Varga Tibor költő az Élő Magyar Líra Csarnokának tagja. Belépésének alkalmából készítettem Vele az interjút.
Enciklopédikus műveltséggel rendelkező, lelkiismeretes és tudatos alkotó, gondolkodó ember.
Részlet az interjúból:
——————-
Pete László Miklós: Szerinted hogyan kellene, és
hogyan lehetne a most formálódó új magyar költészetet újra ismertté és
sikeressé tenni a magyar nyelvterületen?
Varga Tibor: Borzasztó nehéz lesz… A napjainkban
közszájon forgó fogalmak, mint globalizáció, piacgazdaság a költészet
ellenségei. A költészet, általában az irodalom árucikk lett, s a
fogyasztási javakat terhelő járulékok következményeként a megélhetésért
folyó iszonyú küzdelem mindennapi taposómalmában kevés ember képes
nyomtatott könyvekre költeni. A létező kiadók sokasága küzd a
pénztelenséggel, ha egy-egy szerzőnek sikerül szponzort szereznie, az
szerencsés, máskülönben a szerző kényszerül vállalni a kiadási
költségeket, egyben az anyagi veszteséget is, ami az ilyetén kiadással
járhat. Ugyanakkor épp a költészet, az irodalom árucikké válásának
következményeként szabad utat kaptak a művészileg értéktelen vagy
értékkel alig bíró könyvek is. Ha a szerző az elismerést hajszolva képes
kifizetni a kiadás költségeit, azon a kiadók már nyernek, az anyagi
felelősség a szerzőt terheli. A megoldás talán éppen az volna, hogy az
új magyar költészetet kivonjuk az árucikkek közül. Az új eszköz lehet a
világháló, amely nemigen kíván a szerzők részéről anyagi ráfordítást,
ennélfogva veszteség sem érheti.
Pete László Miklós: Mi a költészet küldetése a modern világban?
Varga Tibor: A költészet küldetése a modern
világban… A művészet, benne a költészet egyidős az emberrel. Az ősember
barlangrajzainak ugyanúgy megvolt a hitbeli küldetése (elejteni az ott
ábrázolt vadat), mint a kezdetek munkadalainak. A ritmus hasznos, a
ritmusra közösen végzett munka hatékonyabb volt… A modern világ
taposómalmában vergődő ember már kevésbé képes megérteni a ritmus
hasznosságát, hatékonyságát, annál fontosabb kérdés, hogy a költészet
milyen küldetést tölthet be ebben a világban. Mindenekelőtt szépséget
adni a ritmus, a zeneiség eszközeivel. A költészet hagyományai
elhagyásának oly következménye lehet, mint Berzsenyi “kevély
tölgyfájának”. A “benne termő férgek” rombolása nyomán “egy gyenge
széltől földre teríttetik.” Ha a szépséget, a költészetet felőrli a
globalizáció, az emberiség egy fontos értékkel szegényebb lesz…
Pete László Miklós: Képes-e felőrölni? Elpusztíthatja-e bármi a költészetet, amíg van ember?
Varga Tibor: “Mit üzennél a későbbi századok
embereinek?” Nagy László a halála előtti utolsó televíziós interjújában
az őt kérdező Kormos Istvánnak a következő, veretesen szép, költői
szavakkal válaszolt: “Ha lesz még emberi arcuk, akkor csókolom őket, ha
lesz még emberi szellemük, akkor üzenem, hogy csak ennyit tudtam tenni
értük.” Vajon lesz-e emberi arcuk és szellemük? Mindegyre sürgetőbben
vetődik fel a kérdés: hányan lesznek majd kíváncsiak a már halott költő
üzenetére, aki a maga költészetével értük kívánt tenni valamit? Semmi
sem pusztíthatja el a költészetet, amíg akad csak egyetlen értő
befogadója. Ám ha meggondoljuk, hogy a ma élőknek csupán kettő százaléka
olvas irodalmat, jóllehet a hatmilliárdhoz képest ez az arány sem
csekély, mégis ott tartunk a történelemben, hogy ideje megkongatnunk azt
a bizonyos vészharangot. Mind a jelenlegi oktatási rendszerek, mind a
gazdasági, társadalmi körülmények alkalmatlanok arra, hogy a
költészetnek új befogadókat neveljenek. A megélhetésért, az anyagi
gyarapodásért folytatott iszonyú harc közepette alig akadnak
“fogyasztók” az irodalom, a költészet számára…
Pete László Miklós: Bizonyos trendek és
jövőképek nem kedveznek a költészetnek. Különc nyugati körök azt
képzelik, hogy a fejlődés útja az emberi test barkácsolása
génmanipulációval és egyéb módokon. Hogy Istent játszhatunk. Mi erről a
véleményed?
Varga Tibor: Mindaddig nem volna vele baj, amíg
ennek az általuk hangoztatott célja igaz, nevezetesen, hogy bizonyos
súlyos betegségek, például a rák öröklődését akadályozzák meg vele. A
hírek szerint már születtek ilyen csecsemők, s bizony nem lehet tudni,
milyen lesz majd az életük, gyermek-, ifjú- és felnőttkoruk. Istent
játszani, beleszólni a teremtésbe talán veszélyes dolog, erre nézve
azonban kellő tapasztalat híján nem tudok egyértelmű választ adni.
Pete László Miklós: Hogy pontosabb legyek, a Wikipaediáról idézek: „A transzhumanizmus a tudománynak és technikának
az ember szellemi és fizikai képességeinek fejlesztésére való
felhasználását támogató nemzetközi intellektuális és kulturális
mozgalom. A mozgalom szükségtelennek és nemkívánatosnak tartja az
„emberi állapot” egyes jellemzőit, mint például a betegségeket, a fogyatékosságot, az öregedést és a (nem önkéntes) halált.
A transzhumanisták a biotechnológiákban és más feljövő technológiákban
látják a megoldást ezekre a problémákra. Előnyeik mellett ezen
technológiák veszélyei, hátrányai is foglalkoztatják a transzhumanista
mozgalmat.”
Mi erről a véleményed, Tibor?
Varga Tibor: Az örök életet semmiféle bio- és más
feljövő technológia nem fogja megvalósítani, legfeljebb az átlagéletkort
emelhetik. Ugyanakkor kérdés, hogy milyen szellemi képességeket
kívánnak fejleszteni ama technológiák. Ha általában a
szellemi képességeket, még mindig kimarad ezekből a stressz, a
pszichoszomatika, amelyek képesek megbetegíteni a technológiailag
legtökéletesebbre csiszolt testet is. Ezekre lehet gyógyír a szeretet, a
műélvezet úgy az alkotó, mint a befogadó oldalán. József Attila utolsó
éveinek verseiről állítom, hogy valamennyi gyógyulás, ugyanakkor magam
is gyakran folyamodom ama szépségekhez gyógyulásért. Illyés Gyula
Bartókját idézem: “ki szépen kimondja a rettenetet, azzal föl is oldja.”
Igen, a művészet már eleve az emberi élet része, megtagadása kiolthatja
mindenféle biotechnológia hatását, törekvését…
Pete László: Amikor a XIX. századi pozitivizmus
uralmának tetőpontján Spencer megírta nagy összefoglaló művét, a vaskos
kötetben nem egészen másfél oldal jutott a költészetnek. Az is
meglehetősen lekicsinylő, nyegle megjegyzéseket tartalmazott. Úgy
gondolom, Tibor, költészet háttérbe szorítása, és a költők háttérbe
szorítása a romantika leáldoztával a polgári világ egyik legnagyobb
tévedése volt, nem vált be. Lényegesen fontosabb szerepet kellene
betölteni a világban, mert költészet nélkül nincs jövő.
Varga Tibor: Úgy mondják, az embert a munka emelte
ki az állatvilágból. Én hozzá teszem: meg a szellemisége. Minden, ami az
ember szellemi produktuma, tiszteletet érdemel. A költészet is az ember
szellemi produktuma, ennélfogva igenis helye van múltban jelenben és
jövőben. Aki nincs tisztában a költészet fontosságával, az lehet
pénzügyileg gazdag, de nem foghatja fel, hogy szellemileg mivel
szegényebb.
Pete László Miklós: Helyben vagyunk. Az emberré
válás. Richard Leakey antropológus egy helyütt azt fejtegeti, hogy az
emberré válásról keletkezett hipotézisek minden időben magukon viselték
az őket kiagyaló korszakok legdivatosabb erkölcsfilozófiai
elképzeléseit, a korszak közérzetét. Charles Darwin korában az emberré
válás felfogása azt az uralkodó nézetet visszhangozta, miszerint az élet
küzdelem. A XX. század első évtizedében az agy megnagyobbodásában
látták az okot. A két világháború között a technika bűvöletében
megjelent az “eszközkészítő ember” hipotézise. A második világháború
idején az evolúció motorjának – a tudatos erőszakot tartották. A
hatvanas évek közepétől a vadászó-gyűjtögető emberben látták az ember
származásának kulcsát. Minden korszak “objektív” tudományos szemlélete
végső soron a korszak a korszak intellektuális társasági közhelyein
alapul. Leakey műve kiváló példát szolgáltat rá, miképp lehet az
“objektivitás” hajszolása közben az emberiség “legszemélyesebb
ügyeivel”, tulajdon genezisével foglalkozó tudományból módszeresen
kifelejteni az “emberi tényező” belső szerkezetét – voltaképpen magát az
embert. A “létért folytatott harc”, “az agy növekedése”, az
“eszközkészítés”, a “természet erőforrásainak kiaknázása” a “vadászat”, a
“gazdaság” mind-mind külsődleges dolgok, a folyamatnak nem a lényegi,
hanem a tüneti oldalához tartoznak. Hol lehet a lényeg, Tibor?
Varga Tibor: Mindig az ember szellemiségében.
Megnagyobbodott az agy, fejlődött a szellemiség. Példának okáért: az
altamirai barlang ősművészének el kellett készítenie a festéket, az
eszközt, amellyel azt a falfelületre felviszi, ez még valóban
külsődleges dolog. De az egyes állatok testének megfigyelése, a rajzokon
a kontúroknak szinte pontos követése, nyíllal vagy dárdával való
átszúrása már a hitét, vagyis a szellemiségét tükrözi: varázsol vele,
hogy sikeres legyen a vadászat, miközben létre hozza a maga művészetét. A
művészetet soha, egyetlen korszakban sem lehet elválasztani az
embertől, hiszen az ő szellemiségének a produktuma.
Pete László Miklós: Keats szerint a költők a világ el nem ismert törvényhozói. Mi erről a véleményed?
Varga Tibor: Hosszan elgondolkodtatott a kérdés.
Teljes mértékben egyet tudok érteni a nagy költővel. A törvényhozást
nálunk országgyűlésnek nevezik, választott tagjai vannak. A költőket nem
választják, a költők születnek, a sorsuk jelöli ki őket a törvényhozói
feladatra. És lám, a választott törvényhozók által megalkotott
törvényeket hányan szegik meg, hányan lépnek mégis az ilyen vagy olyan
tilalmak útjára! E törvényszegők között ugyanakkor akad-e vajon egy, aki
ismeri és képes betartani a költők által emberszeretetről,
hazaszeretetről – soroljam-e tovább? – hozott törvényeket?…
Pete László Tibor: Mi a költő kötelessége, Tibor?
Varga Tibor: Óvja, védje egyetlen kifejező eszközét,
a nyelvet, mert ezzel nemzetének létét is megóvja. Napjainkban ennél
többre nincs tere, a mostani politikai csatározások hemzsegnek a
demagógiától. Ettől a mai költőknek kötelességük távol tartani magukat,
de kötelességük ugyanakkor nemzetük pulzusán tartani az ujjukat. Ha oly
politikai helyzet adódik, amely a nemzet egésze sorsának jobbra
fordulására hoz reményt, akkor igenis mellé kell állnia. Ilyen helyzetet
teremtett anno a reformkor, a szabadságharc, be kell tölteni a
szerepüket, mint tette azt Vörösmarty, Kölcsey, Petőfi, vagy Illyés
Gyula a Bartók című versével 1955-ben. Pedig róla nem mondható el
általában, hogy politikus költő lett volna, mégis akkor és ott szólalt
meg a nép, a nemzet szavával, amikor és ahol éppen kellett.
Pete László Miklós: Szabad-e a költőnek politikussá válnia?
Varga Tibor: Nagyon összetett a kérdés. Költészet és
politika csak a reformkorban és az azt követő forradalom és
szabadságharc idején fonódhatott szorosan össze, amikor csupán egyetlen
cél lebegett az egész nemzet előtt: szabadulni az abszolutizmus súlyos
járma alól. Ma ahány politikai csoportosulás, annyiféle irány, amerre
húzni szeretnék a nemzet szekerét, mindegyik más módon gondolja
megoldani az egyre súlyosodó problémákat, s a költőnek, ha igazán a
nemzetéért akar tenni valamit, nincs más választása, mit hogy
mindegyiktől távol tartsa magát. Veszedelmes volna vagy az egyik vagy a
másik párt szolgálatába állni, vagy költő vagyok, s a magam eszközeivel
próbálom kiemelni a nemzetet mindegyre súlyosbodó apátiájából, vagy
politikus, de akkor fel kell adnom a költői mivoltomat…
Pete László Miklós: A politikával kapcsolatban mi a legjobb költői alapállás mostanában?
Varga Tibor: A pártpolitikától a költő tartsa távol
magát! Csakis a népének, nemzetének sorsa lebegjen a szeme előtt! Bár a
kormányoldal csak úgy, mint az ellenzék a nemzet fogalma mögé bújik,
valamennyi a maga elképzelése szerint véli a céljait megvalósítani, ne
válasszon a kínált, lehetséges politikai módszerek közül! Járja e
tekintetben is a saját útját!
————-
Az interjú teljes szövege olvasható rövidesen a http://lira.kimte.hu/-n.
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése