát a hallgatóság előtt fejti ki. A magányos olvasás ezt
sohasem pótolhatja.
Csendben megjegyezném, hogy a jelenlegi kanonizált költészet
„alkotásainak” zöme még a magányos olvasás kontrollját sem viseli, azt
tudós magyarázatoknak kell kiegészíteniük, nélkülük az ilyen „vers”
lényegében életképtelen. Az olvasó az akadémikus esszék segítségével
kísérelhet meg valamiféle rendet vágni a sefülesefarka szöveg-káoszban,
ami a „vers” minősítést viseli. Ha ugyan van Olvasó…
A szavalat? Kilátástalan próbálkozás…
Illetve nem is annyira az – csak éppen nem úgy üt ki, ahogy azt a
koszorús költő urak és hölgyek remélik. Ezt bárki kipróbálhatja. Jómagam
láttam is, műveltem is. Hogyan működnek ezek a versek, ha
lelkiismeretesen és komoly pofával próbálják őket előadni?
Képzeljük el, amint jól képzett, szép hangú, harmonikus megjelenésű
előadók, ünneplőbe öltözött fiatal férfiak és nők megkísérlik legjobb
tudásuk szerint előadni napjaink kanonizált verseit. Hadd szóljanak a
művek önmagukért.
Az eredmény – perdöntő.
A publikum az első másodpercekben döbbent némasággal reagál. Aztán –
vadul hahotázni kezd. A következő pillanatban az egész terem rázkódik a
röhögéstől. Nem szervezett, mesterkélt, nyögvenyelős nyerítéstől –
amilyenek a médiában hangzanak néha, és ahol a szervezettség, a fizetett
röhögők erőlködése napnál világosabb – hanem valódi, őszinte
nevetéstől.
Komoly szándékkal írott vers számára nincs ennél csúfosabb fiaskó.
Láttam már ezt nem is egyszer. Olyat is láttam, amikor az egyik jelen
lévő (ilyen-olyan-amolyan díjas) költő dühösen nehezményezte, hogy
„kigúnyolják”. „Te gúnyoltad ki saját magad” – volt a felelet.
Talán önmagában ez a hatás is bizonyíthatja a kanonizált líra némely
„alkotásainak” értékét. De legalább ennyire perdöntő az is, hogy
egyetlen korábbi poétikától. Esztétikától sem vezet út a posztmodernhez.
Előd-keresés persze zajlik, de némely bombasztikus és könnyen cáfolható
ráfogáson kívül egyéb eredményre nem jutott.
Ilyen helyzetben volna a líra?
A mondottak a kanonizált költészetre érvényesek. Látszólag azon kívül más nem is létezik.
Látszólag.
Biztos ez?
Folytatása következik.
2012. december 6., csütörtök
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése