Százkettedik rész
A lírai érték mindig egyedi, és mindig megismételhetetlen. A
maga módján mindig közösséget teremt, közösséget egyesít, mélyen bennünk
élő tartalmakat önt szavakba, visszhangot kelt bennünk, és mindig
felvillantja előttünk egy pillanatra a bennünk rejtőző végtelent, az
isteni szikrát. A lírai érték talapzata az erkölcs, kisugárzása a
szépség, de nem valamely elvont filozófiai, hanem a konkrétságában is
megfoghatatlan, de mindannyiunk számára érzelmileg átélhető szépség. A
líra a szépséget nem alkalmazza, vagy utánozza, hanem teremti.
A líra befogadásának alapja mindig az erős érzelmi élmény, a
szépség és erkölcsi igazság valamely aspektusának közvetlen átélése. A
líra olyan tükröt tart elénk, amelyben tulajdon legjobb énünkkel
találkozhatunk, a megtisztulás, öntudatra ébredés, érzelmi felismerés, a
másokkal közös világhoz tartozás szédítő lehetőségeit kívánja. Hogy
ebből mennyit tudunk befogadni, pillanatnyi érettségünktől, érzelmi
állapotunktól függ. Tetszik, nagyon tetszik, de nem tudjuk
megfogalmazni, hogy miért, mert nem is lényeges. Máskor maga a tetszés
is csak lassan alakul ki, és csak hosszabb idő elteltével kezd
elmélyülni. Egy-egy lírai alkotás befogadásának folyamata élethossziglan
is tarthat.
A líra voltaképpen élni segít, élni tanít, az élethez teremt közösségi és egyéni távlatokat. Ez
csak erkölcsi alapról, az élet feltétel nélküli tiszteletének alapjáról
lehetséges. A líra egyén és közösség számára életforrás, önvédelem, a
gonosz – az emberben és az emberen kívül rejlő vak és pusztító
dimenziók, puszta tagadások – meghaladásának legfontosabb lehetősége. A líra a mindenkori túlerő legyőzésének legfontosabb fegyvere.
A lírai műalkotásban hagyományos értelemben véve semmi sem tárgyiasul, legfőképpen a nyelv nem. A
nyelv a líra számára nem valami ködös, mágikus dimenzió, hanem ugyanúgy
a kommunikáció eszköze, ahogy a hétköznapi élet közegeiben is. Itt
azonban a kommunikáció az érzelmi szintek között zajlik, gyakran olyan
belső tartalmakat tesz tudatosan átélhetővé és befogadhatóvá, amelyek
korábban sohasem tudatosodtak, vagy egészen más formában. Az emberi
lényeg mind újabb és újabb dimenziói válnak szavakba önthetővé, érzelmi
élménnyé, revelációvá, közösséget építő erővé.
A nyelv a líra anyaga, egyben a lírai művek képezik a nyelv
legértékesebb dimenzióját. Ezen a folyamaton keresztül fejleszti a
költészet a nyelvet, sokkal nagyobb mértékben, mint bármi más, hiszen az
érzelmi és erkölcsi tartalmak mind mélyebb kifejezésével előbb a nyelv
gazdagodik, utóbb pedig – a gondolkodás.
A puszta nyelvi játék önmagában semleges, az érzelmi alapok nélküli
játszadozás pedig nagyon távol áll a lírától. Azzal éppen ellentétes
forrásból származik: a líra kiindulópontja a belső emberi tartalom, ezt
igyekszik a nyelv segítségével kifejezni, a nyelvi játszadozás pedig a
nyelvből kiindulva próbál a nyelvi jelek egy-egy csoportjára olyan
jelentést erőszakolni, amelyet azok nem hordoznak.
Szépség és erkölcsi igazság lírai vonatkozásai nem definiálhatók,
mert nem tartoznak a kézzelfogható anyagi valóság dimenziójába. A líra
alapja a nyilvános személyesség; nyilvános személyesség pedig akkor
és csakis akkor keletkezhet, ha a közlésnek erkölcsi alapja van, hiszen
csakis ebben az esetben válhat a vers által közvetített élmény
átélhetővé a közösség más tagjai számára, azaz a közösség számára. Valóban „semmi sem lehet idegen tőlünk, ami emberi” bármilyen emberi élmény lírát teremthet, ami „valóban emberi”. Az erkölcsi alap jelenti a korlátot, megakadályozza, hogy a vers a mélybe zuhanjon.
Ebben rejlik a legfontosabb személyes költői felelősség.
Folytatása következik.
2013. november 14., csütörtök
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése