Ötvenharmadik rész
Szóval: nem jobb ám a helyzet a költészettel sem. Talán az irodalommal sem.
A költészet igazában nem találja a helyét a „modern” világban,
lényegében a romantika letűnése óta. Átmenetileg felbomlott az egyedül
biztos alapját képező struktúra; szerző-mű-közönség kapcsolatrendszere.
Ehelyett kialakult az irodalom (és a költészet) sajátos bürokráciája.
Az újfajta kapcsolatrendszerben az arányok és a hangsúlyok igen hamar
eltolódtak. A költészet hagyományos értékei helyett merőben teoretikus
szempontok uralkodtak el, és a líra „fejlődése” eme teoretikus elvárások
alapján alakult. Gyakorlatilag letért az útjáról, legfőbb célja az
elméletieskedő elvárásoknak való megfelelés lett.
Teoretikusan persze meglehetősen könnyű kétségbe vonni struktúra és
funkció alapvető elemeit (is), a kontrollálatlan sznobizmus meg amúgy
sem ismer határt.
A „művészi” a „klasszikus modernség” nevében mostantól a normális
hétköznapi élettől elszeparált, azzal vajmi kevés közösséget vállaló,
mesterkélt megnyilvánulások gyűjtőnevévé vált, és lényegében ma is az.
Az emberek, ha ezt a szót hallják, valami extrémre, természetellenesre,
erőltetettre, műanyagra gondolnak – és az esetek jelentős részében
igazuk is van.
A kapcsolatok belterjessé váltak, az irodalmi „elefántcsonttornyok”
ontani kezdték a hagyományos értékekkel szöges ellentétben álló
poétikai, írástechnikai és irodalomfilozófiai elgondolásokat, a
kiáltványok, világmegváltó irodalmi programok és „újat hozó”,
mesterségesen kiagyalt „problémákra” reflektáló, vagy éppen ilyeneket
teremtő poétikák zömmel néhány száz ember olvasta folyóiratok „széles
nyilvánossága” előtt nyertek elfogadást, erős eufemizmussal
formabontónak titulálható művek és elvrendszerek ilyen körben
„bizonyítottak”. Az életidegenség napjainkra szabványosodott, egyik
életidegen eljárás „sikere” igazolja a másikat, poétikai melléfogások
szentesítik egymást.
Mindennek eredményeképpen az irodalomnak sikerült többszörös falat
emelnie önmaga és a közönség közé. Lényegében feladta funkcióit és
küldetését. A folyamat kártékonyságát teljes mélységében még csak
felbecsülnünk sem sikerült; nem tudjuk igazán, milyen folyamatokat
indított el a közönség soraiban az irodalomnak önmagából való
kivonulása, milyen mértékben felelős a társadalomban bekövetkezett és ma
is zajló folyamatokért.
Talán a regény sínylette meg mindezeket a legkevésbé. Az újkor
legolvasottabb közönségműfaja még mindig jelentős mértékben őrzi
népszerűségét, de a folyamatok ezt a műfajt is szétzilálták,
szubkultúrák százaira aprózták. A teoretikus szempontú regények „elsöprő
sikert” arattak teoretikus és sznob körökben, „csupán” az olvasók ezrei
mellőzik őket következetesen.
A teoretikus irodalomnak persze erre is van válasza; az olvasók
műveletlenek, ízlésük fejletlen, primitív és elhanyagolható. Voltaképpen
nem is jó, ha valami igazán tetszik az olvasóknak, az eleve gyanús.
Populáris, és mint ilyen, a teoretikus Parnasszuson persona non grata.
Ebben a szisztémában a közönség mindig alárendelt szerepet játszik,
legfeljebb kenetteljes felolvasások, feszengő könyvbemutatók,
nyögvenyelős író-olvasó találkozók díszparasztja, biodíszlete.
A teoretikus csoportosulások produkálta mesterkélt és gyakran
olvashatatlan regények a kritikai hozsannák ellenére nem sok vizet
zavartak a szélesebb értelemben vett modern irodalomban. A lebecsült,
lesajnált „ponyva” is nagy ívben elhúzott mellettük; napjainkra a
szórakoztató irodalom területein új, eredeti, korunk kérdéseit
eredményesen vizsgáló és népszerű regénypoétikák egész sora alakult ki,
és a pusztán a teoretikus körökre koncentráló irodalomtudománynak
lényegében fogalma sincs ezekről.
Az új irodalmi témák és formák sohasem elefántcsonttornyokban
születnek, hanem mindig is a közkultúrából merülnek fel, emelkednek a
felső irodalmi régiókba. Maga a regény is ilyen műfaj volt; annak idején
erkölcstelennek nyilvánították, indexen volt, néha az inkvizíció is
tiltotta.
A regény olvasói szabadon választják ki, melyik könyvet vásárolják
meg, emelik le a polcról. Nem érdekli őket a teoretikus blabla, örömöt
szeretnének, és a „vájt fülű” irodalomtudósoknál, meg az álszent
sznoboknál sokkal jobban tudják, mire van szükségük. Rá se hederítenek a
teoretikus szempontokra.
A líra sokkal rosszabb helyzetben van. Látszólag teljesen maga alá gyűrte a teoretikus szempontok tatárhada.
Folytatása következik.
2012. november 29., csütörtök
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése