Kilencvenhatodik rész
Az erkölcsi világrend őrének ugyan Istent tekintjük, de semmiképpen
sem a régi vallási elképzelések személyes Istenét, aki felhőtrónon
szemléli a világot angyalok és szentek közepette – mint azt a középkori
népies vallásosság vélte – hanem a bennünk lakozó isteni elv
megszemélyesítőjét, aki isteni mivoltától függetlenül – sőt talán éppen
attól vezettetve – elválaszthatatlan részét képezi az emberi lényegnek. Az ember nem isten, de hordozója az isteni princípiumnak, ha akarja, ha nem.
A bennünk lakozó isteni lényeg hordozója sem a személyes
vallásosság, hanem a személyes felelősség, filozófiai értelemben: a
szabad akarat.
Ateizmus és szabad akarat között nincs semmiféle elvi ellentét,
hiszen az ateizmus korántsem zárja ki a személyes felelősség elvét.
Filozófiai értelemben az ateizmus is csak egy vallás. Ezzel szemben a
vallásos meggyőződés nem feltétlenül jelenti a szabad akarat elvének
elfogadását, mivel az eleve elrendelés elvén is alapulhat.
Az eleve elrendelés elképzelése abból az ókeresztény dilemmából
származik, amely Isten formális mindenhatóságának elvét próbálta az
emberi világ szempontjából értelmezni. Az eredeti keresztény
tanításokban nem szerepelt, azokkal nem is egyeztethető össze. Szent
Ágoston igyekezett valamiféle sajátos kompromisszumot kialakítani a
külsődleges mindenhatóság és a szabad akarat formálisan egymást kizáró
szempontjai között. A kérdést igazából az döntötte el, hogy az egyház a
római birodalom hatalmi gépezetének részévé vált. Ha a papok a
továbbiakban közvetítők Isten és az egyszerű hívők között – ami olyan
kiváltságos helyzetbe hozta az egyházat, amelyben soha egyetlen pogány
papi testület sem volt, de amelyet soha egyik sem igényelt. A hatalmi
hierarchia részeként az egyház a hívőket már nem személyes felelősségre
és szabad akaratra, hanem engedelmességre akarta nevelni. Gyorsan
eretnekké kellett hát nyilvánítani a szabad akarat elvét bátran és
következetesen képviselő Pelagiust. Mindez csak néhány
nemzedékkel az után történt, hogy a keresztények még a katonai
szolgálatot is megtagadták az erőszakmentesség elvének jegyében. Könnyebb a hiten erőszakot tenni, mint a hatalomban való részesedést elutasítani.
A hatalmi tényezővé váló egyház tudomásul vette az államgépezetbe
való integrálódását, amelyet egy ritka gátlástalan és erőszakos pogány
császár (hogy Konstantin halálos ágyán megtért volna, közönséges mese)
biztosított a számára, gyorsan kialakuló intézményelvű dogmarendszere a
gyakorlatban minden fontos ősi tanítását hatályon kívül helyezte. Az
özvegyek és árvák támogatása üres prédikációs toposszá degenerálódott, a
szeretet elve retorikai szólammá sekélyesedett, helyébe a szüzesség
kultusza került. A szabad akarat Szent Ágoston se hús, se hal
megfogalmazásában megmaradt ugyan, de minden gyakorlati jelentőségét
elveszítette. Kezdetét vette a személyes emberi felelősségnek valamilyen társadalmi intézményre történő átruházása.
Mindezt Luther csak betetőzte. A reformáció nem a vallást, hanem az
egyházi intézményrendszert akarta megreformálni, és ebből a nézőpontból
voltaképpen teljesen logikus fejlemény volt a szabad akarat elvetése. A
zord, fanatikus, humorérzéket nem ismerő Kálvin rigorózus
predesztinációs tétele következtében aztán az európai kultúra
tökéletesen átkerült a ló túlsó oldalára.
Innen egyenes út vezet a jelenlegi globalizációhoz – meg a mai hivatalos álköltészethez.
Az erkölcsi világrend ellentéte nem valamilyen öncélú gonoszság, hanem a piac utópiája, az eleve elrendelt haszonelv világa.
Ebből a szempontból különösen fontos a líra küldetése.
Folytatása következik.
2013. október 3., csütörtök
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése