SZÁZNEGYVENEDIK RÉSZ
A menetrendszerűen ismétlődő gazdasági válságok mindegyike
azzal fenyeget, hogy a feszültség kipattan, valahol szikra kerül a puskaporos
hordóba, és elszabadulnak a tökéletesen felelőtlen tömegek.
Mi a tömeg?
Ez a kérdés már nem először merül fel. Ideje valamiféle
munkadefiníciót találni rá.
A tömeg alkalmilag
összeverődött, identitás és tradíció nélküli emberek halmaza, amely a teljes és
tökéletes felelőtlenség alapján létezik. A tömegben a számtalan egyéni
felelőtlenség összeadódik, ettől mindenre képes. Ettől veszedelmes.
Az identitás és a tradíció
hiányának következménye a felelőtlenség.
Az identitás nemcsak a közösséghez való tartozás nyílt
vállalását jelenti, az erkölcsi öntudatnak is kiindulópontja. Azonos vagyok önmagammal, vállalom
önmagamat, vállalom tetteimért a felelősséget.
Természetesen sokféle identitás lehetséges, az identitás
önmagában még nem biztos, hogy „jó”. Hiánya azonban mindenképpen negatív. Csak
az emberi identitás lehet az emberi erkölcsi öntudat alapja. Vállalom
önmagamat, vállalom, hogy az emberiséghez tartozom. Az igazi emberi identitás alapja az emberiség morális egységének
tudata. Erkölcs nélkül nincs identitás, de erkölcs sem létezhet identitás
nélkül.
Az erkölcs ellen a modern időkben az első elhíresült
támadást Friedrich Nietzsche indította
el. Nem véletlen, hogy totalitárius ideológiák igyekeztek őt maguknak
kisajátítani. Halála után Elisabeth, a testvére, aki Hitlert személyesen is
vendégül látta, szinte mániákusan keresett Nietzsche életművében olyan
passzusokat, amelyeket a nácizmus támogatása érdekében lehetett felhasználni.
Nem volt nehéz dolga, hiszen Nietzsche életműve rendkívül zagyva és
ellentmondásos. Csak azt hagyta figyelmen kívül, hogy halott fivére többször is
hangot adott annak, hogy mélyen megveti az antiszemitizmust és a sovinizmust.
Nietzsche valóban igen sok muníciót szolgáltatott a
legerkölcstelenebb hatalmi rendszereknek.
Ez pedig már írói
felelősség kérdése. Nietzsche szempontjából a helyzet voltaképpen tragikus.
„Túl jón és rosszon” semmi sincs, csak a felelőtlenség.
A „modernség” egyik
legfőbb hozadéka az emberi társadalomban felelőtlenség. A parttalan
lázadás, a nonkonformizmus, a tradíció koncepció nélküli rombolása nem vezethet
máshová.
Ma már látszik, hogy ez eredmény egyáltalán nem az ember
felszabadulását jelenti, hanem éppen az ellenkezőjét.
A líra és a lírai
költő felelőssége sokkal nagyobb és egyetemesebb, mint gondolnánk.
Folytatása következik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése