Kilencvenhetedik rész
A szükségszerűség elve az életnek egyfajta fordított, természetellenes szemléletéből adódik. A szükségszerűség – halálközpontú világnézet.
Nehogy azt gondoljuk róla, hogy a szükségszerűség elve különösebben
„modern” volna, vagy azt, hogy bármiféle „fejlődés” hozhatta létre. Ez
csak a látszat, a kanonizált látszat, a kánon által ránk kényszeríteni akart világlátás. Ha az életet a halál oldaláról próbáljuk értelmezni, „szükségszerűen” jutunk el a szükségszerűség gondolatához.
Amikor egy folyamatot a végéről értelmezünk, eljátszadozhatunk azzal,
hogy minden szükségszerűen mutat a kezdetektől a folyamat vége felé; a
lezártság miatt semmit sem szükséges bizonyítanunk, egészen kényelmesen
szemlélhetjük, megengedhetjük magunknak azt a szellemi játszadozást,
hogy érveket gyűjtsünk az abszolút, illetve a rész-szükségszerűségek
„bizonyítására” – ahogy napjaink történészei teszik.
Ugyanilyen módon formálódik ki egyes drámákban a végzet kérlelhetetlen arculata. Fentebb egy helyen már elmondtam, hogy csalás. A végzetdráma elszakítja egymástól a drámai cselekvést és a drámai időt. A hőst nem cselekvés közben látjuk, hanem a cselekvés után, gyakran
évtizedekkel később, amikor már lehetetlen a befejezett
cselekvéssorozatot megváltoztatni. Ez – a kortárs szakirodalom
kalaplengetésével ellentétben – merőben drámaiatlan.
A szükségszerűség fogalma is így formálódik, a befejezettség felől, a
halál irányából hatol be az emberi kultúrába. A tehetetlenség, az
értelmetlenség, a reménytelenség mételyét terjeszti.
Az „Isten halott” elve az „Isten elhagyta a világot” felfogáshoz
képest csak fokozati különbséget jelent. A cselekvő isteni jelenlét
tagadását, és ezzel együtt – bár akarva-akaratlan – az erkölcsi
világrend tagadását is.
A modern emberi kultúra tragikus kettészakadása itt kezdődik. Az igazán „antagonisztikus” valóban kibékíthetetlen világnézeti ellentétek forrását itt kell keresnünk.
A XX. században a filozófia isten nélküli világban érezte magát, de
nem pusztán ez annak az oka, hogy szinte a végső pesszimizmusig jutott.
Mint fentebb mondottam, az erkölcsi világrendben való hit és az emberbe
vetett bizalom nem feltétlenül igényli az istenhitet; bár annak
birtokában tagadhatatlanul könnyebb a világ „nagy kérdéseiben” igazán
emberhez méltó alapvetésre jutni.
Az erkölcsi világrendnek nem Isten léte a feltétele, hanem az,
hogy minden pillanatban van a világban erkölcsösen cselekvő ember. Könnyű
és olcsó is volna Isten létéhez kötni, főleg akkor, ha Isten létéről
létezhetne abszolút bizonyosság. Ilyen azonban nincs – és nem is lesz
soha.
Az sem igaz, hogy a XX. századi filozófia egyetemlegesen helyezkedett
léttel, élettel és erkölccsel kapcsolatban valami tökéletesen
pesszimista, minimál-álláspontra. Igaztalanság lenne megfeledkeznünk
például Albert Schweitzer, Teilhard de Chardin és mások munkásságáról.
Az viszont valódi értelmiségi tragédia, hogy az elmúlt század semmi
korábbihoz nem hasonlító viharai közepette éppen azok a filozófiai
nézetek és azok a filozófusok kerültek az érdeklődés homlokterébe,
amelyek, és akik nem vettek tudomást az erkölcsi világrend létezéséről.
Ezért alakulhattak ki olyan nézetek, hogy „az ember reménytelenségre
van kárhoztatva”, „bele van vetve a világba”, „létének nincs célja és
értelme”, „az élet véletlenül és céltalanul született meg” – és ezekhez
hasonlók.
Látszólag mindez „racionális”. Legalább is az abszolút anyagelvű
gondolkodás számára annak tűnik. De valóban ésszerű-e a rosszat keresni,
és mindenben a lehető legrosszabbra felkészülni?
Aligha.
A rosszra és a puszta anyagiakra koncentráló gondolkodás és az
erkölcsi világrend tételezése között kibékíthetetlen világnézeti
ellentét feszül.
Líra – valódi líra – nem létezhet az erkölcsi világrend nélkül. Egy
erkölcsi világrend nélküli világban – legalábbis hivatalosan – csak
olyan líra létezhet, amely legfőbb jellemzőiben – nem líra.
Folytatása következik.
2013. október 11., péntek
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése