SZÁZNEGYVENKETTEDIK
RÉSZ
Sokan és sokféleképpen kísérelték meg eddig, hogy
megfogalmazzák, voltaképpen miben is áll emberi mivoltunk lényege. A definíciók
sora várhatóan ezután is folytatódni fog, hiszen minden vélt „fejlettségünk”
dacára sem jutottunk még addig, hogy igazi mélységében értsük meg önmagunkat.
Az emberi jelenségnek
igazán lényegbe vágó „leíró” értelmezése nem létezik. A XX. századi
gondolkodók egy része makacsul kísérletezett azzal, hogy történelméből kiszakítva
próbálja értelmezni az embert – az eredménytelenség önmagáért beszél.
Az emberiség keletkezését a tudomány jelenleg az evolúció elméletével magyarázza. Ennek
lényege az, hogy lassú és hosszadalmas fejlődéssel jutottunk ki az
állatvilágból, és értünk el oda, ahol jelenleg tartunk. A tudomány szerint
tehát az ember keletkezett, fejlődött és
a fejlődése jelenleg is tart. Az evolúciós tudomány természetesen sohasem
mondja azt, hogy az ember fejlődése befejeződött volna.
Ezzel szemben egy amerikai közgazdász, Francis Fukuyama (aki eredetileg éppen úgy klasszika-filológusnak
készült, akár Friedrich Nietzsche) hírhedtté vált művében (The End of History and the Last Man) azt bizonygatta, hogy elérkeztük a történelmünk
végéhez. Fukuyama ugyan nem jelentette ki azt, hogy jelenkorunk „a létező
világok legjobbika”, de a művét a legtöbben mégis így értelmezték.
A későbbi támadások hatására Fukuyama számos részkérdésben
visszakozott. A legerősebb támadást Samuel
P. Huntington ugyancsak sok vihart kavart írása intézte Fukuyama
elképzelései ellen, ebben a bostoni Harvard Egyetem professzora azon nézetének
adott hangot, hogy a jövőben egyáltalán nem a „liberális demokrácia” lesz az
emberiség civilizációjának legvonzóbb és legerősebb alappillére.
Egy későbbi művében (Our Posthuman Future: Consequences of the
Biotechnology Revolution) Fukuyama
még inkább elvetette a sulykot.
Itt lényegében azzal hozakodott elő, hogy az emberi
fejlődést a biotechnológia fogja irányítani. Ez ma a világot irányító
pénzarisztokrácia leghőbb vágya, az emberiség egésze számára pedig rémálom. A pénzügyi emberistenek jövőbeli riasztó
antiutópiája.
Nálunk ez leginkább néhány science fiction szerző
fantáziáját mozgatta meg, akik őszintén „fejlődésnek” képzelik a hasonló
elképzeléseket, sőt meg vannak róla győződve, hogy az emberiség jövője valami
ehhez hasonló emberisteni lélekbarkácsolásban rejlik.
Miért ez a bántóan egydimenziós felfogás? Miért feledkeznek meg Fukuyama is a
tudományos fantasztikus írók is az emberi jelenség leglényegesebb aspektusairól?
Mi az oka ennek? Puszta technokrata sovinizmus? Nem hinném.
Mielőtt válaszolnék, kissé tovább feszítem a húrt.
Napjaink evolúciótudományának akadnak olyan képviselői, akik
a lehető legkomolyabban állítják, hogy a jövőbeli embernek madárcsőre lesz,
esetleg csíkos vagy kockás bőre és radioaktív kopoltyúja.
Ez egyáltalán nem tréfa; ha az Olvasó nem hiszi, nézzen
utána, miféle habókos nézetek vannak forgalomban ezen a téren.
De nemcsak ezek a nyilvánvalóan problematikus nézetek
mutatnak ugyanabba az irányba, hanem azok a látszólag „tudományos” teóriák is,
amelyek sokkal visszafogottabban, látszólag nagyon is racionálisan próbálják
elhitetni velünk a modern végzetelvet; ide tartoznak a genetikai végzet, a geopolitikai
végzet, a külgazdasági, belgazdasági és a többi hasonló fátumok propagátorai
is.
A „fejlődés” ilyetén
felfogása nem egyéb, mint az emberistenek nagyon is régi tanainak új köntösbe
öltöztetése. Ha a „fejlődés” valamiféle abszurd „minőségi ugrást” jelent,
úgy a tradíciók valóban nem számítanak semmit. Az erkölcs sem. A kultúra sem.
Hová is vezet az
olyan „fejlődési” koncepció, amely a tradícióval ellentétes, az emberi jelenség
erkölcsi és kulturális lényegéből nem következő „evolúciós ugrásokkal” számol?
Egyetlen irányba.
Valamiféle „poszthumán”
lényhez.
A régi terminológia szerint: az emberfeletti emberhez.
Legyen még világosabb?
Az übermensch
világához.
A „felsőbbrendű
embernek” nincs szüksége tradíciókra, mert a tradíciók megsemmisüléséből
születik.
Vezet-e a „felsőbbrendű ember” irányába emberi út? Szükség
van-e egyáltalán a „felsőbbrendű emberre”?
Fél évszázaddal ezelőtt az übermensch híveit fasisztáknak
bélyegezték. Nem akarok címkét ragasztani, csak annyit jegyeznék meg, hogy a radikálisan hagyománytagadó nézetek
mögött mindig ott lappang valami groteszk embertelenség. Ezeket sohasem
érdekli az emberi jelenség lényege, mindig valami „annál fontosabbat” akarnak.
Régebben az „germán árják” világuralmát.
Ma a pénz totális uralmát.
A ma létező
legfontosabb filozófiai törésvonal mentén állunk.
Folytatása következik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése