SZÁZNYOLCVANHATODIK
RÉSZ
A válasz magától értetődik. Lássuk újra a soron következő
kérdéseket:
v
Nem úgy
tűnik, hogy minden eddiginél több, mélyebb és felelősségteljesebb
kommunikációra van szükség? Valóban nem lehetséges a nagy líra? A valódi líra?
Nem tűnik úgy, hogy nagyon is szükség volna rá?
Azt gondolom, mindegyikre egyértelmű a felelet, de azért nem
árt egyenként sorba venni őket.
v
Nem úgy
tűnik, hogy minden eddiginél több, mélyebb és felelősségteljesebb
kommunikációra van szükség?
Arra lenne szükség, nagyon is. A világ megbolydult, és
láthatóan nagyon rossz irányba halad. Eljött a mélyebb és felelősségteljesebb
kommunikáció ideje. Ebben a költészetnek
is az eddiginél sokkal nagyobb szerepet kell kapnia.
Milyen feladatai vannak most az emberek közötti
kommunikációnak.
v
Újra meg
kell alapozni ember és ember közötti kommunikáció küldetését.
Manapság az emberek elbeszélnek egymás mellett. Pártállástól
és politikai meggyőződéstől függően szajkózzák saját dogmáikat, és nem akarnak
tudomást venni róla, mit mond a másik. Ebben a média meg is erősíti őket.
Napjaink néhány
tipikus kommunikációs csapdája:
v
Az ellenvélemény
„minősítése”
Ø
Ha
sikerült az ellenvéleményre – annak egy vagy több tartalmi elemére, vagy
ilyenek hiányában annak „továbbgondolásával”, sőt „odaértésével” valamelyik
dogmatikus „címkét” ráragasztani, akkor a címkét ragasztót elégedettség tölti
el, mert úgy érzi, az illető ellenvélemény már „nem számít”.
Ø
A
„módszer” sikerrel szoktat le a logikáról. Felment attól, hogy a vitapartner
véleményével a legcsekélyebb módon is törődni kelljen.
Ø
Az
ellenvélemény ilyen egyszerű trükkel teljes mértékben elvethető.
Ø
A
minősítés mára „általános csodaszerré” vált. Nem kell tudomást venni a
problémáról, ha az, aki mondja, „olyan”.
Ø
A
minősítgetés öntudatossá, pökhendivé tesz. A minősítő nem érzi saját
ostobaságát, meg van róla győződve, hogy nála alkalmasabb próféták,
„véleményvezérek” küldetését segít kiteljesíteni a világban.
Ø
A
minősítgetés a legfontosabb vitát is képes azonnal zátonyra futtatni. Az esetek
többségében az érdemi diskurzus tüstént véget ér, a felek a továbbiakban arról
vitáznak, hogy „jogos-e” a minősítgetés. A párbeszéd elvész a
jelentéktelenségben, vagy indulatokkal telítődik. Gyűlölet keletkezik.
Ø
A
vitakultúra elsivárosodásában a minősítgetéseknek oroszlánrészük van.
v
Dogmatikus,
beszűkült gondolkodás
Ø
Minden
politikai szekértáborban akadnak jócskán olyanok, akik úgy vélik, néhány
egyszerű nyelvi formulával a világ minden problémája megoldható. Ezeket
ismételgetik a végtelenségig, bölcsnek vélik magukat, közben nem is sejtik,
miről szól valójában a vita, és mi a tétje.
Ø
Vita
helyett politikai propagandát folytatnak.
Ø
Szentül
hiszik, hogy saját táboruk vezérei vagy megmondó emberei az igazság kizárólagos
birtokában vannak. A vitapartner eretnek, vagy ellenség, nem meggyőzni, hanem
eltaposni kell.
Ø
Egy
pillanatig sem hajlandók mérlegre tenni az ellenfél érveit. Nekik mindig,
minden körülmények között igazuk van. ha mégis vereséget szenvednek, annak oka
„a nép” ostobasága vagy tájékozatlansága.
v
A nyelvi
dogmatizmus
Ø
A
„polkorrekt” és a hozzá hasonló nyelvi inkvizíciós eljárások dogmatikus
gondolkodásra nevelnek. Látszólag csak néhány szó kimondásától kell
tartózkodni, mert az „pejoratív”, valakit vagy valakiket „sért”. a legtöbb
inkriminált kifejezésről ez nem is igaz, maguk a „sértettek” sem a szót érzik
sértőnek, inkább a hangsúlyt, vagy a szót kísérő egyéb körülményeket. A
köznyelv az inkriminált kifejezéseket újakkal pótolja, és kezdetét veszi a
diktatúrákra jellemző műnyelv, illetve kétféle – hivatalos és nem hivatalos –
nyelvhasználat kialakulása.
Ø
A műnyelv
mű-valóságot teremt, és egyre távolabb visz a problémától, valamint lehetséges
megoldásaitól.
v
A
személyeskedés
Ø
Sértegetik
a vitapartnert, holott meggyőzniük kellene.
Ø
Személyeskedő
indulattal igyekeznek a másikat lehurrogni.
Ø
Érvek
hiányában terelik a szót a személyeskedésre.
Ezek csak a napjainkban létező legfontosabb kommunikációs
csapdák. Van több is, fél kötetet tenne ki, ha mindet előcibálnám.
Nincs egységes nyelvünk.
Nincs egységes, korrekt vitakultúránk.
Ha csak ennyit mondtam volna, abból is az következne, hogy a
jelenlegi kanonizált költészet nem tölti be a hivatását.
Folytatása következik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése