Ötvenegyedik rész
Mindezekkel együtt a kultúra talán az ember önkifejezésének külső,
látható, profán értelemben (is) érzékelhető elemeinek gyűjtőneve. Ilyen
értelemben a közösségi erő, az egy közös világhoz való tartozás, az
emberiség kohéziójának döntő fontosságú tényezője is lehetne, amennyiben
egyes összetevői harmóniába tudnának kerülni egymással. Érdekes kérdés,
hogy a kultúra miért nem tölti be ezt a funkciót; de ennek vizsgálata
tanulmányom célkitűzéseitől igen messzire vezetne.
A kultúra egyes alkotóelemei nemcsak nincsenek szinkronban, de időnként még harcban is állnak egymással.
A tudományt – mint a kultúra legprofánabb összetevőjét – mindenképpen
a perifériára kell helyeznünk, mint a jelenség külső héját, amely a
legmélyebben érintkezik a materiális világgal, és amely voltaképpen arra
támaszkodik. A tudományt érő bírálatok ebből a nézőpontból úgyszólván
természetesnek tűnnek, hiszen a belső emberi lényegtől a kultúra
egyetlen más eleme sem képes olyan messzire rugaszkodni, mint éppen a
tudomány. A bírálatok jószerivel az ókortól kezdve lényegében ugyanazt
ismétlik: a tudománynak nincs erkölcse.
A dolog azért ennyire nem egyszerű.
A tudomány működésének kartéziánus elvrendszere voltaképpen nem más,
mint az érzelmi és erkölcsi szempontoknak a tudomány életéből való
száműzése. Ennek megfelelően a tudomány gyakran képes puszta
ismerethalmozássá válni, és ezen ismerethalmozás kisstílűsége képes
áthatni a tudomány belső világát. Ennek megfelelően klikkesedik,
nevetséges torzsalkodások táptalaja lesz, hajlamos túlhajtani a
tekintély elvét, és dogmatikussá válni. Az emberi kultúra egyetlen más
eleme sem nyilvánít ki annyi ostobaságot, mint az „okos” tudomány.
A tudományos szőrszálhasogatás izolálja a tudományos életet a
társadalom egyéb dimenzióitól, az egyre differenciáltabb specializálódás
pedig kritikus pillanatokban súlyos értékzavarokat okoz.
A társadalom egyéb rétegeitől elszigetelődött, önmagában gyakran
teljesen céltalan ismerethalmozás természete valóban képes olyan közeget
teremteni, ami a legalapvetőbb erkölcsi megfontolásokat is hárítja. Ez
nemcsak az atombomba – vagy egyéb kártékony „tudományos” produktumok
lelkiismeretlen előállításában nyilvánul meg. A tömegpusztító fegyverek
„megalkotása” csak következménye a tudományban kialakult
gondolkodásmódnak, ez a közeg az atombomba előtt sem volt semmivel
különb; amint azt ragyogóan elemezte bő háromnegyed évszázaddal az első
atomfegyver összebarkácsolása előtt nagy művének Falanszter színében
Madách Imre.
A közeg lényegéhez tartozik, hogy a középszer általában minden gond
nélkül boldogul benne, viszont az igazán nagy tehetségek helyzete
gyakran nagyon nehéz. Sokan mondták és írták már, hogy sehol sincs annyi
közepes intellektusú és hajlékony erkölcsű ember, mint a tudományban.
A materiálisan tudománycentrikus világfelfogás egyik vesszőparipája
tudomány és vallás mesterséges szembeállítása a modern kultúra
legkártékonyabb blöffjei közé tartozik. Tudomány és vallás egymással nem
összemérhető fogalmak, mert nem tartoznak egy dimenzióhoz. A
„tudományos világnézet” maga pedig már nem tudomány – akkor sem, ha
elv-és dogmarendszerét attól kölcsönzi is – hanem maga is vallás,
mégpedig olyan amely a maga vallás-funkcióit gyakran a többihez képest
erősen csökevényesen tölti be.
A tudomány a maga modern rendszerében alapvetően anyagi szemléletű,
ezért képtelen a szerelem lényegének megértésére. Voltaképpen itt
mutatkoznak meg a leginkább a korlátai. Számára a szerelem legfeljebb
valami nehezen körülhatárolható és jórészt érthetetlen jelenségcsoport,
amelynek egyetlen megfogható eleme a szexualitás.
Érdekes párhuzam adja itt magát. Az utóbbi évtizedekben, amióta a
Vatikán igen mélyen beleártja magát az emberek szerelmi életének
korábban nagyon is intimnek tekintett vonatkozásaiba, a témával
foglalkozó bíborosok – sőt ókor maga a pápa – írásaiban olyan fogalmak
szaporodtak el, amelyeket korábban katolikus egyházi személyek talán
soha le nem írtak: vagina, pénisz, közösülés, erekció stb.
Mivel az egyház felső vezetése voltaképpen egyfajta „öregfiúk
klubja”, akik a saját erkölcsi elveik szerint nemcsak a családi életet,
de a szexualitást sem ismerhetik tapasztalatból; igen fonák helyzet
alakult ki. A jelek szerint az egyház az elemi tudatlanságot komoly
alapnak tekinti saját felelős és sokakat befolyásoló ítéletének
kialakítására.
Hasonló helyzetben van a szerelem tekintetében – a tudomány is.
Tulajdon kartéziánus elvei akadályozzák abban, hogy mélyebben
megismerhesse a szerelem jelenségcsoportját.
Folytatása következik.
2012. november 15., csütörtök
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése