Negyvenedik rész
Erről a filozófiai és esztétikai holtpontról kellene valahogyan elmozdulnunk.
A gondolatmenetemben meglehetősen nehéz részek következnek, ezekről próbálok hétköznapi emberi nyelven beszélni.
A holtpontról nem könnyű kimozdulni – de nem is lehetetlen.
Anélkül azonban nemigen lehet, hogy újra fel ne vessem a korábban már
tárgyalt problémát: mi is a költészet, egyáltalán, a művészet, mi a
küldetése a világban.
Talán megbocsátja nekem az Olvasó, ha a korábbiakkal összhangban
ezúttal is egyféle spirál alakban haladok. Az akadémikus tudományos elme
az egyenes vonalat kedveli, de abból gyakorta vaskalaposság és csőlátás
lesz. Az esszék kedvelői ezzel szemben gyakorta arabeszkesen
galoppoznak a témájuk felvetette problémák között, de ezzel ritkán
juthatnak el valamiféle rendszerhez. A posztmodern divatba hozta
dekonstrukció (Derrida) korifeusai meg éppenséggel úgy viselkednek
tárgyukkal, ahogy goromba altisztek az újonccal: szétszedik, és újra
összerakják. Ezt valamiféle prekoncepció nélkül tenni azonban
lehetetlen; ha mégis lehetséges, zűrzavarhoz vezet. Nem árt, ha életben
marad a regruta…
Magam a spirális alakban való haladást kedvelem, mert az a
meggyőződésem, hogy ez Élet is ebben a formációban működik; lényegében
csaknem mindig ugyanazokat a problémákat állítja elénk – de mindig
magasabb szinten.
Mi hát a művészet? Mi a küldetése.
Itt olyanról kell szólnom, amit általában intelligensen ki szoktunk
kerülni, ez pedig a mimézis elve. A mimetikus esztétikai gondolkodás
ősapja ugyan Arisztotelész, de nálunk Lukács György tette a mimézis
elvét az esztétikai gondolkodás dogmájává.
Ha a művészet valóban (csak) az élet puszta utánzása lenne,
viszonylag könnyen igazolható volna a posztmodern. Egy megrekedt,
beszűkült perspektívájú, kilátástalan és reménytelen korban a művészet
aligha tehet egyebet, mint a maga kifinomult eszközeivel rögzíti és
utánozza a kor megrekedését, beszűkült perspektíváját, kilátástalanságát
és reménytelenségét.
Ismerős; rendszerint éppen ilyen és ehhez hasonló magyarázatokkal bástyázza körül magát, igazolja elképzeléseit a posztmodern.
Ilyen alapállásból kiindulva még ahhoz a (teljesen abszurd)
felfogáshoz is lehet érveket gyűjteni, hogy a kilátástalanságot
kilátástalansággal, a formátlanságot formátlansággal, a zűrzavart
zűrzavarral kell érzékeltetni.
Ez volna a művészet feladata?
Egyáltalán – utánzás-e a művészet?
Vajon minek az utánzásai a gótikus katedrálisok, Leonardo festményei, vagy Shakespeare drámái?
Erre persze az volt a régebbi sablon válasz, hogy a valóságé; de ez
ellen már bő száz éve óvást nyújtott be nemcsak a filozófia, hanem a
szűkebb értelemben vett művészetfilozófia is: a valóság
ábrázolásának igénye mindig prekoncepciót foglal magában, és egy mű
sohasem az „objektív” valóságot ábrázolja, hanem megalkotójának a
valóságra vonatkozó vélelmét.
„Monsieur Balzac, szerintem a valóság merőben más, másnak ismerem, pedig ugyanabban a korban élek, mint ön.”
Victor Hugo és Balzac kortársak voltak, a Nyomorultak és az Emberi színjáték
ugyanabban a korban játszódnak, mindkettő Franciaországban; de az
általuk elénk állított világ nem hasonlít egymásra, mintha két külön
bolygó volna. Az elméleti megfontolások által befolyásolt emberek
gyakran úgy képzelik, hogy Balzac valamivel később élt, mint Hugo –
pedig éppen Victor Hugo volt, aki beszédet mondott Balzac temetésén, és
nem fordítva.
Régebben nekünk Balzac esetében a marxizmus kiagyalta kritikai realizmus
fogalmát sulykolták, mára azonban az irodalomtörténet megértette, hogy a
valóság ábrázolásának törekvése voltaképpen – mítosz. Sajátos személyes
mítosz. Ma már Balzac műveit leggyakrabban a mitologizáltság
szemszögéből vizsgálják.
Ritkán veszik észre, hogy ez – az objektív valóság művészi
ábrázolásának elvi lehetetlensége – lényegében a mimézis elve alól is
kihúzza a szőnyeget.
A művészet a valóság utánzása volna?
Több is, kevesebb is annál. A jó műalkotás sohasem nélkülözheti a megkomponáltság, szerkesztettség elemét – a valóság pedig maga a szerkesztetlenség.
Mintha a művészet inkább összegezne, de nem valami sablonos képlet
formájában, hanem azzal, hogy felmutatja, és élettel tölti meg a
részleteket. Nemigen kullog a valóságot utánozva, inkább elvonatkoztat. Távolabb visz, közelebbre hoz. Összefoglalja, amit össze kell foglalnia. Az emberi lényeget fejezi ki – ahogy korábban mondtam.
Itt másik dogmába ütközünk, ez pedig a marxizmus egyik leggyakrabban idézett – valójában Hegeltől származó – megállapítása:
„A dolgok lényege a dolgok története.”
Eszerint a történelmünk – feltéve, ha azt valóban ismerjük,
és jól ismerjük – elénk állítja tulajdon önmagunk lényegét? Vajon
miképpen?
Az idézet nemcsak a korábban már elemzett egyenes vonalú és egyetlen
földi fejlődés képét sugallja, hanem valami mást is. Arról később.
Tegyük most félre ezeket a kínzó kérdéseket a spirál következő körére.
Most ezek után azonban újból fel kell vetnem a fejlődés, az előre
mutató változás kérdését. Természetesen nem a korábbi fejtegetések
témáihoz térek vissza.
A középkor nem ismerte a fejlődés elvét. Az újkor hozta divatba.
Vajon mi az, ami a hétköznapi embert általában meggyőzi a fejlődés
tekintetében?
Általában bizony a tárgyak, a technika, a technológia tökéletesedése. Esetleg a gazdasági növekedés – vagy éppen a lélekszám növekedése.
Ebből nyílegyenesen következik a modern vulgár történetírás azon soha
ki nem mondott, de a felszín alatt sulykolt meggyőződése, hogy az emberi történelem nem más, mint gazdaság-és technikatörténet, nyakon öntve némi tudománytörténettel.
A közgazdasági szakbarbárok és a természettudomány sovinisztái
általában nagy gaudiummal terjesztik elő, vagy fogadják az ilyesféle
nézeteket, de nem örülnek, ha megkérdezzük tőlük, mivel vitte elő a
természettudomány vagy a technika általuk jócskán túllihegett fejlődése
az emberi nemet. Javultak-e globális mértékben az emberiség
életviszonyai? Növekedtek-e túlélésünk esélyei? Javult-e,
tökéletesedett-e az emberi erkölcs?
Miben áll tehát a fejlődés?
A technológiai vagy tudományos haladás természetesen magában rejti a
fejlődés lehetőségét, de nem garantálja azt. Esély, amivel élünk, vagy
nem élünk.
A fejlődés maga is nagy rejtély, de nem a tudomány éri tetten. Fogalma sincs róla. Nem is a technika. Annak még annyira sincs.
Egyedül a művészet képes megértetni és megmutatni a fejlődést. Bármiben.
Folytatása következik.
2012. augusztus 30., csütörtök
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése