Ötvenkettedik rész
A tudomány tehát valami száraz, „tudományosan” értelmezhető
dimenzióra akarja korlátozni, biológiai fogalmakkal értelmezhető
jelenségcsoportra kívánja lefokozni a szerelmet; éspedig nem azért, mert
a tudomány gonosz volna, hanem amiatt, mert a tudomány számára a
szerelem csak ilyen formában fogyasztható. Ha a szerelem több, mint
biológiai és pszichológiai tényezők összege, hát éppen ez a „többlet”
az, amit a tudomány értelmezni képtelen.
Még csak azt sem mondhatjuk, hogy a tudomány szemében a szerelem
pusztán a szarvasbőgéssel vagy a fácánok dürrögésével analóg jelenség
volna. Nem, a tudomány szemében a szerelem ennél sokkal kevesebb. Nem
tudhatjuk igazán, mit jelenthet az általunk megfigyelt jelenség a
szarvasok és a fácánok számára, mi ebben kívülálló, idegen faj vagyunk. A
tudomány számára a szerelem nem a szarvasbőgésnek az abban résztvevők
számára adott jelenségével, hanem csak azzal analóg, amit az ember, mint
kívülálló a szarvasbőgésről képzel.
A szerelem az egyes ember számára létező és értelmezhető jelenség,
éspedig éppen olyan mértékben, amennyire az egyes emberek erre
alkalmasak. Nem mindenki alkalmas a szerelem teljes befogadására, nem
mindenki ismeri meg a szerelem valódi mélységeit.
Meggyőződésem, hogy eljön majd az idő, amikor az egyes embereket nem
IQ-tesztek és ezekhez hasonló külsődleges, racionális vagy
kvázi-racionális segédeszközök tanúvallomása alapján, hanem belső lelki
tényezők segítségével, például a szerelemre való alkalmasság
megállapításával fogja a közösség értékelni. A nevelés célja sem a
társadalmi szokásrendszer elfogadására való idomítás, nem is a fennálló
hierarchia számára való szocializáció lesz, és a nevelés az ismeretek
halmozásában sem fog kimerülni, hanem a közösségi és az érzelmi
nevelésre fog összpontosítani. A jövő embere akkor lesz a társadalom
hasznos tagja, ha rendelkezik a boldogság képességével.
A tudomány már ma is tudja, hogy létezik érzelmi fogyatékosság, és ez
talán sokkal rombolóbb és kártékonyabb, mint a testi fogyatékosság. A
benne szenvedők szerencsétlen, segítségre szoruló emberek.
Korunk számos szaktudósa és gondolkodója értette már meg, hogy
érzelem és értelem között a primátus az előbbié; az érzelem az emberi
jelenség mélyebb és fontosabb része, hogy nélküle nem is alakulhat ki
valódi értelem. Az értelmi fogyatékosban nincs tudásvágy, sőt az
ilyennek általában semmiféle mélyebb emberi motivációja nincs, minden
téren minden megnyilvánulása vegetatív.
Hogy a tudomány is csak ilyen vegetatív szinten képes a szerelmet
értelmezni, az a jelenkori tudományos szemlélet korlátait jelzi.
Nem jobb ám a helyzet a költészettel sem…
Folytatása következik.
2012. november 22., csütörtök
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése