Harmincnyolcadik rész
Az egyenes vonalú fejlődés elve azt próbálja velünk elhitetni, hogy a
bolygónkon az első és egyetlen civilizáció vagyunk, és nagyjából
egyenletesen gyorsulva fejlődünk az evolúció által megszabott úton.
Az ember az állatvilágból emelkedett ki, lassú és körülményes módon,
mégpedig Afrikában. Afrikát az őstörténeti tudományok legfőképpen azért
favorizálják, mert – ahogy már Darwin is kifejtette – ott találhatók az
ember legközelebbi főemlős rokonai. Ezért megkülönböztetett figyelem
kísér a tudomány részéről minden olyan új adatot és eredményt, amely az
ember afrikai származását látszik erősíteni, ellenben elhallgatás és
kigúnyolás a sorsa minden olyannak, ami ezt megkérdőjelezné, vagy
cáfolná.
Nagyjából így működnek a múlttal foglalkozó tudományok. Van egy
keményen dogmatikus elvi keret, amely automatikusan „kiszelektál” minden
olyan tényt vagy adatot, ami a keretet feszegetné.
Egyetlen folyamat van, ami időről időre arra készteti a tudományt,
hogy – az elméleti keretek fenntartása mellett – módosítson
elképzelésein: ez pedig az időmélység hátrálása.
Nem nehéz belátnunk, hogy ez a konstrukció –
bármennyire is tagadja ezt kézzel-lábbal – még mindig a Biblia hatása
alatt áll. Annak idején puritán, protestáns, állandóan a Szentírást
forgató tudósok vetették meg az alapjait.
A Biblia szerint a Teremtés a személyes Isten egyszeri és
befejezett aktusa volt, a teremtett világ pedig az úr által megszabott
törvények alapján, azoktól soha el nem térve fejlődik szintén Istentől
meghatározott célja felé – amíg be nem következik a világvége.
A modern tudomány elképzelései ehhez nagyon hasonlítanak. A szigorúan
– helyenként csökönyösen és dogmatikusan – anyagelvű tudomány tagadja
ugyan – ez eléggé skizofrén helyzet, mert a tudósok személyesen zömmel
nem tagadják – a dolgokban Isten szerepét, de a végső képlet nagyon
hasonló: az ember az evolúció során kiemelkedett az
állatvilágból, ami egyszeri és befejezett esemény, most pedig a
személytelen mozgástörvények alapján fejlődik nehezen belátható célja
felé.
Mielőtt tovább taglalnám, felhívnám valamire a figyelmet. Ez pedig egy roppant érdekes kettősség.
Ugyanazon tudós teljesen másképpen viselkedik tudósként, illetve
magánemberként. Magánemberként esetleg családja van, Istenben hisz,
egyszerű, józanésszel vélekedik a dolgokról. Tudósként azonban köti a
„katedra”, csak olyan nyilatkozatot tehet, amely a tudományos
státuszával összefér. Esetleg ellent is mondhat önmagának; mégpedig
tudósként is, magánemberként is.
Ez a kettősség a modern európai társadalomban megszokott jelenség, a
hétköznapokon talán elsiklunk mellette, észre sem vesszük. Pedig nagyon
is komoly dologról van szó, a valódi fejlődés egyik legnagyobb
akadályáról. A magánéletben személyesen nem vállalt testületi
vélemény, illetve a testület tagjaként nem vállalt magánvélemény olyan
jelenség, amely a modern társadalomban sikeresen akadályozza meg a
személyes felelősség kialakulását.
Már a pápai csalhatatlanság dogmáját is úgy
fogalmazták meg, hogy a Szentatya „ex cathedra” csalatkozhatatlan. A
pápák ezzel tisztában is vannak, egyesek finoman megkerülik a problémát.
„“Csalatkozhatatlan csak akkor lennék, ha ex cathedra nyilatkoznék, amit sohasem fogok megtenni.” – mondotta annak idején XXIII. János.
Ez legelőször is azt jelenti, hogy testületi rendfokozattal
rendelkező személyek – politikusok, gazdasági vezetők, tudósok,
művészek – feljogosítva érzik rá magukat, hogy kétféle személyiségük
legyen. A kettőnek nem kell egybeesnie. Hivatalos és magán
vonatkozásban más-más felelősségük van, egyiket sem viszik át a másikba.
Ennek folyománya a közügyek terén kialakult személytelenség.
Annak idején sokan megírták, hogy baráti
társaságban a Kádár-féle rendszer legfontosabb vezetői is hajlamosak
voltak azt mondani, ha az országot irányítók csoportjáról volt szó, hogy
„Ők”. Mindegyik úgy, mintha ő maga nem is tartozna közéjük. A
magánéletben demonstrálták, hogy semmiféle felelősséget sem éreznek a
„hivatalos” döntésekkel szemben.
Ma sincs ez másképpen. A vezetők időnként pártfegyelemre,
utasításokra, kényszerhelyzetre hivatkozva hajolnak el a felelősség
elől.
Visszatérve a tudományra: ugyanaz a tudós, aki a magánéletében
esetleg templomba járó ember, és epés megjegyzéseket tesz
magántársaságban a szakma dogmatizmusára, tudósként ugyanennek a
dogmatizmusnak a nevében habozás nélkül teszi tönkre olyan vélemények
hordozóit, amely ezt a tudományos dogmatizmust sérti; és amely
véleményekkel esetleg ő „magánemberként” még egyet is ért.
A politikus feljogosítva érzi magát saját ígéreteinek semmibe
vételére, de a legnyíltabb kötelességszegésre is, ha a zsebét tömheti.
A kettősség persze minden etika szempontjából megbocsáthatatlan és
tarthatatlan. Ezért van szükség a modern polgári viselkedésmód másik
tartóoszlopára. Ez a végzet. Valami olyan
elháríthatatlan szükségszerűség, ami előtt mindenkinek meg kell
hajolnia, és ami úgyszólván elnyeli a személyes felelősséget.
A vállalati vezető képmutatóan sajnálkozik az elbocsátott beosztott
előtt, akit pedig éppen az ő javaslatára – gyakran személyes motívumok
alapján – tesznek lapátra. Ő persze „nem tehet róla”, nem ő az oka,
hanem „a válság”, „a recesszió”, vagy valami más „elháríthatatlan
vállalati érdek”. Ő mossa kezeit.
Az alkalmazottnak meg – ahogy a mai társadalmi mimika várja –
megértést kell mutatnia, tudomásul kell vennie „a döntést”, pedig őt
aztán igazán személyes súllyal érinti a helyzet, a megélhetése, talán az
élete is veszélybe kerül.
Kicsit előreszaladnék.
Mindezen jelenségek közös oka a személyes felelősség hiánya, ez pedig oda vezethető vissza, hogy modern társadalmunkban nem létezik szent cselekedet.
Az újkori profanizálódás oda vezetett, hogy a személyiség darabokra
szakadhat, nem kötelező az embernek önmagával azonosnak lennie; azaz
minden pillanatban vállalnia a cselekedeteit.
Az ember nemcsak a magánéletben lehet dekoncentrált, máskor sem kell,
hogy azonos legyen önmagával. A modern gazdaság struktúrája nemcsak,
hogy el nem várja a személyes felelősséget, a teljes koncentrációt;
hanem egyenesen ellene játszik. Nemcsak azzal, hogy állandóan
„kikapcsolódásra” ösztönzi olyan fogyasztók tömegeit, akik igazából soha
nincsenek bekapcsolva; hanem leginkább azzal, hogy a profit érdekében
szereti fellazítani a legalapvetőbb erkölcsi elveket is. Az SS tagjainak
testére annak idején ezt tetoválták: „Becsületem a hűség.” A mai üzletemberek gyakran ezen jelige nevében cselekednek: „Becsületem a zsebem.”
A társadalomban nem létezik olyan
intézményrendszer, ami a közélet szereplőit képes volna arra
kényszeríteni, hogy minden pillanatban azonosak legyenek önmagukkal,
minden pillanatban a felelősségük tudatában cselekedjenek. Ilyen
intézményrendszer hiányában a jövő nagyon aggasztó.
Nyilvánvalóan az emberi fejlődés soron lévő feladata az ilyen
intézményrendszerek megteremtése. Ennek a kis közösségek felől kell
kiindulnia, hogy aztán behálózzák az egész világot.
Az ilyen intézményrendszer létrejötte, és vele a
közösségért végzett cselekvés szent jellegének visszaállítása – illetve
újra megalapozása – azonban mindaddig kilátástalan, amíg nem létezik olyan költészet, amely a funkcióját képes maradéktalanul betölteni.
A költészet ugyanis minden korban a szentségek, szent helyzetek, elvek, szituációk, cselekedetek őre, számon tartója.
Nemcsak a vallásos cselekményekre, helyzetekre,
elvekre, szituációkra és helyzetekre gondolok itt; hanem minden olyanra,
ami a közösség fenntartása érdekében létfontosságú. A személyes profit
elve mindet aláásta, az erkölcsök nemzedékről nemzedékre tovább
lazulnak, a közösségek identitásukat vesztett személyek halmazává,
tömeggé silányulnak.
Ezen nincs mit csodálkoznunk. A költészet voltaképpen unatkozó
entellektüellek dilettáns játszadozásává züllött. Ha a költészet a
teljes relativitásról, minden forma és tartalom tagadásáról szól, ha
poétikája nem lép túl azon, hogy alanyi vagy tárgyas-e – értsd:
kizárólag a költőről önmagáról szól, vagy bármi egyébről is – képtelen
betölteni feladatát, kártékony, csak arra való, hogy az
infrastrukturális tér megszállásával megakadályozza valódi költészet
kialakulását.
Az ilyen költészet a világ pénzügyi forrásai felett rendelkező, profitot hajhászó magán hatalom alázatos szolgálólánya.
Akkor is az, ha esetleg ágál utóbbi ellen; a gazda a lázadás pózát is
örömmel elfogadja, hiszen tudja, hogy ez a líra semmiféle befolyással
nem rendelkezik, külső és belső pózolásban merül ki.
Napjaink rossz költészete: mennyiségi költészet. Özön mennyiségű
költő, verseskötet, díj, megjelenés, protokolláris rendezvény – csak
éppen az egész nem szól semmiről.
A fejlődés elvének túlhajszolása hozhatta az ál költészetet jelenlegi
kanonizált helyzetébe. Funkciója: a szent cselekvés kialakulásának
megakadályozása révén a profit elv szükségszerűségének, egyetemességének
fenntartása.
Folytatása következik.
2012. augusztus 16., csütörtök
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése