SZÁZNEGYVENHETEDIK
RÉSZ
A marxizmus irányította figyelmünket az anyagi dimenziók
fontosságára, de mindjárt túl is lőtt a célon; azt igyekezett velünk elhitetni,
hogy az emberi élet alapja, a lelki, filozófiai és erkölcsi szférák lényege is
a puszta anyagi dimenzióban keresendő.
Igazából ezzel nem állt egyedül, népszerű kiadványaiban a
pozitivizmus sem mondott mást. A nagy pozitivista szintézisekben a
természettudomány kapta a terjedelem 90-95 százalékát, a költészet, az irodalom
és a szellemi élet meg gyakran néhány bekezdést a végén.
A marxizmus szakszókincse döntő részben a pozitivizmusból,
illetve a III. Napóleon alatti és azt követő francia történettudomány
fogalomtárából származik, ilyenek, mint társadalmi osztály, osztályharc, termelőerő,
termelési viszony stb.
Mindezen világnézetek a nyárspolgári gondolkodásmódból
nőttek ki, amely mélyen meg volt győződve róla, hogy a világ létmódja a puszta
anyagiság, a létfenntartás. Az eleve elrendelés modern polgári rögeszméje az
egyik fő ludas.
A gyalogjáró világnézet a reformáció gondolatvilágában
gyökerezik. Nem hiába mondta Northrop
Frye kanadai kritikus és esztéta a hasonló felfogásokról, hogy „az apjuk
Marx Károly, a nagyapjuk meg Luther Márton”.
A megélhetés, illetve az élethez szükséges anyagi tényezők
fontosságát sohasem szabad alábecsülni, de azt is tudnunk kell, hogy önmagukban
sohasem fogják megváltani az emberiséget. Meglétük az élet feltétele, de nem
célja. Önmagukban nem magyarázzák és főleg nem teremtik a lelki és erkölcsi dimenziókat.
Igazából a lét nem határozza meg a tudatot, a mindennapi megélhetés önmagában
nem determinálja a személyiséget. Az anyagi sík az emberi jelenség felszínéhez
tartozik.
Az embert a dolgok
nem teremtik és nem determinálják.
Az ilyesféle világnézetek akkor terjedtek el az európai
köztudatban, amikor a 48-as forradalmak bukása miatt válságba került a
romantikus látomásköltészet. A líra voltaképpen ekkor veszítette el korábbi
befolyását, és igazából sohasem szerezte vissza.
A modern materialista világfelfogás súlyos károkat okozott a
közgondolkodásban, amit a világ korántsem hevert ki. Ezek a következőkben
foglalhatók össze:
v
Megkérdőjelezte
a költészet és általában véve a művészet küldetését. Azzal, hogy a
„felépítmény” puszta kreatúrájának nyilvánította, voltaképpen a költészethez és
a művészethez való mindenkori sznob hozzáállást juttatta uralkodó helyzetbe.
Ennek romboló következményeit ma láthatjuk igazán.
v
Az
erkölcsöt „termelőerők és termelési viszonyok” függvényének nyilvánítva
relativizálta azt, legalább olyan mértékben utat nyitva a modern barbárságnak,
mint azt Nietzsche kapcsán említettem.
A materializmus modern emberistenei aztán a XX. században
nem haboztak pokolba küldeni az emberiség mindazon részét, amelyet bűnösnek
nyilvánítottak.
v
Az erőszak
abszolutizálásával, szerepének, fontosságának hangsúlyozásával (például
Engels, nem egy művében) a materializmus
eltorzította a közgondolkodás számos szintjét. Jelenlegi társadalmunk felett az
erőszak lebeg, igen sok nyílt és még több lappangó változatban – a kanonizált
kultúrától a gügye számítógépes játékokig.
v
Az osztályharc
piedesztálra emelésével a materializmus súlyosan rombolta a közösségi
tradíciókat, arra biztatva az embereket, hogy mindig a közvetlen közelükben
keressenek „antagonisztikus” ellenséget.
v
Filozófiai
nonszenszek egész sorát teremtette meg például azzal az abszurd állítással,
hogy egyedül az osztályharc, vagyis az erőszak képes osztály nélküli, azaz
igazságos és erőszakmentes társadalmat létrehozni.
v
A hétköznapi
gyakorlatban levette a felelősséget az egyén válláról, és azt az intézményekre,
valamint „az élcsapatra” és a „karizmatikus vezetőre” helyezte.
v
Az egyén
jelentőségének abszolút tagadásával tömeggé, nyájjá igyekezett változtatni az
emberiséget.
v
A hétköznapi
gyakorlatban a szkepszist, a pesszimizmust, a mindenben kételkedést, az örökös tétlen
kritizálgatást tette normává.
A jelenlegi kanonizált irodalom „filozófiai alapjainál”,
keletkezésének forrásvidékén járunk. Az eltorzított „modern” közgondolkodás torz
költészetet és irodalmat teremtett. Hatásait ma is érezzük.
Maga a politika is elszörnyed néha annak láttán, miféle
irodalmat szabadított a világra. Az egykori „új baloldalhoz” közel álló Peter Schneider német író, 1969-ben
írta a következőket:
„az irodalom, amely a
megrendülés legkisebb jele nélkül semmi mást nem hangsúlyoz, mint lemondást,
kudarcot és veszteséget, az irodalom, amely csak azért mutatja meg a tömegeknek
a nyomort, hogy hozzászoktassa őket, ez az irodalom halott és el kell temetni.
Folytatása következik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése