Százharmadik rész
A költőnek önmagával szembeni felelőssége voltaképpen mindig
egybeesik az emberiséggel szembeni felelősséggel, révén a mindenkori
Lírai én – a versben beszélő költői egyes szám első személy – a magánéleti önmagánál sokkal hangsúlyosabban az emberiség képviselője. Ezért sem azonos a költői én a költő magánéleti énjével.
Az emberiséggel való azonosulás korántsem jelentheti a mindenkor
divatos kozmopolita jelszavak puszta ismételgetését, mert azok a
konkrétság teljes hiánya miatt mindig nélkülözik a valódi mélységet, és a
gyakorlatban általában valamilyen ideológia közvetlen vagy közvetett
szolgálatában állnak.
Az emberiséghez való tartozás a konkrét közösségekkel való
azonosuláson keresztül valósulhat meg hitelesen, az egyetemes emberi
erkölcs alapjaiban való gondolkodással és az emberiség morális
egységének tiszteletben tartásával.
A személyes felelősség mértéke egyben a költői tehetség megvalósulásának egyik alapvető mércéje is. A költői alkotóerő nem valami elvont, misztikus adomány, az ihlet sem a túlvilági szellemek, és nem is a kábítószer hozadéka. A felelősség két igen fontos alappillére a költői bátorság és a költői őszinteség.
Bátorság és őszinteség a költészetben voltaképpen ugyanazon dimenzióhoz tartozik. Nemcsak
arról van szó, hogy az egyetemes emberi erkölcs alapjain állva merni
kell vállalni a lírában olyan hiteles tartalmakat, amelyeket a
mindenkori hatalom üldöz, vagy a mindenhatónak tűnő média apokrifnak
nyilvánít. Ez bátorságnak és őszinteségnek voltaképpen csak külső
oldala. Megkerülni azonban ezt sem lehet. Mindenki, aki a
leghétköznapibb csasztuskagyártáson vagy rigmusfaragáson túljutott,
előbb vagy utóbb kénytelen szembesülni azzal a felismeréssel, hogy a
közélet leghangosabban szóló dalai hamisak, hogy az igazság valami
egészen más. Ez első pillanatban „csupán” bátorság és őszinteség
próbájának tűnik, lassan kiderül azonban, hogy a költői nagyság egyik
legfontosabb próbaköve. Nem válhat abból jelentős költő, aki az
igazságot nem vállalja.
Aki anyagi érdekből vagy egyszerű gyávaságból úgy dönt, hogy csendre
inti a saját lelkében megszólaló kategoricus imperativuszt, és vállalja a
hamis nóták zengedezését, voltaképpen elárulja a költészet küldetését.
Ebből a típusból minden korban akad, a zömük megreked a középszerben,
vagy alább, de ezek közül kerül ki a mindenkori hatalom sok kedvence is a
kitüntetett, díjazott, koszorúzott, ajnározott poéták jelentős része
is. A magyar líra utolsó másfél századából is sorolhatnánk ilyen, a
saját korukban hivatalosan egekig magasztalt költőket, akikre ma már az
irodalomtörténészek is alig emlékeznek.
Ennél sokkal gyakoribb eset a semmitmondás valamelyik változata, a
feladatok megkerülése. Voltaképpen ehhez sorolható a költői küldetés
létezésének a kétségbe vonása is. Minden korszak jelentéktelen költőinek
zöme ebbe a csoportba tartozik.
Az anyagi, hatalmi vagy egyéb érdekből, esetleg puszta gyávaságból
fakadó küldetésmegtagadás a költői tehetség feláldozása valamiféle
lírán, irodalmon és művészeten kívüli szempont oltárán.
Következetesség nélkül nincs igazi költő. A költői személyiség
akkor következetes, ha ragaszkodik a tehetségének kibontakoztatásához,
amely a bátorság és őszinteség tudatos vállalása nélkül nem lehetséges. A
következetesség akkor is hiányzik, ha az egyén „esztétikai” vagy annak
tűnő indoklást kohol a lírai küldetés mellőzésének vagy megkerülésének
indoklására.
A költői tehetség nem misztikus adomány, nem valami alaktalan lírai daimón, és nem is a puszta genetika teremti. A költői tehetség személyes adottságok és hajlamok kereszteződésében keletkezik a szívós, kitartó munka eredményeképpen. Nem születéstől adott, nem végzetszerű, és nincs „génje”. A
költői tehetség az érdeklődés a személyes hajlamok, célok és a
kristálytiszta emberi erkölcsi alapállás minőséggé fejlődése az alázat, a
szorgalom, a személyes fegyelem és a tömérdek munka segítségével.
Folytatása következik.
2013. november 21., csütörtök
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése