HETEDIK RÉSZ
Üres tér volt a város közepén, s a homokkupacok közt jókora
gödör éktelenkedett. Mellette frissen égetett téglák nyersszínű halmai álltak.
A kicsinyke domb tetején kuporgó vályog palotácska felől
szegényes ünnepi menet kanyargott. Az elöl lépkedő alakot kivéve mindenki csak
ágyékkötőt viselt, emez azonban hófehér köntöst, díszes piros sarut, lábszárain
réz karikákat, karjain súlyos könyökig érő sárgaréz kardíszeket. Káprázatos
hajzuhataga bő hullámban ömlött kétoldalt a vállaira, hátul csat tartotta
össze, homlokát tűzvörös hajpánt koronázta. Koromfekete volt, akárcsak villogó
szemei. Táncoló asszonyt formázó réz fülönfüggői a vállait verték.
Ő volt a papnő, a fejedelemasszony, a holdistennő gyermeke.
Tizenhárom mezítelen leány kísérte. Őket követte az ágyékkötős nők és férfiak
sora.
Utcagyerekek csoportja szaladt a menet elé, mire tükörsimára
borotvált fejű, hordómellű férfi lépett elő, és korbácsával végigvert a
kölykökön. Azok rémülten szétrebbentek, az egyik kicsi ordítva rohant el.
Hátacskáján vörös csíkot égetett a korbács.
A gödör szélén három ember várakozott dárdás őrök
kíséretében: egy tízéves forma fiú, és egy hajlott hátú aggastyán. Egyformán
mezítelenül, s egyformán kába, túlvilági tekintettel. Őreik izzadó tenyerében a
baljós előérzet verejtékezett.
Úgy tűnt, tilos helyen ácsorgunk, mert a bőr kardíszes
kopasz ránk támadt. Napsárkány kezével a varázsló jelét mutatta neki, mire a
korbácsos ijedten odébbállt.
Két szolga hatalmas gyékényt terített a gödör szélére, arra
lépett rá a papnő. A meztelen lányok körbeálltak a leendő templom leendő falai
mentén, és elnyújtott hangon énekelni jobban mondva inkább gajdolni kezdtek.
-
Ó, Nagy Anya! Ó, Nagy Anya! Te teszed méhünket
termékennyé! Te teszed méhünket termékennyé!
Közben három férfi tébolyultan verte a magukkal hozott
dobokat.
Ne akarom a szertartás hosszas leírásával a szót
szaporítani. Legyen elég annyi, hogy a Nagy Anya kegyéért fohászkodtak néhol
érthető, néhol meg egészen különös és érthetetlen módon.
Ezeknek az embereknek a sorsa a termékenységtől függött;
földjük és állataik termékenységétől éppúgy, mint asszonyaik termékenységétől.
Az ifjan gyermeket szülő nő jótéteménynek számított, a szüzesség a meddőséggel
tartozott egy sorba. Érthető hát, hogy kultuszaik és szertartásaik
középpontjában mindig a termékenység állt.
A szertartás csúcspontján a papnő hirtelen felegyenesedett,
és egyetlen mozdulattal lerántotta magáról a köntöst. Elefántcsontfehér
meztelensége ezüstösen csillámlott a sok napégette hát között. Sok gyönyört
látott teste még mindig friss volt, rugalmas és kívánatos. Ülepének kislányosan
gömbölyű hófehérsége furcsán hatott a fejedelmi hajkorona és a súlyos ékszerek között.
Felemelt kézzel intette magához a három rab közül az ifjút. Az kábán-tétován
botorkálva felé indult, mire a papnő megragadta, és egyetlen lendülettel
odarántotta magához a gyékényre. Aztán pedig ledöntötte, megtiporta, ráhágott,
izmos combjaival leszorította, és ott, az ünneplő népség szeme láttára ő, az
örök nőstény, a perzselően diadalmas nőiség minden teketória nélkül
megerőszakolta, magáévá tette – a férfit.
Nem szeretnék sokat mondani arról, ami ezután következett.
A papnő félrelökte a nyomorultat, újra magára öltötte
hófehér köntösét, s kezdetét vette a véres áldozati ceremónia – amelyben az
áldozati barom szerepét ama három ember játszotta. Nem tudtam végignézni, és
nem akarom leírni sem. Sohasem tudtam annyira lealjasodni, hogy a véres iszonyat
látványában szeressek tobzódni, hogy abban kedvemet leljem. Akkor se, ha a vér,
a szenvedés, az iszonyat nem volt valódi. Az emberi kegyetlenség, aljasság és
butaság sötét televényén gyakorta elburjánzott ez a bolondgomba.
A három szerencsétlent azért ölték le, hogy testüket az
alapozásba fektessék, mert hitük szerint ez tette erőssé és hosszú életűvé a
leendő templomot.
Hosszú ideig, ha emberi építményre néztem, nyomban feltolult
bennem a kérdés: hány szerencsétlen alussza örök álmát a díszes falak tövében?
Az emberáldozat elmaradhatatlan része volt az építkezés
aktusnak ekkor, és még sokkal később is.
Eleget láttam. Szóltam Napsárkánynak, hogy haza akarok
menni.
-
No, öcsém, hogy tetszik a szép új világ?
Egész úton magamba roskadva hallgattam. Napsárkány
hatalmának szárnyán és szamarak vonta kocsin három nap alatt hazaértünk.
Néhány napig viszonylagos nyugalom volt. akkor Szélfarkas
bátyám feladta tartózkodását, és odajött hozzám.
-
Fénysugár öcsém! Apánk haldoklik, és nekem, az idősebb
testvérnek kötelességem téged gyámolítani. Legelőbb is azt akarom, láss a
tulajdon szemeddel, hogy megtanulj férfiként ítéletet mondani. Készülj az útra,
azonnal indulunk!
Két napig utaztunk szamarak vonta szekéren, azon túl
Szélfarkas hatalma repített bennünket. Mindig napnyugat felé. A palota, amit a
harmadik napon megpillantottunk, tüneményes volt, végére érvén az útnak és a
dicsőségnek. Legalább akkora volt, mint a Tengeristen temploma Asztlantban. Alakját
állandóan változtatta, szinte pillanatonként valami új és különös formációt
vett fel.
-
Itt lakik valaki, aki még nem adta fel az én-hatalmat –
fordult hozzám Szélfarkas. – Gyere, nézd meg, milyen az, ha az ember
mindenható!
Folytatása következik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése