SZÁZNYOLCVANEGYEDIK
RÉSZ
Most már jöhet a többi kérdés:
v
Vajon
hányszor kell elolvasnunk ahhoz egy „verset”, hogy a bágyadt, alaktalan és
szánalmas semmitmondás lírává nemesüljön?
Akad olyan vers, ami elsőre nem tud megfogni bennünket.
Ennek számos oka lehet. A jó vers azonban előbb-utóbb megszólítja az olvasóját.
Ha nem elsőre, akkor később. Mindannyian vagyunk így számos alkotással.
Ezzel (is) igyekszik visszaélni mai kanonizált költészetünk.
A jó vers mellett is elmehetünk, de valami mégis arra
késztet, hogy idő múltán újra elolvassuk. A rossz vers nem. A rossz vers képtelen rá, hogy az olvasót
megfogja. Némi tapasztalattal az esetek többségében azonnal megérezzük, ha
rossz verssel van dolgunk. Ha nem vagyunk ebben biztosak, megnézzük újra.
De ha már egyszer meghoztuk a végleges ítéletet, semmiféle hivatalos biztatás
nem fog bennünket ettől eltéríteni.
A rossz verset soha többé nem akarjuk még egyszer elolvasni.
Akkor sem, ha bárki, bármilyen eszközökkel próbál bennünket erre rávenni.
Vajon miért?
Ø
Nem tetszik a vers véleménye?
Ø
A szóhasználata?
Ezek hozzájárulhatnak, de egyik sem perdöntő. Ha a vers
foglalt vélemény a miénktől eltér, attól még elismerhetjük a költeményt. Sok
ilyen vers van. a szóhasználat már perdöntőbb lehet, de ezen is túltesszük
magunkat.
Nem.
A rossz verset
egészen egyszerűen azért utasítjuk el, mert – rossz.
Itt akárhány újraolvasás sem segít. Ez fölösleges időtöltés.
A kanonizált verseket azonban „nem elég egyszer elolvasni”. Fentebb már szóltam
erről, most is ugyanazt tudom mondani. A többszöri elolvasás itt semmi egyebet
nem céloz, csak azt, hogy az olvasó – meggyőződését, első ép érzékét félretéve
– „alkalmazkodjon” az alapvetően sznob elvárásokhoz, és kínnal-keservvel keressen
valami értéket ott, ahol nincs.
v
Születik-e
a költő, vagy a hivatal nevezi ki?
Igazából egyik módon sem keletkezik a költő. Nem hinném,
hogy születéssel lenne a líra művelésére predesztinálva.
Az emberek jelentős része rendelkezik több-kevesebb költői
tehetséggel. Ez azonban puszta adottság. El is halhat, ha nem gondozzák, ha nem
fejlesztik.
Az igazi tehetséget a
munka teremti. A születéssel hozott, vagy utána szerzett tehetség önmagában
semmire sem ad biztosítékot. Kell hozzá még az érdeklődés, a hajlam, ami
munkára sarkall, alázatra nevel, felkészít az alkotásra.
Még ez sem elég.
Elhivatottság is kell
hozzá, a szerep vállalása.
Önmagában még ez sem elég – pontosan meg kell érteni a
szerepet, a feladatot. Vállalni kell a
küldetést.
A kanonizált költő
mindezt megkerüli. Kinevezteti magát a hivatallal, aztán a kánon világában
helyezkedik, kapcsolatokat épít, ezek segítségével köteteket produkál, díjakra
hajt, és begyűjti az erőviszonyai adta kritikákat.
Ehhez nem kell küldetés.
A protokoll látszólag jól képes helyettesíteni mindent, ami
fontos. Bizonyos alkalmakkor a művelődési intézményeket figyelmeztetik (ma is),
hogy az alkalomra melyik kanonizált költőt „illik” meghívni. Ha már valahová
invitálják, a hivatal gondoskodik róla, hogy az adott vidéken több helyen is
alkalma legyen fellépni. Eljópofizgat a gyakran kivezényelt közönségével. Fotót
készít a csinos lányokkal, ölelgeti őket, a fruskák meg roppant büszkék rá,
hogy közös fotójuk van XY vagy NN költő-műfordítóval.
Ez nem küldetés, csak protokoll. A kinevezett költőnek nem
kell megküzdenie a közönségér, számára csak a kánonon belüli erőviszonyok
számítanak.
Folytatása következik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése