HUSZONKETTEDIK RÉSZ
Danno kardot rántott oltalmazásomra, de nem volt szükség a
fegyverére, mert támadóim fájdalmas görcsökben fetrengve hevertek a lábaim
előtt. Takosztl úr ijedt patkánytekintettel méregetett, majd feltűnően ripők és
ízléstelen modorát feladva nyájasan a sátrába invitált, frissítőkkel és étellel
kínált, majd a következő szónoklatot intézte hozzám:
-
Uram, te nem az vagy, akinek mondod magad! Engedd meg
nekem, hogy eléd tárjam az igazságot! Asztlant kultúrája keletről származik,
amit a szigeten látsz, azt mind a napkeleti bölcsesség hozta létre. Szorgos
keleti munka és bölcs keleti értelem építette fel és tartotta meg az évszázadok
viharaiban, keleti elmék fényének napsugara aranyozta be, és kelet szorgalmának
áldott verítéke öntözte. De idetolakodtak közénk a gonosz erők pusztaságairól a
nyugatiak, hogy elorozzák napkelet fiainak jogos tulajdonát és ősi földjét. Maholnap
üldözni fognak bennünket a saját honunkban, és nem lesz hajlék, ahol a fejünket
lehajthatjuk. Elhatároztuk tehát, hogy felkelvén fegyvert ragadunk, hogy
hazánkat megtisztítsuk a becstelen és dologtalan söpredéktől, mert itt csak a
tiszta vérű keletieknek van joguk élni és dirigálni. A trón pedig az uralkodóház
keleti ágát illeti! A nyugatiak haljanak meg, távozzanak el, vagy végezzék,
amire természettől fogva rendeltettek, az alantas rabszolgamunkát!
-
Egyet elfelejtesz, Takosztl – mondtam csendesen. – a
Nap a nyugatiak számára is ugyanúgy ragyog.
-
Nem igaz! – bőgte. – a Nap keleten kel, és mihelyt a
nyugatiakat meglátja, eltakarja orcáját, és leszáll bánatában a tenger mélyére!
A gyilkos ostobaság eme szellemi útonállóvá züllött
emberszörnyetegéhez nem volt mondanivalóm. Értelme palástját saját bűnös kezeivel
szaggatja toprongyossá, aki nem képes megérteni, hogy egy nép sem alábbvaló a
többinél, és olyan sincs, aki másoknál különb lenne.
Másodjára bizonyos Tavesztl urat kerestük fel, aki a sziget
nyugati feléről jött, és állandóan az építkezésen sündörgött. Marcona férfiak
vették körül látszólag fegyvertelenül, de éberen vigyázva. Mindannyian a keleti
tartomány jelvényét viselték.
-
Sürgős beszédem van veled, uram!
Dölyfös elutasítás volt a felelet.
-
Semmi dolgom egy közönséges építőmesterrel, aki ráadásul
fekete bőrű kutya, és rabszolgának született! Minden baj okai az alacsonyrendű
idegenek!
Nem hátráltam meg az alávaló ember elől.
-
Silány csapszéki locsogás és ebugatás helyett igaz szót
váltani jöttem hozzád, uram!
Türelmetlenül intett, mire a csirkefogói rám vetették
magukat.
Danno kardot rántott oltalmazásomra, de nem volt szükség a
fegyverére, mert támadóim fájdalmas görcsökben fetrengve hevertek a lábaim
előtt. Tavesztl úr ijedt patkánytekintettel méregetett, majd feltűnően ripők és
ízléstelen modorát feladva nyájasan a sátrába invitált, frissítőkkel és étellel
kínált, majd a következő szónoklatot intézte hozzám:
-
Uram, te nem az vagy, akinek mondod magad! Engedd meg
nekem, hogy eléd tárjam az igazságot! Asztlant kultúrája nyugatról származik, amit
a szigeten látsz, azt mind a napnyugati bölcsesség hozta létre. Szorgos nyugati
munka és bölcs nyugati értelem építette fel és tartotta meg az évszázadok
viharaiban, nyugati elmék fényének napsugara aranyozta be, és nyugat
szorgalmának áldott verítéke öntözte. De idetolakodtak közénk a gonosz erők
pusztaságairól a keletiek, hogy elorozzák napnyugat fiainak jogos tulajdonát és
ősi földjét. Maholnap üldözni fognak bennünket a saját honunkban, és nem lesz
hajlék, ahol a fejünket lehajthatjuk. Elhatároztuk tehát, hogy felkelvén
fegyvert ragadunk, hogy hazánkat megtisztítsuk a becstelen és dologtalan
söpredéktől, mert itt csak a tiszta vérű nyugatiaknak van joguk élni és
dirigálni. A trón pedig az uralkodóház nyugati ágát illeti! A keletiek haljanak
meg, távozzanak el, vagy végezzék, amire természettől fogva rendeltettek, az
alantas rabszolgamunkát!
-
Egyet elfelejtesz, Tavesztl – mondtam csendesen. – a
Nap a keletiek számára is ugyanúgy ragyog.
-
Nem igaz! – bőgte. – A Nap minden áldott nap, mihelyt a
keletieket meglátja, hozzánk menekül, hogy igaz emberek között pihenhessen meg!
A gyilkos ostobaság eme szellemi útonállóvá züllött
emberszörnyetegéhez nem volt mondanivalóm. Értelme palástját saját bűnös
kezeivel szaggatja toprongyossá, aki nem képes megérteni, hogy egy nép sem
alábbvaló a többinél, és olyan sincs, aki másoknál különb lenne.
-
Mondd, Danno – fordultam testőrömhöz. – te keletről
származol, vagy nyugatról?
-
Keleten születtem, de nyugaton neveltek fel, uram.
-
Azt még értem – tépelődtem. – hogy egyazon útszéli ostobaság
ragálya terjed keleten és nyugaton, és ők egymásnak tükörképei. De mi köze
ennek a Torony építéséhez?
-
Éppen ez a lényeg, uram, de te nem hallgattad őket
végig. A Tornyot saját magának akarja mindegyik, hogy csupán az ő hordájának
maradjon végső menedék.
-
De melyik építi a falakat szándékosan silányra?
-
Az már megint egy más dolog, uram.
Harmadjára Danno elvezetett bizonyos Rebetelkhez. Ez a
Rebetelk közönséges szolga volt, egyszerű építőmunkás, még csak nem is szabad,
de fejét úgy tartotta, mint a királyok, tekintete, mint a hadak villáma,
szemében tűznek fénye lobogott. Palástja szakadt, mocskos rongycafat, trónja
kőrakás, jogara vakolókanál. Marcona férfiak vették körül fegyvertelenül, de
kemény munkában edzett izmaik fölényes hatalma felette állt a fegyvereknek.
Folytatása következik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése