2015. december 22., kedd

A Nap ugyanúgy ragyog - XXXIV.

HARMINCNEGYEDIK RÉSZ

-         Tiszta szívvel adom, ahogy te is tiszta szívvel siettél városom segítségére. Élj vele zavartalan örömben, töltsd rajta a kívánságodat, rendelkezz vele kedved szerint. Legyen ő hűséges szolgálód, és adjon neked annyi gyönyört, amennyit csak asszonyi test adni tud. É pedig minden élet Anyjára esküszöm, sohasem fogok elfeledkezni Medvéről, a Nagy Főnökről, a hajók és tengerek uráról, a Nagy Tengeri Szörny ivadékáról, az égig érő falak építőjéről, a messzeségek és minden idők vándoráról, a ki a Nagy Anyának és Asztlant Tengeristenének egyaránt a legkedvesebb gyermeke, akit barátomnak mondhatok, és aki engem mindörökre barátomnak mondhat.

Szertartásosan búcsút vettünk egymástól. Keselyűt többé sohasem láttam. Kézen fogtam a lányt, hogy a kajütömbe vezessem. Mélységesen meg voltam róla győződve, hogy Jázmin sokkal jobban járt velem, mintha negyedik asszonyává lett volna Keselyűnek, aki – habár nagy főnök, a város ura, meg mifene – mégiscsak egy randa fráter.

A város egyébként Keselyűstül, nagyfőnököstül mindenestül semmivé lett, elsöpörte a katasztrófa, nyom se maradt utána. Alighanem Jázmin lehetett az egyetlen túlélő.

Este a teitán beszámolt lidérces élményeiről, de én nem hallottam. Reggel hajóink kifutottak a tengerre, de én nem láttam. Ragyogó napfény játszott az azúrkék hullámokon, de én nem érzékeltem – velem volt Jázmin.

Tombolva habzsoltuk egymást két nap, két éjszaka. Téptük-szaggattuk egymás testét, nyakig lucskosan fürödtünk sikongatóan édes orgazmus-csodákban, szilaj istenekként kóstolva sohasem látott, sohasem érzett, borzongatóan pogány örömöket. Ittuk a gyönyört nyakig eltelve, mégis kielégíthetetlenül, együtt ziháltunk minden lehetséges módon, valamennyi elképzelhető testhelyzetben, végigízleltük összes forrását a legvadabb gyönyörnek a vágy sápadtságától a kéj pirosságán át a tomboló mámor lángvöröséig. Szakadatlanul áldoztunk a nász tüzes oltárán, repültünk egyre magasabbra, és az élet fejedelmeinek éreztük magunkat. Azok is voltunk.

Akkor szerelmesnek éreztem magam, pedig távolról sem voltam az. Jázmint csupán a testemmel szerettem, porhüvelyemmel imádtam, becézgettem. Valójában nem tudott rólam semmi lényegeset, hiszem sohasem emeltem igazi társammá, lelki szövetségesemmé. A szerelemben magam is zöld gyümölcs voltam még, éretlen kamasz, baromfiudvar pelyhes tollú kiskakasa, csillapíthatatlan vágyú fiatal hímoroszlán. Hiába kaptam apámtól gyönyörű útravalót a szerelemre nézve, azok még holt szavak voltak, még lelket kellett lehelnem beléjük. Kapcsolatunkat felülmúlhatatlannak éreztem, mivel a testiség terén nem is volt felülmúlható. Azóta megértettem, hogy a szerelem igazából bennünk érlelődik, tőlünk és általunk lesz csodálatossá, lelkünkben kapja tiszta fényét, érzelmeink tisztaságában lesz szívbemarkolóan életre szóló. Ettől válik a testiség is még szebbé, még felemelőbbé.

Most, amikor végre az igazi szerelem örök verőfényében sütkérezem, némileg szégyenkezve gondolok vissza Jázminra és a vele töltött időre. A valódi szerelem pazar fényében pislákoló gyertyalángnak, esendő lidércvilágnak tűnik, amit akkor lángoló sugárkoszorúnak tartottam. Csupán az vigasztal, hogy semmit sem raboltam el Jázmintól. Ő sem volt igazi érzelmekre érett, és örök szerelemnek vélte, ami hálánál aligha volt egyéb. Kapcsolatunk neki is ugyanazt jelentette, amit nekem; gyönyörteljes szeretkezések viharos sorozatát.

Se láttam, se hallottam. Jázmin volt csupán az életem, rajta kívül más nem létezett. Nem érzékeltem mást se a hajóúton, sem a „létravárosba” visszatérve. A jó barátok mosolyogva elkerültek, az irigyek sárgult lélekkel, gyilkolni kész tekintettel meredtek rám, a vénasszonyok súgtak-búgtak, a fajankók barátságtalanul vigyorogtak, az ostobák erkölcsi gőgjükben pöffeszkedve mutogattak ránk.

Mi pedig Jázminnal csak szeretkeztünk, szeretkeztünk és szeretkeztünk. Szeretkeztünk ágyban és asztalon, lámpafénynél és sötétben, napsütésben, és a holdfény derengésében, szeretkeztünk mezőn és réten, satnya bokrok tövében éppúgy, mint méltóságteljes tölgyek árnyékában. Szeretkeztünk, szeretkeztünk minduntalan és folyton-folyvást; mint olyan emberek, az életet nem rettegik, de nem is számítgatják, hanem egész egyszerűen élik. Gyönyörökből épített palotánk falairól fröccsenve pattant vissza minden sunyi álokoskodás, minden talmi perpatvar, minden kalmárlocsogás és minden bárdolatlan agyarkodás. Csak szeretkeztünk, szeretkeztünk, szeretkeztünk önfeledten, szabadon és boldogan.

A teitán volt, aki – bár akaratlanul – véget vetett mámorteli elszigeteltségünknek.

-         Bocsáss meg nekem, hosszú emlékezetű – mondta végtelen zavarban. – Nem akarom megzavarni a mézesheteidet, de szükségünk van rád.

Hát persze, gondoltam. A katasztrófa. Mindenképpen túl kell élnünk, hogy utána még hosszú évekig szeretkezhessünk.

-         Közel már? – kérdeztem.
-         Attól tartok, igen – mondta fáradtan a teitán. – De aligha tudunk felkészülni rá. Más baj is van.

Meglepődve mértem végig.

-         Más baj? Micsoda?

A teitán szomorúan hajtotta le a fejét.

-         Mi más baj jöhet még? – nógattam. – Mi más baj jöhet? Mi egyéb jöhet még azon kívül?

A teitán tehetetlenül tárta szét a karját. Sohasem láttam még ilyen fáradtnak.

-         Dékó király – nyögte keserűen. – Dékó király és a mi drága jó Asztlantunk. Dékó király, akinek egy világvége is kevés ahhoz, hogy világhódító fantazmagóriáiról lemondjon.
-         Mi történt? Kérdeztem most már nagyon nyugtalanul.
-         Dékó király flottát és hadat küldött a Nagy Öböl belső vidékeinek elfoglalására. Már a középső félszigeten járnak. Hamarosan itt lesznek. A környező városok harcra készülnek, hosszú emlékezetű.

Teljesen kiszáradt a torkom.

-         Mit teszünk, teitán?

Nem ilyennek szántam a kérdést. Hűvösen, előkelő hangsúllyal akartam feltenni, és nem is így, „teszünk”, hanem a kívülálló hangján: „Mit tesztek?” De nem lehetett. Már nem. Nem hagyhattam több cserben őket éppen most, amikor újabb veszedelemmel készültek farkasszemet nézni. Elszeretkeztem Jázminnal az időt, amikor még tiszta lelkiismerettel távozhattam volna.

A teitán figyelmesen nézett a szemembe.

-         Előbb még egy kérdést, hosszú emlékezetű.

Ingerülten sóhajtottam fel. Ne! Csak ezt ne! Ezt a kérdést ne! Ne kelljen fennhangon felelnem rá!

Proget azonban nem irgalmazott. Be kell látnom: nem is tehette. Nem tehetett mást.

-         Mik a terveid, Medve? – szegezte nekem, és én lélekben hebegve-habogva húzódoztam a kérdés elől.
-         Miért kérded, teitán? – kérdeztem vissza, hogy időt nyerjek.
-         Mert nekem tudnom kell. Tudnom kell, számíthatok-e rád ezután is. szép volt, hogy megmentetted az életemet, de te is tudod, nem élhetsz ebből ez egyetlen tettedből életek hosszú során át – keményen a szemembe nézett, és kíméletlenül folytatta. – Felelj nekem, Medve, itt maradsz-e, vagy elmész közülünk?

Ekkorra már összeszedtem magam. Igazam tudatában készen álltam a szellemi párviadalra a teitánnal. A teitánnal – vagy akárkivel.

-         A szívem maradni akarna – feleltem. – de az eszem távozást parancsol.
-         Tehát elmész?
-         El!
-         Akkor menj azonnal!

Kezdtem érteni. Nem azért jött – mint azt eddig gondoltam – hogy mindenképpen maradásra bírjon. A teitán ennél sokkal okosabb volt. Vagy ravaszabb? Ki tudja?

-         Ezért jöttél, teitán?
-         Azért jöttem, mert szükségünk van rád, de nem mindenáron, hosszú emlékezetű. A hírt eddig még nem közöltük a néppel. Ha távozni akarsz, tedd meg, de most azonnal! Tedd meg, mielőtt mindenki tudomást szerezne Dékó támadásáról. Tedd meg, mielőtt bárki azt hihetné, hogy cserbenhagysz bennünket. Ami előjelnek is szörnyűséges volna.

Vadul vert a szívem, a homlokomon verejtékpatakok csordogáltak.

-         Mit fogtok tenni?
-         Mész, vagy maradsz?

Rövid ideig haboztam.

-         Mész, vagy maradsz?

A teitán tekintete átható volt. átható, éles, következetes és könyörtelen. Legkomiszabb ellenségemnek sem kívánhatom, hogy valaha így nézzenek rá. Pedig megérdemelné. Mindenki megérdemelné a teitán tekintetét, aki valami igazságtalanságot vagy felelőtlenséget készül éppen elkövetni. Megérdemelné, hogy iylen vesébe látó pillantás előtt kelljen számot adnia.

-         Mész, vagy maradsz?

Kezdtem elbizonytalanodni. Miért furdal a lelkiismeret, amikor igazam van?

-         Mész, vagy maradsz?
-         Azt hiszem, megyek – nyögtem zavartan, hiszen Proget szemei változatlanul fogva tartottak. – Mennem kéne. De nem tudom. Nem tudom, teitán.
-         Döntened kell, hosszú emlékezetű! – a teitán arckifejezése változatlanul sarokba szorított, pedig semmi varázslat sem volt benne, csupán valami mérhetetlenül hatalmas erkölcsi erő, az igazság fensége. Határtalanul szégyelltem magam.
-         Mész, vagy maradsz?

Tudtam, hogy maradni fogok. Tudtam, már beszélgetésünk legelején. De ez a teitánnak kevés volt. ő azt akarta, lássam be, hogy maradnom kell. Maradjak és segítsek nekik tiszta szívemből, legjobb tudásom szerint.

-         Mész, vagy maradsz?
-         Mit gondolsz rólam, ha elmegyek? – nem volt könnyű kimondani, hogy maradok.
-         Rám tartozik, hogy mit gondolnék rólad, hosszú emlékezetű – mondta végtelenül halk hangon a teitán. – Az viszont a te dolgod, miként tudsz elszámolni magaddal, ha elhagysz bennünket. Neked sok életed van, de csak egyetlen lelkiismereted.

A szemek! Azok a meg nem rebbenő, választ váró, igazságot követelő, nem alkuvó szemek. A teitán szemei nem engedtek, és nem hagytak kibúvót. Tudtam, nincs menekvés ezek elől a szemek elől. Ezek mindenütt utolérnek, rám találnak, visszanéznek rám minden szóból, és minden gondolatból. Rajtam állt, mivé válnak a számomra. Hogy ez a rettenetes-igaz tekintet lelkemben rejtőző barátként marad-e meg nekem, vagy örökké hordozom magamban, mint nehéz istenátkot. Mert lehetetlenség elbújni ez elől a tekintet elől. Őrzöm magamban azóta is, és minden cselekedetemben máig ez a mércém: kiállnám-e a teitán tekintetét.

-         Maradok, teitán – mondtam ezeréves megkönnyebbüléssel a hangomban.
-         Örülök a döntésednek, Medve – mosolygott Proget. – El kellene menned, de lehetetlen nem maradnod. Ezt a terhet nem viselnéd el, hosszú emlékezetű.
-         Nem akarok a hatalom csapdájába esni, teitán.
-         Nem fogod a felelősség boltozatát egymagad tartani, hosszú emlékezetű – mondta mély megértéssel Proget. – Itt vagyok én is.
-         Mit fogunk tenni?
-         Felvesszük a harcot Dékóval. A háború mindig értelmetlen, de ritkán tudunk előle kitérni. Főleg akkor, ha utánunk jön ide, az új otthonunkba.
-         Készületlenek leszünk, ha elkövetkezik a még nagyobb veszedelem.
-         Bizony, készületlenek leszünk, Medve. De ez semmi egyebet nem jelent azon kívül hogy még nagyobb a felelősségünk. Az egyszerű ember önnön kis körében él, de mi írástudók vagyunk, nekünk az egész világ hazánk. Nekünk kell embert gyúrnunk a sárból, a mocsokból, népet formálnunk a tömegből, közösséget a csőcselékből. Hordoznunk kell magunkban, és apáról fiúra továbbadnunk az igazságot. Ebben sohasem lehetünk készületlenek, hosszú emlékezetű.
-         Mi lesz, ha mindannyian meghalunk?
-         Valaki mindig megmarad. Ha lesz, aki a tüzet élessze, lesznek olyanok is, akik a tudást fogják feltámasztani.
-         Ezt már mondtad nekem, teitán. De mi lesz, ha egyetlen írástudó sem marad életben? Ha senki sem lesz, aki őrzi és tovább adja a tudást?
-         Akkor az embereknek minden örök igazságot újra fel kell majd fedezniük. Akkor semmi sem marad majd rájuk a mi tapasztalatainkból, és a mi vesztünk nem óvja a tévedésektől a jövendőt. Remélem, nem így lesz.
-         Ha mégis,
-         Akkor jön el a te időd, hosszú emlékezetű.

Ezen őszintén megrökönyödtem.

-         Az enyém?

A teitán bólintott.

-         Igen, Medve, a tied. Magányos harcosa leszel csüggesztő évtizedeknek és szomorú évszázadoknak. Árva virrasztó a szellem éjszakáján, pislákoló lángocska az örökkévalónak tűnő, komor sötétségben. Senki sem érti majd a helytállásodat, neked mégis ki kell tartanod, mert nem tehetsz mást. Nehéz sors hosszú emlékezetűnek lenni.

Valami megérintett. Sohasem gondoltam még át a helyzetemet ebből a szempontból, és most hirtelen megmutatkozott előttem tökéletes könyörtelensége ennek a majdnem-örökkévalóságnak, amelyen létezem. De azt kell mondanom, a teitán szavai ellenére sem sejtettem igazán, mi vár rám. Jó, hogy így volt.

-         Azt akarod mondani, - néztem ismét Proget szemébe. – hogy rám testálod azt a bizonyos tudást? Megteszel engem a végrendeleted hordozójának, hogy terjesszem tudásodat az eljövendő évezredekben?

A teitán szépen metszett arcán most suhant át az első igazán szívből jövő mosoly.

-         Ezt kell tennem, hosszú emlékezetű. Olyan lehetőség ez, amellyel élnem kell, hiszen csak az elenyészően keveseknek adatik meg, hogy üzenetet küldhessenek eljövendő koroknak.
-         Miféle tudást akarsz általam átörökíteni?
-         Semmiképpen sem olyasmit, hogy miképpen kell különböző eszközöket készíteni, hiszen azt az ember magától megtanulja. Az igazság azonban csak töredékekben létezhet, és csakis a szívekben, mert a nép közé teljes pompájában csak akkor lép ki, ha egyszer minden ember igaz ember lesz. Az igazság nem lakozik az emberek között, csak igen ritkán dugja elő fejét az érdekek tengeréből, hogy levegőt vegyen. Ilyen igazságtöredékeket akarok rád bízni, hosszú emlékezetű.
-         Ezt tette az apám is.
-         Bizonyára nem véletlenül.
-         Várom a szavaidat, teitán.

Folytatása következik.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése