Százegyedik rész
A költői attitűd alapja a személyes felelősség. Ez voltaképpen három, egymástól elszakíthatatlan dimenzióban érvényesül egyszerre. Ebből fakad tartalomnak, formának és erkölcsi igazságnak a lírában megvalósuló szétválaszthatatlansága,
amely itt minden más műnemnél szigorúbban érvényesülő alapkövetelmény.
Ha a három közül bármelyik hiányzik, lírai értékről nem beszélhetünk.
A személyes érzelmi hitel dimenziója.
A vers alapja személyes érzés, személyes érzelem. Csak akkor lehet a
lírai alkotás hiteles, ha alkotójának valódi érzelme, valódi élménye,
illetve valódi érzelmi élménye áll mögötte. Ez nem feltétlenül jelenti a
téma vagy szituáció pontos, személyes átélését, nem feltétlenül jelent
„önéletrajzi” jellegű mozzanatot, de valódi érzelmi élményt mindenképpen. Ez a forrása az ihletnek, az alkotásra sarkalló késztetésnek.
A személyes érzelmi élmény, illetve annak mély átélése nélkül nem
létezik személyes hitelesség, éppen ezért ilyen esetben lírai hitelesség
sem létezhet. A valódi személyes érzelmi élmény nélküli vers
divatfrázisokat ismételget, a konkrét mindennapi helyzetekben teljesen
érvénytelen és semmitmondó napi politikai szlogeneket szajkózik,
ál-érzelmeket verejtékez, esetleg más, sikeres műveket szeretne
utánozni. Személyes érzelmi alapja nincs, lírai értéke sem lehet.
Az erkölcsi igazság dimenziója
A költő küldetése verseinek erkölcsi alapvetéséből származik. Egyedül
ez alkothat oly „magaslatot, amely elbír egy valódi költői
személyiséget. A költői személyiség nem azonos a verset alkotó ember
hétköznapi megnyilvánulási formájával, a magánemberrel.
A líra ebben is hasonlít a szerelemhez: jobb emberré tesz.
Megírása a lírai élményközösség átélését jelenti az alkotó számára is. Az
sem ritkaság, hogy saját versének újraolvasása számára is mind újabb,
sőt mind mélyebb lírai élményközösség forrása lesz. A műben foglalt
üzenet mindig meghaladja a befogadó kapacitását.
A vers megírásakor a költő erkölcsi magaslaton áll, mivel valódi
lírai értéket képviselő mű csak valódi erkölcsi alapon keletkezhet; és a
vers még akkor is a közösség erkölcsi képviseletében szólal meg, ha a
témája látszólag nagyon személyes. Ezért is nem lehet – mint fentebb
kifejtettem – a jó vers témája az intim személyesség.
A vers témája a nyilvános személyesség, azaz a személyességnek a
közösséget érintő minden aspektusa. A vers érzelmi mondanivalója mentén
mindig egyesíti a közösséget, ez az egyes versek egyedi küldetése,
egyben a költői küldetés konkrét megvalósulása. A közösség egyesítése
a vers által azonban akkor és csakis akkor lehetséges, ha a vers az
alapvető erkölcsi értékeket képviseli, ezek alapján áll.
Ezek (legalább) a következők:
v Az emberi élet tisztelete.
v Az emberiség morális egysége.
v A hiteles emberi érzelmek és hagyományok tisztelete és elfogadása.
v A hiteles emberi szenvedés és öröm tisztelete.
v A mindenkori szenvedő emberrel való hiteles együttérzés
Ez az alap. A minimális alap. Ezek összefüggenek egymással, ezek
nélkül a vers nem rendelkezik erkölcsi alátámasztással, nem is
tekinthetjük lírai értéknek.
A lírai érték nem függ attól, hogy „a költészet világa”, azaz a
minden kori kanonizált hivatalos költészet értéknek tekinti-e, vagy sem.
Sőt, ez voltaképpen jelentéktelen szempont.
Folytatása következik.
2013. november 7., csütörtök
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése