Száznegyedik rész
A magánember lelkileg és fizikailag sérülékeny, esendő,
tévedésre, hibára, bűnre hajlamos. Lehetnek rossz napjai, rossz
pillanatai. A viselkedésén azonban – ha semmi jóvátehetetlen nem történt
– utólag módosíthat, tévedéseit, hibáit jóváteheti, korábbi
elhatározásait megváltoztathatja, véleményét korrigálhatja.
A lírai mű azonban teljesen más dimenzióba tartozik, a maga
létmódjában állandó. Akkor is, ha a költője esetleg egy egész életen
keresztül folyamatosan változtatja, javítgatja. Olvasóival akkor is
minden esetben a maga teljességében, állandóságában találkozik. A lírai
mű sohasem lehet „tartalékos,” mint valami futballcsapat.
A lírai mű alkotója nem azonos a költő hétköznapi, magánemberi
énjével, hanem – abban az ihletett pillanatban, amikor a mű az
olvasójával, előadójával, hallgatójával találkozik – annak jobb,
erkölcsösebb, érzelemgazdagabb, bátrabb, igazabb változata.
A lírai mű jobb emberré tesz, akár a szerelem.
A lírai mű alkotója abban a szent pillanatban, amikor személyisége
mintegy örök időkre „belekövül” a versbe, nem sérülékeny, nem esendő,
nem téved, nem hibás, nem bűnös. Akkor sem, ha a verse éppen ilyesmiről,
sérülékenységről, esendőségről, tévedésről, hibáról, bűnről szól.
Mindig tiszta emberi érzéseket közvetít, éppen saját tiszta emberi
érzéseit önti szavakba, rendezi ritmusba.
Ha az alkotó a versben mégis sérülékeny, esendő, téved, hibás, vagy
bűnös, ha a mű ilyet üzen, nemcsak ihletett szent pillanatról nem
beszélhetünk, teljes értékű lírai műalkotásról sem. Csak a tiszta erkölcsi alátámasztással rendelkező művet tekinthetjük teljes értékű lírai műalkotásnak.
Az alkotó személyiségének legtisztább rétege képezi tulajdon
műveinek erkölcsi talapzatát. A vers alkotójának hiteles és őszinte
belső emberi tartalmait fejezi ki; alkotójának érzelmeit, akaratát,
indulatát, vágyát, de nem közvetlenül, hanem a művészi fegyelem
irányítása alatt, a tehetség segítségével, a nyelv, a ritmus és a zene
felhasználásával.
A belső emberi tartalomból csak a művészi, költői koncentráció képes teljes értékű lírai műalkotást létrehozni.
Nem mindenki és nem minden pillanatban képes belső emberi tartalmait
lírai műalkotás létrehozásával kifejezni. A vers, a kötött szöveg még
önmagában nem feltétlenül tekinthető értékes lírai műalkotásnak. Sőt az
ilyenek zöme általában rossz műalkotás.
Érzelmeinek, belső emberi tartalmainak kifejezésére minden ember
képes valamilyen formában, sőt az emberi léthez ez a képesség
elengedhetetlen. De a belső tartalom, érzelem puszta kifejezése még nem
líra. A sóhajtás, sírás, nevetés érzelmet fejez ki, de semmi köze a
lírához.
Hiteles belső emberi tartalomból teljes értékű lírai műalkotást
csak hiteles költői személyiség hozhat létre; utóbbinak pedig az olyan
embert tekinthetjük, aki kitartó munkával – ahogy a színész alakítja ki
önmagából az eljátszani kívánt karaktert – megformálta önmagából az
erkölcsi világrend tiszteletére támaszkodó, személyes költői
koncentrációra képes, tehetsége külső és belső feltételeit önmagában
létrehozó alkotót.
A költő felelős önmaga előtt önmagáért, tehetsége
felhasználásáért, de felelős önmaga előtt a közösségért, a népért, a
világért is.
Folytatása következik.
2013. november 28., csütörtök
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése