SZÁZNEGYVENHARMADIK
RÉSZ
SZÁZNEGYVENHARMADIK
RÉSZ
Jelenkori filozófiai
gondolkodásunk egyik legfontosabb kérdésévé lépett elő a tradíció fogalma és
értelmezése.
Az immár másfél évszázada megjelent, azóta is újabb meg
újabb hullámokban feltorlódó „modernség” egymással is gyakorta ellentétben
álló, kidolgozatlan kusza és ellentmondásos nézetek konglomerátuma. A tradíció
csökönyös tagadásán kívül nemigen van bennük közös. Hatásuk azonban nagyon is
jelentős: lényegében létrehoztak egy
álkultúrát, amely a világ „hivatalos” művészeti és irodalmi szemléletének
alapjává vált.
Napjainkra már nagyon is nyilvánvalóvá vált, hogy az
ilyesféle álkultúra semmiféle tekintetben sem képes betölteni a küldetését. Tömegbefolyása
nincs, valódi népszerűsége nulla. Ezen az sem segít, hogy igen szívósan
szervezi és építi a maga sznobizmusát.
Tömegbefolyás és – valljuk meg – igazi frissesség hiányában
hivatali kultúrává vált. Nincs más lehetősége hatalmának és befolyásának megőrzésére.
Megpróbálja hivatali hatalmának felhasználásával megakadályozni, hogy bármilyen
másféle kulturális szemlélet is érvényre juthasson a társadalomban. Valóságos egyházat teremtett maga köré
nemzetközi kapcsolatokból, díjakból, katedrákból, tanszékekből, folyóiratokból.
Megteremtette a maga kánonját.
Van azonban gyenge pontja ennek ellenére, nem is kevés. A
puszta túlerő ugyanis esztétikai kérdésekben nem releváns. Igazából másutt sem
az.
Mivel az esztétikai
tradíció nem támogatja őket, kénytelenek voltak helyette kialakítani egy
pusztán „hivatali” esztétikát – az esztétikának fentebb tárgyalt úgynevezett
hivatali elméletét.
Ez a leggyengébb
pontja, ezt a problémát nem lesz képes soha megoldani és totális bukását is ez
okozza majd. A jelenlegi „hivatali kultúra” esztétikai kánonja semmiféle
hagyományos esztétikából nem vezethető le, sőt azzal igen sok pontban
ellentétes. Ezen a téren valódi kompromisszum nem létezik.
Ebből fakad a tradíció elvetése, a hagyományok makacs
tagadása. Ha valamit a tradíció a legkisebb mértékben sem szentesít, aligha
illeszthető be tartósan a kultúra folyamatába. Az érdekében totálisan meg kell
tagadni a hagyományt, helyette „evolúciós ugrásokról”, meg hasonlókról kell
beszélni.
A tradíció problematikája ezen a ponton kapcsolódik az
evolúcióval kapcsolatos elméletekhez és spekulációkhoz.
Az evolúció elméletének túlhajtása, a csőrrel és kopoltyúval
rendelkező jövőbeli emberek, az emberi testnek csillagporrá, vagy egyébbé való
jövőbeli átalakulása és az ehhez hasonló science fiction „szellemiségű” ötletek
teljesen más dimenzióba akarják helyezni az emberiség történetét, leginkább
azért, hogy kiküszöböljék a tradíciót.
A „poszthumán” hatályon kívül helyezi a humánt.
Meg kel mondanom, hogy a történeti tudományok és az evolúció
elméletének jelenlegi alakulása egyre kevésbé támogatja ezeket a
fantazmagóriákat.
Az utóbbi évtizedek során az evolúció tudományos elmélete
számos ponton megváltozott. Annak idején nekünk még azt tanították, hogy a homo
sapiens legfeljebb 35-40 ezer évvel ezelőtt jelent meg a földön. Azóta ez az
időszak már megtöbbszöröződött, és ma is tart a tudományban az időmélység
hátrálása.
Már annak idején is azt éreztük, hogy a 35-40 ezer év
túlságosan kevés annak a rendkívül szerteágazó kulturális és erkölcsi
komplexumnak a kialakítására, ami az emberi jelenség lényegét alkotja. Az
európai és észak-amerikai civilizáció alapját képező Bibliát szó szerint
értelmezni akaró fundamentalisták ugyan csak néhány ezer évre akarnák redukálni
az emberi történelmet, pedig az általuk hivatkozott hagyományok is sokkal
hosszabb múltra utalnak. Azt gondolom, azoknak van igazuk, akik az emberiséget
a jelenleg feltételezettnél sokkal ősibb jelenségnek tartják.
Olyan kérdéshez érkeztem, ami mellett szó nélkül nem mehetek
el.
Teremtés vagy evolúció?
Szerencsére a szerelem és a líra kapcsán nem kell ebben a
kérdésben evolucionisták és kreacionisták között igazságot tenni. azt viszont
mindenképpen el kell mondanom, hogy a kérdés nem tisztázható megnyugtatóan
anélkül, hogy ne tisztáznánk az emberi jelenség lényegét alkotó erkölcsi és
kulturális alapok keletkezését.
Az emberiség aligha keletkezhetett a semmiből. A jelen emberiség mindig a tradíció
meghosszabbítása. Hagyomány nélkül nem létezik emberiség. Még a hagyományt
tagadó művészeti és filozófiai irányzatok is s hagyomány folyamatában jönnek
létre. A hagyomány a történelem
közösségi és egyéni elsajátítása. Tagadása erkölcsi, filozófiai és
esztétikai parttalansághoz vezet.
Azért sem dönthetünk
kreáció és evolúció között, mert jelenlegi formájában nyilvánvalóan egyik sem
képes végleges választ adni a felmerült kérdésekre.
A kreacionizmus és az evolúció tudománya nincsenek egy
dimenzióban. Semmiféle téren.
A kreacionizmus a vallási gondolat átkonvertálása logikai
vagy kvázi-logikai síkra az evolúció-elmélet (vagy annak egyik-másik
képviselője, esetleg arra hivatkozó féltudományos művek, illetve a tradíciók
tagadása) elleni tiltakozás jegyében. Ilyen értelemben eleve hátrányban van, és
csak az evolúciós teóriák nyilvánvaló hibái, tévedései adhatnak neki muníciót.
Az igazi ellentét nem az evolúció és a teremtés között van. Teremtés és evolúció egyaránt igaz lehet,
egymással nem összemérhetők, mert nincsenek egy dimenzióban.
A kreacionizmus olyan síkot igyekszik a logika és a
hétköznapi gondolkodás síkjára áthelyezni, amelynek ebben a szférában
voltaképpen nincs értelmezése, mert nem konvertálható át a puszta információ
szintjére. A vallásos érzés mindig többet fog mondani róla, mint a legtudósabb
értekezés.
Az evolúció tudománya jelenlegi állapotában korántsem
tekinthető lezártnak. Amíg a DNS legnagyobb részét „hulladék” néven
aposztrofálják, a teória nem lehet mentes a tévedésektől.
Szemléleti problémák is akadnak. Az evolúció tudományának
feladata nem a kozmosz alapvető titkainak kifürkészése, csak az ember
keletkezésének tisztázása. Tudomány és vallásos hit nincsenek egy dimenzióban,
a vallás nem „cáfol” és nem „bizonyít” semmiféle tudományos elméletet, ahogy a
tudomány sem „cáfol” vagy „dönt meg” semmiféle vallásos elképzelést. Az
evolúciót övező propaganda azonban egyértelműen a vallási gondolkodás
vetélytársává léptette elő az evolúciós tudományt, ami nyilvánvalóan
eltorzította a vele kapcsolatos gondolkodást. Ennek „köszönhetően” az evolúció
tana egyféle „kvázi-vallássá”, ellenvallássá vált, ami egyrészt helyenként a
bulvár szintjére züllesztette az ember kialakulásáról folytatott vitákat,
másrészt olyan szférában tette lehetetlenné a konszenzust, ahol a vita eleve
értelmetlen.
Még rosszabb, hogy az
evolúció és a vele kapcsolatos tudományok – mindenekelőtt a genetika – a
közvéleményben a modern végzetelv támaszaivá lettek.
Ezt természetesen ki kell küszöbölni, a tudomány haladásának
ez az egyik legfontosabb kérdése. A
másik fontos kérdés tudomány és etika viszonya. A múltban a tudomány mindig rendelkezett erkölcsi
alátámasztással, a XX. században ez lényegében semmivé lett. Nemcsak az
atombombával kapcsolatban mondom ezt. A
tradíció tagadásából minden fronton a kicsinyes haszonelv profitált. Ha a
hagyomány erkölcsi hatálya az egyik síkon megkérdőjelezhető, a másikon is azzá
válik, tüstént lehet olyan fegyvereket készíteni embertársaink halomra
gyilkolására, amelyeket a valláserkölcs minimuma is elvetne.
Meggyőződésem, hogy a
XX. század rettenetes tömeggyilkosságai, népirtásai nem történhettek volna meg
az erkölcsi tradíció elvetése nélkül.
A propaganda a modern tudományokat elég széles körben
igyekszik felhasználni a tradíció ellenében. Előre is, hátrafelé is. előre – a
jövő irányában – az evolúció-elméletre hivatkozva beszél madárcsőrű és egyéb
emberi monstrumokról, ami viszonylagossá teszi az emberi történelem, valamint a
kulturális tradíció lényegét.
Hátrafelé – a múlt irányában – a genetikát felhasználva
győzköd bennünket a gének mindenhatóságáról, ami szintén viszonylagossá teszi
nemcsak a történelem tanulságait, hanem az elmúlt korok irodalmi és művészeti
alkotóinak minden nemes erőfeszítését is.
Voltaképpen ugyanazt teszi, amit a levitézlett kommunista
propaganda, csak az „osztályharc” mára nevetségessé vált fogalmának helyébe a
genetikai „meghatározottságot” állítja. A cél mindkét esetben a tradíció
lerombolása, vagy legalább a hatókörének csökkentése.
Úgy tűnik, ebben sokkal eredményesebb a sztálinizmusnál,
mert a hagyományok összetartó ereje drámai mértékben csökken, a tradíció és
kulturális identitás nélküli, könnyen befolyásolható tömegemberek száma gyorsan
növekszik.
A XX. században szomorú példáit mutatta fel a történelem
annak, mi is történhet a világban, ha kidőlnek az erkölcsi tradíciók oszlopai.
Elsősorban és leghamarabb a hatalom veszíti el morális támasztékait. A
tradíciók megkérdőjelezésével a „mindent lehet” gyorsan megkapja a „mindent
szabad” feloldozását. A megsemmisítő táborok és minden mértékez meghaladó
tömegvérengzések mutatják a lehetséges következményeket.
Valamit nyomatékosítanom kell.
A tradíció nemcsak
érzelmi, hanem erkölcsi fogalom is. Emberségünk általa épül. Elvetése
akarva-akaratlanul az alapvető emberi erkölcsi értékek megkérdőjelezését is
jelenti.
A tradíció megkérdőjelezése nyomán időről időre mindig
erkölcsi vákuum keletkezik. Alapvető értékek relativizálódnak, hamis értékek
kerülnek fókuszba. A keletkező légüres térbe szinte bármi behatolhat, vagy
kísérletet tehet a behatolásra.
Nem törvényszerű azonban, hogy tényleges erkölcsi relativizálódás
jöjjön létre. Ez csak akkor következhet be, ha a megkérdőjelezett értékrend helyébe nem állítanak vele egyenértékű
másikat.
Az irodalomban,
művészetben törvényszerű, hogy a keletkező, kialakuló új irányzat szükségképpen
kétségbe vonja elődjének értékrendszerét. A kialakuló polémiában a tradíció
szelektálásával, újraértelmezésével megteremti saját elv-és értékrendszerét,
amely az időtálló tradicionális értékeket nem vonja kétségbe, sőt az esetek
többségében az átértelmezéssel éppen kiteljesíti, korszerűsíti, távlatosabbá
teszi azokat.
Normális esetben így követi egyik irányzat a másikat. Az
előzőhöz képest egy-egy újabb feltűnése nem feltétlenül hoz „fejlődést”, de új
szempontokat, új értékelveket mindenképpen. Egyik tartalmas irányzat sem veti
el az előd értékeit teljesen, és egyik sem akar mindent totálisan eltörölni.
Ilyen nem fordult elő egészen a XX. századig.
A tradíció teljes elvetéséből egyéb nem származhat, mint
nihil. A tradíció megsemmisítése az
emberi társadalom és kultúra dehumanizálásához vezet.
A mi most alakuló új költészetünk sem fogja totálisan
elvetni az előző korszak minden értékét. Szelektálni, átértékelni, a korábbi
tradíciókhoz való érdemi kapcsolódási pontokat megtalálni akar, hogy korszerű
módon fogalmazhassa újra a legfontosabb értékeket. A jelenlegi kánon
szempontjainak zöme természetesen elvetendő, de a fürdővízzel együtt nem fogjuk
kiönteni a gyereket is.
A tradíció nem örök
és állandó jelenség. Állandóan változik, fejlődik, igazodik a korhoz.
Fenntartja a hozzá igazodó emberek közösségét, ezek pedig óvják, és gondozzák,
hogy életképes maradjon; mert ha elvész, vele együtt az emberi közösség is
elenyészik.
A tradíció az emberi
jelenség döntő összetevői közé tartozik, ébren tartása, gondozása, a
hagyománynak az emberiség morális egysége jegyében időről időre történő
újrafogalmazása a művészet egyik legfontosabb feladata. A költő küldetéséből
sohasem hiányozhat.
A tradíció
megkérdőjelezése, a végzetelv természettörvénnyé emelése, az erkölcs
viszonylagossá válása és a lírának a „hivatali” irányba történő degenerálódása
szorosan összetartoznak, ugyanannak a jelenségcsoportnak a különböző oldalai.
Céljuk is azonos: a „felsőbbrendű” (ipari vagy pénzügyi) emberisteneknek az
erkölcsi és kulturális identitástól megfosztott, „globalizált” tömegemberek
feletti totális uralma.
A jelenlegi hivatali kultúra ma már rádöbbent, hogy nem tud
pusztán az infrastruktúrájára támaszkodni. Ez ma már csak a kultúrsznobokra
gyakorol vonzerőt, akik „hivatalosan” még mindig támogatják, magánemberként meg
általában azt mondják, amit az aktuális társaság hallani akar tőlük. Az
ilyesféle kettős identitás szintén a tradíció megkérdőjelezésének eredménye. A
becsület fogalma a gyakorlati életben rugalmassá vált.
A „hivatali” költészet hatalma egyre ingatagabb. Ez lehet
egyik oka annak, hogy napjaink „posztmodern” hivatalos „költészete” tanújelét
adta annak, hogy „nyitni kíván a tömegek felé”. Ennek a módja nagyon is rá
vall: felfedezte a közönségességet, az alpáriságot, a gagyit.
Ennél a fázisnál tartunk ma. Özönlik a társadalomra a
„művészi gagyi”. Folyik „a gagyi
beemelése a magas irodalomba”. Még csak nem is burkoltan, számos pályázat
tűzött ki ilyesféle célt, olyan is akadt, amelyik nevén nevezte a gagyit.
Ne csodálkozzunk rajta, ez a jelenség természetrajzához
szervesen hozzátartozik. A jelenlegi
hivatali líra nem más, mint önmagát kanonizáló dilettantizmus, ami önmagán
kívül minden más lírát dilettantizmusnak minősít.
A gagyi már az avantgarde számos irányzatában szerephez
jutott, akadt köztük, ami lényegében ezen alapult. A hivatali líra esztétikán kívüli szempontokat minősít esztétikai alapú
ítélethozóknak, ezzel voltaképpen maga a par excellence gagyi.
Ne háborodjunk fel a gagyi megnyilvánulásain, kár az erre
fecsérelt energiáért. Azért sem, mert főleg ebből él. Semmi más nem segíti
hozzá a meg nem érdemelt nyilvánossághoz, csak a felháborodás teheti érdekessé.
Ne tartsuk veszélyesnek, ne rettegjünk tőle, tekintsük annak, ami: alpári
játszadozásnak. A költészet szent játék,
de játék és játszadozás között a különbség mérhetetlen. Egy világ.
Miben áll még a lírai
alkotó felelőssége?
Folytatása következik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése