SZÁZHETVENEGYEDIK
RÉSZ
A hivatal támogatta líra – azaz a kánon lírája – csak intézményi értelemben van különleges
helyzetben. Ez a kánon természetéből következik. A kánon az intézmények
struktúrájából eredő hatalomra épül, ezzel élve/visszaélve határozza meg a neki
megfelelő lírát.
A kánon
alaptermészete a kizárólagosság. Ez voltaképpen intézményi irodalmi
diktatúra. Lényegében egyedül üdvözítő
szempontokat nyilatkoztat ki, amelyek tartalmi
értelemben rugalmasak, intézményi értelemben pedig szigorúan zártak. A
kánon lényege intézményességében rejlik.
A mai kánonok öregapja a Richelieu alapította francia
akadémia volt. A Halhatatlanok testülete szabályokat nyilatkoztatott ki,
amelyeket minden író kénytelen volt betartani, ha azt akarta, hogy az „irodalmi
élet” komolyan vegye őket, és bekerülhessenek azon kiváltságos irodalmárok
sorába, akik évjáradékot húztak a királyi kincstárból.
Az intézményesített kánonok rendszere igen sok bürokratikus
vonást tartalmaz, de nemcsak azt. Igen sok feudális vonást is őriz.
Utóbbiakat venném sorra.
Kezdeném a legfontosabbal: a kánon intézményrendszere az általa bevédett személyek számára
kiváltságokat biztosít.
Ezek általában státuszhoz vagy díjhoz kötődnek. A következők
lehetnek:
v
Apanázs
v
Könnyű és
gyors megjelentetés
v
A kötetek
megjelenésének anyagi vagy egyéb módon történő támogatása
v
A kötetek
reklámozása, terjesztése
v
Külföldi
tanulmányutak finanszírozása
v
Külföldi
megjelenések finanszírozása
v
Külföldi
kapcsolatok szervezése, támogatása
v
Színházi
bemutatók szervezése
A megfilmesítés is ide kívánkoznak, de az utóbbi években
gyakorlatilag nem készült magyar film. Aki esetleg ilyesmihez hozzájut, zömmel
a „még egyelőbbek” közé tartozik.
Tagadhatatlan, hogy déja vu érzésünk keletkezik, ha ezt
átgondoljuk. Nem véletlenül, hiszen ez a rendszer már a szocializmus
évtizedeiben kialakult.
Vagy talán még hamarabb. Az előző részben vetettünk egy
pillantást a dualizmus Magyarországának irodalmi kánonjára, amelyet az idő
felszámolt. Az intézményrendszer jellege azonban annyi hasonlóságot mutat, hogy
lehetetlen nem észrevenni.
Kevés intézményi különbséget találunk, az eltérések inkább tartalmi jellegűek. A dualizmus korszakának kánonja nemzeti
jellegű irodalmi kánon volt, a jelenlegit meg nyugodtan nevezhetjük nemzetietlennek.
Ennek okairól lentebb.
A kánon körülvevő infrastruktúra, illetve annak működése
azonban nagyon is hasonló.
Kissé távolabb is akadnak hasonlóságok. Például a színházak
működésében – azzal a hatalmas különbséggel, hogy akkoriban a színház sokkal
fontosabb szerepet töltött be a társadalom életében, mint manapság.
A színház is a kánon részeként működött, ahogy voltaképpen
ma is.
Ha a műsorstruktúrát nézzük, alapvető hasonlóságokra
bukkanunk. ha leszámítjuk a bemutatott remekműveket, illetve az igazán remek
előadásokat – a színházak életében ezek olyan ritkán fordulnak elő, hogy a
számuk voltaképpen elenyésző.
Nézzük, mi volt ezek kívül:
v
Jól-rosszul színpadra állított klasszikusok
Akkoriban még nem járta a klasszikusok
húzásának-nyúzásának-herélésének nyegle divatja, a rendező nem jelentkezett
társszerzőnek Shakespeare vagy Moliere mellé. Nem is képzelte magát annak. A rendező ekkoriban különül el, ekkor lesz
önálló foglalkozás. Nem könnyen. Némelyik korabeli irodalmi lap még
gúnyosan élcelődik rajta, mivel is foglalkozik „a rendezőművész”.
A játékmodor is nagyon sokat változott abban a korszakban,
mert megváltoztak a színpadi körülmények. Az elején a színészek sok helyen még
mindig éneklő-deklamáló stílusban játszottak, a végén megjelent a hangosítás és
a villanyvilágítás, amelyek a természetes játékmód kialakulásának feltételei.
Mit játszottak még a klasszikusokon kívül?
v
Hazai és külföldi kanonizált szerzők darabjait
v
A kor színházi divatdarabjait
v
Kapcsolati személyek fércműveit
És ma?
Ha az akkor a színpadot bizonyos mértékben uraló operettet Z
kategóriás musicalre cseréljük, teljes lesz a hasonlóság.
A hivatali kánon és a hozzá kapcsolódó intézmények
bürokratikus elveken működnek, hasonlítanak
egymásra akkor is, ha merőben más művészi tartalom kanonizálására jöttek létre.
A kánon működése szempontjából a minőségnek nincs jelentősége.
Hogyan lehet manapság egy lírai alkotás kanonizálttá?
A kérdés értelmezhetetlen. Helyesebben így kell feltenni:
Hogyan lehet
valakiből kanonizált költő?
Be kell kerülnie a kapcsolatrendszerbe. Rosszabb esetben ez
hosszú ideig tartó kapcsolatépítést, utánjárást, esetleg instanciázást jelent.
Gyakran tetemes költséggel is jár.
Jobb esetben a kanonizált költő – születik. Azaz: eleve olyan családba érkezik, amelynek
kiváló kánon-kapcsolatai vannak. Ilyen „költők” ma tucatszám akadnak. Alig
koptak ki az iskolapadból, már pökhendi Wikipédia szócikk tudatja velünk, hogy
a kölök itt meg ott főszerkesztő, ilyen, olyan, meg amolyan díjjal rendelkezik.
Megnyerte ezt és amazt a pályázatot. Vajon mivel?
Olvassuk a fickó írásait. Szánalmasak. Érettségizőink zöme
messze különbül ír náluk. Nem érdekes. A minőség nem számít, a kölyök már
kanonizált költő.
Hogy az ilyen süvölvényeket a családi vagy egyéb kapcsolatok
szele fújta be a kánonba, nyilvánvaló. Látjuk, kik a szülők, rokonok; és nem
csodálkozunk. Aki felnőtt volt az előző rendszerben, pontosan tudja, mit tesz
az, hogy „kádergyerek”. Maguk a delikvensek is tudják ezt, talán ezért érzik
szükségét annak, hogy állandóan azt hangoztassák, hogy ők „mindent a maguk
erejéből értek el”. Az ilyesféle melldöngetés mindig harsányan bizonyítja az
ellenkezőjét.
A bürokratikus rendszerek mindig melegágyai voltak a
nepotizmusnak, és ma is azok. A kánon is bürokratikus, igazából az volna a
meglepő, ha ilyesmi nem történhetne meg.
Van azonban ennek egyéb következménye is. A kánon alapja a
művészet úgynevezett intézményi elmélete, ami a létező legrugalmasabb teória,
igazi gumidefiníció; alkalmat ad „a művészet világa” tagjai számára, hogy
bármit műalkotássá nyilváníthassanak, illetve bármitől megtagadják a műalkotás
státuszát. Az ilyesféle kánon „befelé”
nem szorul indoklásra, önmagát magyarázza.
Amikor azonban integrálja a nepotizmus támogatottjait,
nemcsak személyes feszültséget kelt. Ne feledjük, személyes harcok mindig
vannak a kánon táborán belül, ott folyamatos torzsalkodások folynak. Kisebb és
nagyobb alkalmi csoportosulások alakulnak, a díjak megkaparintásáért folytatott
ádáz küzdelem indulatokat kelt. Állandóan halljuk, ki nem kapta meg ezt vagy
azt a díjat, ellenben ki kapta érdemtelenül, kit mellőztek, ki hogyan
intrikált, ki kivel veszett (vagy verekedett) össze.
A díjakkal járó kiváltságok megszerzése állandó harcot
indukál. A kánon tábora befelé sohasem volt egységes. Kifelé néha annak tűnik.
Legfőképpen akkor, amikor a kormányzattal kell alkudozni kiváltságok érdekében.
A nepotizmus jelensége azonban végsőkig feszíti, helyenként
meg kifejezetten degenerálja a kánont.
Nemcsak ez annak az oka, hogy „kifelé” a kánon nagyon is
magyarázatra szorul. Erre alaposan felkészült, óriási infrastruktúrája van, és
elegendő embere, akik képesek bármit remekműnek nyilvánítani, szirti sassá
magyarázni a tépett tollú kuvikot.
Megvan erre a megfelelő nyelvezete is, a mesterkélt ködösítés
sajátos bikkfanyelve úgy veszi körül a kánont, mint parasztkolbászt a
disznóbél.
Vajon miért?
Folytatása következik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése