SZÁZNEGYVENNYOLCADIK
RÉSZ
A gondolatmenet igen fontos pontjához érkeztem.
A továbbiakban elkerülhetetlen, hogy komolyan górcső alá
vegyem a jelenlegi kanonizált líra mögött lappangó filozófiákat, ideológiákat
és propagandaszólamokat, hogy megvizsgáljam a kanonizált líra épületét
alátámasztó poétikai és ál-poétikai elméleteket, megfontolásokat.
Ezek közül már ez eddigiek során is sokat érintettem, de még
jó néhány hátravan.
Utána szemlét kell tartanom verstani elméleteik, ritmustani
nézeteik, értékfogalmaik fölött, tisztázni, mit és miért tekintenek jó versnek
– ha ugyan ez tisztázható egyáltalán.
Ezek közül is esett már szó némelyikről.
Utána meg kell vizsgálnom az egyes kanonizált alkotók
műveit, versek tucatjait kell előcitálnom és mérlegre tennem.
Előtte azonban valami egyéb dolgom is van.
Fontos korszakban
élünk és fontos helyen.
Eljött a kérdések
feltevésének ideje.
Nem juthatunk addig előre a témában, amíg legalább a
legfontosabb kérdéseket fel nem tesszük. Itt ezerszámra sorjázhatnának a
kérdések, nekem azonban be kell érnem a legégetőbbekkel.
Lássuk tehát legalább a legfontosabb kérdések csoportjait?
„Minden egész eltörött?”
v
Valóban
időszerű-e még az örökösen idézett mondat leplezte erkölcsi passzivitás?
Időszerű lehet-e egyáltalán egy ilyesféle értelmiségi hozzáállás?
v
Vajon a
„minden egész eltörött örökös ismételgetése valóban felment-e bennünket
bármilyen felelősség alól?
v
Lehet-e
bármely korban, bármilyen helyzetben értelmiségi és művészi alapállás a nem
cselekvés?
v
Valóban
annak van-e ideje, hogy valamiféle irodalmi önfelszámolás, valami hibbant és
petyhüdt szellemi harakiri dekadens szertartása közepette ünnepeljük tétlen
önmagunkat?
v
Lehet-e a
művészet és az irodalom közege az értelmi, érzelmi és erkölcsi impotencia?
v
Hordoz-e,
hordozhat-e a szokásos „intellektuális” ernyedtség bármilyen művészi minőséget?
v
Tagadhatja-e
a művészet a saját feladatait?
A költő, író státusza
v
Vajon a
költő, író egyéni emberi felelőssége kisebb, vagy nagyobb, mint a hétköznapi
emberé?
v
Lehetséges-e,
hogy a költőnek, írónak a hétköznapi emberrel ellentétben semmiféle emberi és
költői felelőssége nincs?
v
Költőként
nincs kötelessége az övéivel, hazájával, anyanyelvével, nemzetével és az
emberiséggel szemben?
v
A
költőnek feladata, küldetése sincs? Elegendő, ha teng-leng a világban?
v
A költő
lehet felelőtlen, de a társadalomnak el kell tartania, és csodálnia kell őt?
A líra társadalmi környezete
v
Különleges
helyzetben van-e a hivatal támogatta líra, elég-e ezredszer is a közönségre
hárítani az érdektelenség miatti felelősséget?
v
Vajon
minden, a közönséggel kommunikálni képtelen költőt meg nem értett zseninek kell
tekintenünk? Meddig még? Örökre?
v
Vajon
hányszor kell elolvasnunk ahhoz egy „verset”, hogy a bágyadt, alaktalan és
szánalmas semmitmondás lírává nemesüljön?
v
Születik-e
a költő, vagy a hivatal nevezi ki?
v
Kell-e a
jó verset örökösen magyarázni, nem szükséges-e, hogy a maga erejéből
érvényesüljön?
v
Pótolhatja-e
az infrastruktúra a valódi költői erőt?
A „Minden egész eltörött – és a világ”
v
Valóban
leírja, még mindig leírja a világ helyzetét a mára már bezápult közhellyé
degenerálódott idézet?
v
Valóban
vége a nagy narratívának és vele a nagy lírának is?
v
Véletlenül
nem úgy tűnik, hogy az emberiség minden eddiginél nagyobb narratívában
szerepel? Hogy minden eddiginél több, mélyebb és felelősségteljesebb
kommunikációra van szükség? Valóban nem lehetséges a nagy líra? A valódi líra?
Nem tűnik úgy, hogy nagyon is szükség volna rá?
v
Nem
kínoz-e bennünket az emberiség történetének összes eddigi kérdése, nem
követik-e el a szemünk láttára az emberiség összes eddigi típushibáját – szinte
mindet együttvéve?
Hazánk és a világ
v
Valóban
nincs itt az ideje, hogy népben és nemzetben gondolkodjunk?
v
Valóban
annyi az értelmiségi feladata, hogy a nyugatot csodálja, és kóvályogjon
értelmes cél nélkül a világban, esetleg hagyja itt tömegesen az országot?
v
Nincs
felelősségünk Magyarországgal szemben?
v
Ránk
zúdult az elmúlt század történelmének minden viszontagsága. Egyedüli ország
vagyunk, amelyik a jelek szerint három világháborút veszített el. Nincs
területi és egyéb sikerélményünk. Minden nem felmérhetetlenül értékes adomány
arra, hogy mindenki másnál tisztábban láthassunk?
v
Elhiszi
még valaki, hogy utolérhetjük a nyugatot?
v
Nem az-e
a trend, hogy megelőzzük a nyugatot a válságjelenségekben, amelyek ott esetleg
még sokkal több áttétellel és még baljósabb körülmények között érvényesülnek
majd?
v
Elhiszi
még valaki, hogy valaha kifizethetjük az adósságainkat?
v
Ilyen
helyzetben az irodalomnak valóban intertextualitással, fásult semmitmondással,
meg „posztmodern” szellemi homokozóval kell játszadoznia, „vendégszövegeket” kell
lopkodnia, esetleg komolyabb feladata is van?
v
A lírát
semmire sem kötelezi az emberiség morális egységének elve? A személyes emberi
és költői felelősség?
v
Valóban kisstílű
elveken alapuló, kvázi-dilettáns poétikára támaszkodó szövegegyvelegekre van
szükség, esetleg valódi értékre?
Ez még nem minden.
Valóban halott-e
Isten?
Folytatása következik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése